رئیس شعبه دو دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی -موضوع نامه رئیس قوه قضاییه به رهبری- در آغاز رسیدگی به تهامات ۱۹ متهم به اخلال در بازار سکه و ارز گفت: چنانچه بانک مرکزی به وظیفه ذاتی خود که در دستورالعمل بانک تصویب شده است یعنی نظارت بر صرافی‌ها رسیدگی می‌کرد، شاهد تشکیل این دادگاه نبودیم.

به گزارش ایسنا، قاضی زرگر در ابتدای نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمین پرونده موسوم به شبکه وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی گفت: جلسه شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران و مفسدان اقتصادی برای رسیدگی به اتهامات ۱۹ نفر از متهمینی که در ارتباط با ارز و سکه بازداشت هستند تشکیل شده است.

وی ضمن درخواست رعایت مواد ۳۹۴ و ۳۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری از نماینده دادستان خواست تا با حضور در جایگاه کیفرخواست متهمین این پرونده را قرائت کند.

در ادامه نماینده دادستان تهران گفت: متأسفانه برخی اشخاص خواسته یا ناخواسته با انجام برخی اقدامات از طریق سوء مدیریت و اهمال در انجام وظایف یا احتکار، تبانی و تعطیلی اصناف و کارخانه‌جات آب به آسیاب دشمن ریختند و برخی نیز عامدانه در این طریق گام برمی‌دارند و به گونه‌ای سیری‌ناپذیر سفره مستمندان را کوچک می‌کنند. مرتضی تورک بیان کرد: یکی از این افراد وحید مظلومین است که با فعالیت غیرقانونی ۱۴ هزار میلیارد تومان در بازار ارز و سکه معاملات داشته و نه تنها در این دوره اخیر، بلکه در دهه هفتاد و هشتاد هم به دنبال صید ماهی خود از آب آلوده دشمن بوده است و با روش‌های مکارانه، قیمت ارز و سکه را به صورت عمده بالا و پایین کرده است. مظلومین با در اختیار داشتن منابع اطلاعاتی از مراجع تصمیم‌ساز در نظام اقتصادی اخلال ایجاد کرده و هزاران نفر را مضطرب و نگران ساخته است.

در ادامه نماینده دادستان به بیان سوابق متهم ردیف اول وحید مظلومین پرداخت و گفت: وحید مظلومین فرزند حبیب اله متولد ۱۳۴۱، فردی که سال‌ها در بازار ارز، سکه و طلای تهران فعالیت داشته و در جریان التهابات و نوسانات قیمت ارز در سال ۷۱ نیز بازداشت می‌شود. در آن زمان که دلار به یکباره چندین برابر افزایش قیمت می‌یابد از سوی منابع انتظامی و اطلاعاتی، وحید مظلومین به عنوان یکی از عوامل اصلی اخلال در بازار معرفی شده و پرونده قضایی برای نامبرده تشکیل شده و مدتی در بازداشت بوده است.

وی بیان کرد: نکته مهم و جالب توجه این است که یکی از اشخاصی که در آن زمان از مدیران ارشد بانک مرکزی بوده و جلساتی را با وحید مظلومین برگزار می‌کرده و وی را به عنوان رابط و عامل بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار به دادگاه معرفی کرده است بعد از بازنشستگی از شغل خود در بانک مرکزی و دایر کردن صرافی، خدمات شایانی به باند و شبکه وحید مظلومین ارائه می‌دهد که هم اینک تحت تعقیب قرار دارد.

معاون دادستان تهران در ادامه افزود: مستنداتی توسط ستاد مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد از وحید مظلومین به دست آمده و مشخص است چنانچه مدرکی دال بر غیرقانونی بودن کار آنها باشد دستگیر می‌شوند. لذا ۴۰ تا ۵۰ نفر از افرادی که با وی کار می‌کردند از قوانین اطلاعات کافی داشتند و توانستند سهم عظیمی در بازار سکه داشته باشند. متهم از افرادی نام برده است که در دستگاه ‌های دولتی حضور دارند. وحید مظلومین ۱۷۰ هزار تراکنش مالی در قالب ۲۱۹ حساب انجام داده که مجموع آن ۱۴ هزار میلیارد است و اغلب تراکنش‌ها مربوط به افراد نزدیک و خانواده متهم می‌شود.

