تلویزیون هوشمند، عضو ضروری خانه‌های آینده

«وان‌پلاس» یک نمونه از شرکت‌هایی است که به سمت تولید و توسعه تلویزیون هوشمند روی آورده‌اند، بررسی گرایش شرکت‌های بزرگ و کوچک به سمت این محصول فناورانه نشان می‌دهد آینده، از آن تلویزیون‌های هوشمند است تلویزیون هوشمند قابلیت برقراری ارتباطات اینترنتی را فراهم می‌آورد و با حسگرهای مختلفی که بر روی آن قرار گرفته است خدمات متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. خدماتی نظیر خاموش شدن در زمانی که بیننده‌ای در مقابل آن قرار ندارد. تلویزیون‌های هوشمند به سرعت در حال توسعه هستند نسل آتی تلویزیون‌های هوشمند به دستیار صوتی هوشمند گوگل مجهز خواهند شد. تاکنون کاربران دستیارهای صوتی می‌توانستند روی گوشی‌های هوشمند خود از امکانات و خدمات گسترده و منحصربفرد آن بهره‌مند شوند اما حالا به نظر می‌رسد که کاربران در سایر دستگاه‌های الکترونیکی و لوازم خانگی خود نیز قادر خواهند بود از آن استفاده کنند

عطیه لواسانی

«تلویزیون هوشمند، در واقع چیزی شبیه به تلفن هوشمند است». این ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان برای این پدیده فناورانه و دوست داشتنی ارائه داد. تلویزیون هوشمند قابلیت برقراری ارتباطات اینترنتی را فراهم می‌آورد و با حسگرهای مختلفی که روی آن قرار گرفته است خدمات متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌دهد؛ خدماتی نظیر خاموش شدن در زمانی که بیننده‌ای در مقابل آن قرار ندارد.  

تلویزیون‌های هوشمند به سرعت در حال توسعه هستند. کسانی که گزارش‌های مربوط به این تلویزیون‌ها را دنبال می‌کنند به طور پی‌درپی خبرهایی در مورد امکانات جدیدی که روی این تلویزیون‌ها نصب شده است دریافت می‌کنند.

کیبورد مخصوص تلویزیون هوشمند

در یکی از آخرین موارد شرکت «لاجیتک» کیبورد جدید خود را برای تلویزیون‌های هوشمند تولید کرده است که امکان وب‌گردی آسان‌تر را برای کاربران فراهم می‌سازد.

به طور کلی «کیبوردهای رسانه‌ای» زیادی برای تلویزیون‌های هوشمند وجود ندارند اما شرکت «لاجیتک» که تولیدکننده ابزار رسانه‌ای است، در تولید کیبورد نیز بسیار فعال است و کیبوردهای متنوعی تولید می‌کند.

این کیبورد برای استفاده در تلویزیون‌های هوشمند مدرن طراحی شده است.

«ترک‌پد» یک حسگر لمسی مسطح است که می‌تواند با حرکت انگشت کاربر ، موقعیت نشانگر در صفحه نمایش را به کنترل درآورده و باعث حرکت نشانگر روی صفحه شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت عملکرد «ترک‌پد» مشابه با ماوس است و قادر به درک مکان لمس انگشت در صفحه است.

با استفاده از این کیبورد دیگر نیاز نیست که کاربران با استفاده از ریموت تلویزیون به جست‌وجو و وارد کردن آدرس‌ برای وبگردی بپردازند.

آینده، از آن تلویزیون‌های هوشمند است

بازار تلویزیون‌های هوشمند آنقدر رو به گسترش است که بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه دیجیتال و لوازم خانگی برای ورود به آن وسوسه شده‌اند.  

برای مثال وان‌پلاس که یک شرکت چینی تولیدکننده موبایل است اخیرا  اعلام کرده که قصد دارد در آینده‌ای نزدیک وارد عرصه تولید تلویزیون‌های هوشمند شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد وان پلاس نیز قصد دارد به‌منظور گسترش بازارهای جهانی، افزایش سهم خود از بازار محصولات تکنولوژی و رشد درآمد و سودآوری خود، به تولید تلویزیون‌های هوشمند و جدیدی تحت عنوان وان‌پلاس تی‌وی، بپردازد که در نوع خود قادر خواهد بود با سایر رقبای قدرتمندش همچون تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ، سونی، ال جی و غیره به خوبی رقابت کند.

انتظار می‌رود وان پلاس با بهره‌گیری از سیستم‌عامل اندروید، قابلیت‌های جدید و جذابی را به تلویزیون‌های هوشمندش اضافه کند تا نظر کاربران را در میان انبوهی از محصولات متنوع از برترین برندهای جهان جلب کند.

