۱۱ دقیقه هیجان فضایی، ۳۰۰ هزار دلار

شاید با تعیین نرخ‌‌های بالای گردشگری فضایی، بسیاری از دوست‌داران این نوع از مسافرت، از دستیابی به آروزی‌شان باز بمانند هرچند که تجربه ثابت کرده است با پیشرفت سرسام‌آور فناوری، بسیاری از ناشدنی‌ها، ممکن خواهد شد آنچه که ماجرای سفر به فضا را جذاب‌تر کرده است معلق بودن در فضا در محیطی خارج از سفینه است. بر اساس برنامه اعلامی، کپسول یا همان سفینه ساخت «بلو اوریجین» حاوی شش جای نشستن است که صندلی‌ها به صورت دایره‌ای دور هم تعبیه شده‌اند و در مقابل هرکدام از آن‌ها نیز پنجره‌ای بزرگ قرار دارد

عطیه لواسانی

اگر علاقمند به فضا باشید و البته پول کافی برای یک مسافرت فضایی را داشته باشید، در یکی از هیجان‌انگیزترین مقاطع زندگی‌تان قرار گرفته‌اید چراکه شرکت «بلواوریجین»، با انتشار خبر امکان‌پذیر شدن سفر به فضا در ماه‌های پیش‌رو، مسیر مسافرت‌های فضایی را برای عمومی، هموار کرده است.

جف بزوس رئیس شرکت بلواوریجین اعلام کرده است که در نیمه نخست سال آتی، گردشگری فضایی را محقق خواهد کرد.

ماجرا به همین راحتی است: «یک روز، دوره آمادگی و توجیحی می‌بینید و فردای آن روز سوار بر سفیه‌ای به شکل کپسول، به فضا می‌روید. شما معلق بودن در فضا و نگاه از آسمان به زمین را به راحتی تجربه خواهید کرد!»

زمان اعزام نخستین گردشگران فضایی

 رئیس شرکت «بلو اوریجین»، در کنفرانس  اخیر خود اعلام کرده است که فضاپیمای ساخت این شرکت در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ قادر به اعزام انسان‌ها به فضا خواهد بود. وی گفته است که گردشگران فضا تنها یک روز آموزش خواهند دید و پس از آن با امضای یک تعهدنامه از «اداره هوانوردی فدرال» به فضا خواهند رفت.

چهاردقیقه نفس‌گیر!

آنچه که ماجرای سفر به فضا را جذاب‌تر کرده است معلق بودن در فضا در محیطی خارج از سفینه است. بر اساس برنامه اعلامی، کپسول یا همان سفینه ساخت «بلو اوریجین» حاوی شش جای نشستن است که صندلی‌ها به صورت دایره‌ای دور هم تعبیه شده‌اند و در مقابل هرکدام از آن‌ها نیز پنجره‌ای بزرگ قرار دارد. مقابل مسافران یک صفحه نمایشگر وجود دارد که ارتفاع کپسول و رویدادهای در حال وقوع را به نمایش درمی‌آورد.

هنگام پرتاب این کپسول، صندلی‌های آن به سمت عقب رفته و شش سرنشین آن رو به سقف کپسول قرار خواهند گرفت. زمانی‌که کپسول به فضا رسید، مسافران چهار دقیقه فرصت دارند که در اطراف، گشتی زده و استراحت کنند.

به علت شرایط بی‌وزنی در فضا، دستگیره‌های زیادی در فضاپیما وجود دارد که به مسافران این امکان را می‌دهد که دوباره بتوانند به کپسول بازگردند. پس از آن یک صدای ضبط شده پخش می‌شود که به مسافران اعلام می‌کند به جایگاه نشستن خود بازگردند. در این پرواز هیچ‌گونه خدمه پروازی حضور نخواهد نیافت و در اصل نیازی به حضور آن‌ها نیست زیرا سفر تماما خودکار است. کل مدت زمان این پرواز ۱۱ دقیقه خواهد بود. این کپسول «نیو شپرد» نام دارد.

نخستین‌ها چه کسانی خواهند بود؟

شاید به لحاظ تجربه نشدن و اولین بار بودن اجرای این بسته مسافرتی، این موضوع که نخستین گروه گردشگری شامل کدام داوطلبان خواهد بود، موضوعی مهم و شاید جنجالی به شمار آید. آیا گردانندگان این پروژه، اولین مسافران فضایی با کپسول‌های فضایی خواهند بود. بزوس اعلام نکرده که اولین مسافران این سفر فضایی کارکنان بلواوریجین خواهند بود یا مردم عادی.

تغییرات پی در پی زمان سفر

خبر آمادگی برای شروع گردشگری فضایی در شرایطی اعلام می‌شود که زمانبندی این پروژه چندین بار دستخوش تغییر شده است.  «باب اسمیت» مدیر اجرایی بلو اوریجین سال گذشته اعلام کرده بود که این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۱۸ مسافران خود را به فضا بفرستد.

ولی تحقق این رویا به تعویق افتاد و اعلام شد پس از چندین آزمایش پرواز، به سال ۲۰۲۰ موکول شده است. در تیرماه امسال بود که «بلو اوریجین» ، آزمایش دیگری را روی فضاپیمای زیرمداری «نیو شپرد» انجام داد. در این آزمایش، این شرکت آمریکایی به دنبال بررسی فشار موتورها در حداکثر توان خود در ارتفاع بالا بود.

این نهمین آزمایش این سیستم بود که به صورت زنده در وبسایت بلو اوریجین پخش شد این آزمایش طراحی شده بود تا شبیه‌سازی کند که اگر در هنگام صعود، برای موشک مشکلی پیش بیاید، چه اتفاقی خواهد افتاد. با وجود اینکه این پرتاب، آزمایشی بود، اما فضاپیما با محموله‌های مختلفی از جمله یک مانکن، آدمک بلو اوریجین، آزمایش‌های علمی، لباس‌های فضایی آزمایشی، تست دسترسی به وای‌فای و غیره بارگیری شده بود.

نرخی که آرزوی خیلی‌ها را نقش برآب می‌کند

آنچه که در محقق شدن رویای سفر فضایی برای علاقمندان به آن، بیش از هر عامل دیگری خودنمایی می‌کند، مساله امکان مالی و توان اقتصادی متقاضیان است. این مساله از ابتدای مطرح شدن موضوع گردشگری فضایی، بیش از هرچیز، خودنمایی کرده است.

قیمت بلیت‌های گردش فضایی بلو اوریجین حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تعیین شده است. شاید با تعیین چنین نرخ‌نامه‌ای بسیاری از دوست‌داران گردشگری فضایی، از دستیابی به آروزی‌شان باز بمانند هرچند که تجربه ثابت کرده است با پیشرفت سرسام‌آور فناوری، بسیاری از ناشدنی‌ها، ممکن خواهد شد.