تورک خاطرنشان کرد: در بررسی حساب‌های بانکی و تراکنش‌های صورت گرفته در گام اول ۸ نفر از اعضای اصلی گروه شناسایی شدند که شخص اول وحید مظلومین با ۳ حساب بانکی، محمداسماعیل قاسمی با ۱۹ حساب، محمدرضا مظلومین با ۹ حساب، اقدس مهرافزا با ۸ حساب، حسین مظلومین با ۱۸ حساب و خانم فرزانه مهرافزا هستند. با توجه به این تراکنش‌ها ۴۱ نفر عضو شبکه شناسایی شدند و مشخص شد وجوه حاصل از فعالیت گروه در حساب‌های متعدد جابه‌جا شده و این تعداد از اعضای شناسایی شده در اکثر موارد با این ۸ نفر عضو اصلی رابطه سببی، نسبی و یا دوستانه داشتند.

تورک، اظهار کرد: در بررسی‌های میدانی و اسناد و مدارک مشاهده می‌شود وحید مظلومین گاه از حساب‌های خود استفاده نکرده است. با بررسی شبانه ‌روزی بیش از ۱۰ هزار تراکنش بانکی مشخص شد افرادی که نام آنها در ادامه می‌آید در جا به‌ جا کردن پول‌ها در حساب‌های متعدد نقش داشتند.

وی در ادامه قرائت کیفرخواست با اشاره به حساب‌ های بانکی محمدرضا مظلومین پسر وحید مظلومین، گفت: محمدرضا مظلومین، فرزند وحید مظلومین در تاریخ ۲۴ بهمن ۹۶ بازداشت شده، بعد از مدتی با قید وثیقه آزاد می‌شود و در حال حاضر متواری است. این فرد ادعا می‌کند پول‌چرخان پدرش بوده است، اما وی مراودات مالی گسترده با صرافی‌ها، شرکت‌ها، قاچاقچیان و حتی خانم‌های خانه‌دار داشته و مشابه حساب خانم مهرافزا فعالیت پول‌چرخانی برای گروه را انجام می‌داده است. حسین مظلومین که مؤثرترین فرد در گروه بوده است، علاوه بر فعالیت‌های مجرمانه خود وظیفه نظارت و کنترل حساب‌های دیگر اعضا را هم داشته است و با ۳۲ حساب بانکی ۶ هزار و ۳۵۵ میلیارد ریال گردش مالی داشته است. وی تصریح کرد: اقدامات مظلومین به حدی بوده که وی را در بازار ارز و سکه مرجع و مرشد می‌شناختند و هیچکس جرأت تخطی از دستورات وی را نداشته است تا حدی که ساعت فعالیت،‌ واریز و قیمت سکه را تعیین می‌کرده است. مظلومین در ابتدا در بازار با لقب «مولی» و اواخر با لقب سلطان شناخته می‌شده است. مظلومین در زمان دستگیری توسط نیروی انتظامی به مأموران پرخاش کرده و به آنها می‌گوید بروید و افتخار کنید که سلطان سکه را دستگیر کرده‌اید.

تورک اضافه کرد: مظلومین منکر خارج کردن منابع ملی از کشور است اما همانگونه که ذکر شد و در گراف‌ها هم موجود است، یکی از مسیرهای پول‌چرخانی اعضای این گروه از طریق مناطق آزاد یا حساب‌های افرادی است که در کار قاچاق ارز فعالیت دارند و یا فرستادن به حساب‌های صرافی‌هایی است که در مناطق آزاد بوده و محدودیت صرافی‌های دیگر را ندارند.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است این است که این افراد کاملاً  آگاهانه و با توجه به شرایط اقتصادی کشور اقدام به تشکیل این گروه کرده و به صورت عمده اقدام به اخلال در نظام اقتصادی کشور در قاچاق سکه و ارز کرده‌اند. با توجه به چند نوبت دستگیری مظلومین وی عالم بر مؤثر بودن اقدامات خود بوده با مجموعه جرایم او برای دادستانی تهران در حد افساد فی‌الارض مسلم است.

