رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: درباره صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی احساس خطر می‌کنیم اما نه مانند صندوق بازنشستگی فولاد. البته برخی صندوق‌ها تنها مانند یک شرکت بوده و هیچ مجوزی برای فعالیت ندارند.

علیرضا محجوب با اشاره به اینکه صندوق تامین اجتماعی در معرض ورشستگی قرار ندارد اما در خطر عدم تکافوی مستمری بازنشستگان است، گفت: با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد، بسیاری از کارفرماها به ویژه کارفرماهای دولتی و دولت از پرداخت حق بیمه‌های خود ناتوان هستند و دولت دیگر تعهدات خود را در قبال این صندوق انجام نمی‌دهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: بحث افزایش حق بیمه توسط شورای عالی بیمه و تعرفه‌گذاری وزارت بهداشت بدون در نظر گرفتن شرایط بزرگترین مصرف‌کننده یعنی همان تامین اجتماعی اتخاذ شده است. وی با بیان اینکه هزینه‌ها سه برابر شده اما درآمد یک کارگر هنوز دو برابر هم نشده است، اظهار کرد: کسری عمده صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی مربوط به بخش درمان است که آقایان می‌گویند از سهم بازنشستگان برداشته و به بخش درمان بپردازند اما این موضوع با چه محاسبه‌ای اعلام می‌شود. وزارت بهداشت در بخش سرانه درمان به تامین اجتماعی بیش از 30 سال بدهکار است و باید این نرخ را محاسبه و به مبلغ روز پرداخت کند.

نماینده تهران در مجلس بیان کرد: درباره صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی احساس خطر می‌کنیم اما نه مانند صندوق بازنشستگی فولاد و...، البته برخی صندوق‌ها تنها مانند یک شرکت بوده که نام صندوق را روی خود گذاشته‌اند و هیچ مجوزی برای فعالیت ندارند.

بدهی 200میلیارد دلاری دولت

به صندوق بازنشستگی

محجوب تاکید کرد: از دولت انتظار داریم هرچه زودتر این‌گونه صندوق‌ها را در یکدیگر ادغام کند. البته راه آن ادغام با قوانین مختلف نیست لذا اول باید مقررات بازنشستگی در کشور را یکسان کرده و بعد براساس آن مقررات واحد یک صندوق واحد را به وجود آورد و بعد درباره منابع آن می‌توان به صورت یک‌جا فکر کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: وضعیت صندوق بازنشستگی کشوری مانند صندوق بازنشستگی فولاد بغرنج نیست و تمام حقوق بازنشستگان صندوق کشوری از خزانه پرداخت می‌شود زیرا سپرده‌های آن کم است، همچنین صندوق لشکری هم مانند صندوق کشوری و به همان صورت عمل می‌کند، بر این اساس صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی تنها صندوقی است که هزینه‌هایش را خودش پرداخت می‌کند. وی با بیان اینکه حتی صندوق بازنشستگی نفت یا شهرداری هم از عواید دستگاه خود استفاده می‌کنند، اظهار کرد: تنها صندوق واقعی، صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی است. در این مورد هم دولت نه تنها بدهی گذشته خود و حتی کنونی را هم نمی‌پردازد و اکنون برای محاسبه این بدهی به قیمت همان گذشته محاسبه می‌کند، در صورتی که طبق قانون باید برای جرایم دیرکرد بدهی‌های خود به این صندوق 4درصد جریمه بپردازند و این موضوع هم تاکنون انجام نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: دولت بیش از 200 میلیارد دلار بدهی گذشته به صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی دارد و باید سالانه چیزی معادل 5 یا 6 هزار میلیارد دلار تعهدات خود را نسبت به قانون 3 درصدی پرداخت کند و سالی معادل همین مقدار هم تعهداتش بپردازد که صورت نگرفته است و این اقدام باعث می‌شود تا این صندوق زمین بخورد.