برخی از تحلیلگران در این‌باره می‌گویند وان پلاس به‌منظور ایجاد نوآوری و برای آنکه حرفی برای گفتن در میان تولیدکنندگان مشهور تلویزیون در جهان داشته باشد، ممکن است به فناوری‌های نوینی همچون هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی یا حتی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده روی بیاورد که در هر صورت موجب موفقیت چشمگیری برای این شرکت چینی تازه کار خواهد شد.

وان‌پلاس یک نمونه از شرکت‌هایی است که به سمت تولید و توسعه تلویزیون هوشمند روی آورده است و بررسی گرایش شرکت‌های بزرگ و کوچک به سمت این محصول فناورانه نشان می‌دهد آینده، از آن تلویزیون‌های هوشمند است.

کیفیت تصویری تلویزیون‌های هوشمند، همپای قدرت بینایی بشر!

نسل‌های جدید تلویزیون هوشمند، تغییراتی انقلابی در صنعت صدا و تصویر ایجاد کرده‌اند تا آنجا که وضوح تصویر نسل‌هایی که از این به بعد به بازار خواهند آمد به اندازه قدرت بینایی چشم انسان خواهد بود. به این معنا که با دیدن تصاویر این نسل از تلویزیون‌ها، وجود پیکسل‌ها را احساس نخواهیم کرد. تقریبا تمام شرکت‌های پیشرو در صنعت تلویزیون هوشمند در حال ارائه این نسل از تلویزیون هستند.  

اخیرا شرکت ال‌جی از نخستین تلویزیون اولد ۸۸ اینچی با کیفیت ۸K رونمایی کرده است.

برایان وان، مدیر بخش دستگاه‌های الکترونیکی و سرگرمی این شرکت، ادعا کرده است که نخستین تلویزیون هوشمند با صفحه نمایش اولد (OLED)  و فناوری ۴K  که توسط ال جی معرفی و رونمایی شد، جلوه‌ای از دستاوردهای موفقیت آمیز و بزرگ متخصصان این شرکت بوده است که در طول سالیان متمادی تلاش کرده‌اند نام محصولاتمان در صدر برترین دستگاه‌های الکترونیکی بدرخشد.

ال‌جی بر این باور است که همانطور که تلویزیون‌های اولد با فناوری کیفیت تصویر ۴K  توانستند توانایی تلویزیون‌های جدید را به خوبی به نمایش بگذارند، حالا نمونه‌های اولد با فناوری ۸K  نیز اثری قدرتمند همچون نسل‌های پیشین خود خواهند داشت و از استقبال بی نظیری از سوی کاربران و علاقمندان برخوردار خواهند شد.

این غول تکنولوژی همچنین اعلام کرده که قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ میلادی ۵ میلیون تلویزیون ۸K  را به فروش برساند، با اینکه هنوز معتقد است این فناوری برای تلویزیون هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارد و راه زیادی برای موفقیت در پیش دارد.

دستیار صوتی هم از راه می‌رسد

شرکت کره‌ای ال‌جی همچنین اعلام کرده است که نسل آتی تلویزیون‌های هوشمندش از این پس به دستیار صوتی هوشمند گوگل اسیستنت مجهز  خواهند شد.

تاکنون کاربران و علاقمندان به دستیارهای صوتی می‌توانستند برروی گوشی‌های هوشمند خود از امکانات و خدمات گسترده و منحصربفرد آن بهره‌مند شوند اما حالا به نظر می‌رسد که کاربران در سایر دستگاه‌های الکترونیکی و لوازم خانگی خود نیز قادر خواهند بود از آن استفاده کنند.

یکی از قدرتمندترین و بهترین دستیارهای صوتی در جهان گوگل اسیستنت بوده است که با وجود آن، کاربران قادر هستند در کنار گوشی هوشمند خود از سایر دستگاه‌های الکترونیکی و هوشمند خود نیز استفاده کرده و با بهره‌گیری از دستورهای صوتی، به انجام کارهای موردنظر خود برسند.

حالا ال‌جی اعلام کرده است که نسل بعدی تلویزیون‌های هوشمند خود را به فناوری دستیار صوتی گوگل مجهز کرده و راهی بازارهای جهانی خواهد کرد. پشتیبانی از دستیار گوگل اسیستنت به کاربران این امکان را می‌دهد تا از راه دور بتوانند به اجرای فعالیت‌های خود بپردازند.

البته هنوز اطلاعات و جزئیات دقیقی از نحوه عملکرد ال‌جی درخصوص بهره گیری از این دستیار صوتی گوگل در دسترس نیست، هرچند که در تازه‌ترین گزارش‌های منتشره از سوی ال‌جی، نام کشورهای استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، کره جنوبی، اسپانیا و انگلیس به‌عنوان کشورهایی که گوگل اسیستنت را روی تلویزیون‌های ال‌جی دریافت می‌کنند، آمده است.