تورک در ادامه اسامی متهمان پرونده، شغل و اتهامات آنها را قرائت کرد و گفت:‌ متهم ردیف اول، وحید مظلومین فرزند حبیب‌الله است شغل طلافروش، متولد 1341، متأهل، فاقد سابقه مؤثر کیفری، متهم است به افساد فی‌الارض از طریق سردستگی و تشکیل شبکه فساد با انجام معاملات  غیرقانونی و قاچاق عمده ارز.

وی اظهار کرد: متهم ردیف دوم، محمداسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم، شغل سکه‌فروش، متولد 1352، متأهل و فاقد سابقه کیفری مؤثر متهم است به افساد فی‌الارض از طریق مشارکت از طریق تشکیل شبکه فساد با انجام معاملات غیرقانونی ارز به صورت عمده ۴ هزار و ۸۳۴ میلیارد تومان به دست آورده است. متهم در پاسخ به چرایی انتقال وجه به دیگر افراد گفته است به دلیل اینکه از حسابی با گردش بالا نگران شده، اموال را به حساب اشخاص اطراف واریز می‌کند که واریزها به این افراد هنوز کاملا مشخص نشده است.

معاون دادستان تهران، مجید عطریان را به عنوان سومین متهم اخلال در بازار سکه و ارز معرفی کرد و گفت:‌ این فرد با شغل آزاد ساکن میدان هروی به اتهام مشارکت در شبکه ارز و فساد در بازار مورخ ۱۶ مرداد ۹۵ بازداشت که به عنوان یکی از کاغذی‌کاران معروف بوده است. متهم در اظهارات خود می‌گوید که کمیسیونی‌کار مظلومین بودم و برای وی طلای آب‌شده می‌خریدم.

تورک افزود: در ردیف چهارم متهمان، رامین تاجیک قرار دارد که به اتهام شرکت در قاچاق عمده ارز و سکه در حد کلان مورخ ۲۱ مرداد ۹۷ بازداشت شد و از افرادی بود که تحت حمایت وحید مظلومین کار می‌کرد، این متهم مغازه خود را دراختیار محمداسماعیل قاسمی قرار داده بود و تاجیک به همراه وحید مظلومین در مغازه وی مشغول به کار شده‌اند. آنچه تاکنون از حساب‌های تاجیک به دست آمده ۲۷  میلیارد تومان است.

معاون دادستان تهران، حسین مظلومین را در پنجمین ردیف متهمان قرار داد و گفت: این فرد دارای مذهب شیعه متهم به شرکت در اخلال در نظام پولی و بانکی کشور از طریق قاچاق ارز و طلا متواری شده است. وی سومین فرد مؤثر در شبکه است که به جای وحید مظلومین اقداماتی را انجام می‌داد و بیش از ۳ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشت. متهم در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به دلیل اینکه حجم تراکنش‌ هایش بالا رفته بود، حساب‌های ارزی خود را از بانک خارج کرد و به نام اقدس و فرزانه مهرافزا و دیگر افراد انتقال داد.

تورک خاطرنشان کرد: نصرالله دارایی هفتمین نفر این گروه است که به دلیل عدم حضور و متواری بودن، اطلاعات خاصی از وی وجود ندارد.

معاون دادستان تهران در پایان گفت: ریاست محترم دادگاه. با توجه به محتویات و مستنداتی که در پرونده مشخص است، گروه وحید مظلومین گروهی سازمان‌یافته برای اقدام به اخلال در کشور است. اتهامات از نظر دادستانی محرز است و طبق قوانین مبارزه با پولشویی ضمن تقاضای محاکمه، درخواست اشد مجازات را برای متهمان دارم.