یک جامعه شناس:

دچار فقر بازتاب  رسانه ای از موفقیت زنان هستیم

یک جامعه شناس گفت: در رسانه‌ها عنوان نمی شود که زنان در خط مقدم قرار دارند بلکه زن در رسانه مفقود است و در واقع دچار فقر بازتاب رسانه ای از موفقیت زنان هستیم. «نیره توکلی» عضو انجمن جامعه شناسی با حضور در نشست «ارزش‌ها و نگرش‌های زنان ایرانی» افزود: وقتی کشورهای دنیا را بر اساس حوزه عمومی و خصوصی و نوع استثمار مضاعف علیه زنان در این جوامع بررسی کنیم، می بینیم در برخی کشورها هم در حوزه عمومی یعنی قانونگذاری و هم در حوزه خصوصی خانواده‌ها سرکوب وجود دارد و برخی کشورهای دیگر هم به قوانین و کنوانسیون‌های بین المللی وابسته هستند و کشورهای غیر تابع را مورد نقد قرار می دهند و تلاش می کنند با نگاه خود به تغییر دیگر کشورها بپردازند. وی ادامه داد: در جامعه ما زنان ایرانی با وجود تمام ناملایمات رشد کرده اند و تقریباً فضای یکسانی در حال شکل گیری است. این جامعه شناس با بیان اینکه بسیاری از آمارهایی که در فضای مجازی عنوان می شود علیه مردم ایران و زنان توانمند ایرانی است، خاطرنشان کرد: در حوزه زنان شاهد برخوردهای جهت دار و سوء یی از جانب کشورهای دیگر هستیم که متاسفانه رسانه ملی و فضای مجازی هم به این امر دامن زده و در آن خبری از الگوسازی و معرفی زنان توانمند نیست. توکلی، نقش زنان در سریال‌های پرمخاطب را شاهد مدعای خود قرار داد و یادآور شد: وقتی در سریال‌ها نشان می دهند که زن روشنفکر در زندگی موفق نیست و زن طرفدار محیط زیست را جاسوس عنوان می کنند، دیگر چه انتظاری از رسانه‌های بیگانه و آمارهای منفی آنان علیه زنان ایران می توان داشت. به بیان این جامعه شناس، رسانه ملی نباید زن را هدف و آماج ترکش‌های ناهنجاری قرار دهد بلکه باید معرف زنان موفق باشد و تبعیض منفی را کنار بگذارد.  وی در بخشی دیگر از سخنان خود ادامه داد: تحلیل‌های ما باید مبتنی بر قوانین جاری در مورد حق و حقوق باشد مثلاً وقتی از تغییر روند ازدواج در میان زنان صحبت می کنیم باید معیارهای قانون ازدواج و نگاه آن به زنان را در نظر گرفت.

    

تذکر مسجد جامعی در خصوص گزارش‌های «بدحجابی»

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران درخصوص ارائه گزارش حجاب توسط افراد و برخی سوءاستفاده‌ها در این زمینه تذکر داد. به گزارش ایسنا، احمد مسجد جامعی در تذکری در یکصد و پنجاه و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اخیراً روالی باب شده که افراد حجاب دیگران را گزارش می‌دهند. قطعاً رعایت حجاب یک موضوع قانونی است اما نحوه اجرای این قانون از اهمیت بسزائی برخوردار است. وی افزود: این کار تنها اجرای قانون نیست و تلاشی برای پرونده سازی به نظر می‌رسد، به شکلی که خانمی که به متخلفی در خصوص عبور از خیابان یکطرفه تذکر داده است فرد مقابل این خانم را تهدید کرده که گزارش حجاب ایشان را می‌دهد؛ لذا دستگاه‌های ذی‌ربط برای جلوگیری از سوء استفاده‌ها باید چاره اندیشی کنند و همچنین با افرادی که  سوء استفاده‌ می‌کنند نیز برخورد قانونی شود. 

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص ارائه گزارش توسط شورایاران در صحن شورای اسلامی شهر تهران، گفت: گزارش دهی توسط شورایاران از دوره سوم انجام می‌شد و گزارش محلات توسط شورایاران ارائه می‌شد و نهایتاً نیز خوشبختانه مجموعه آنها به چاپ رسیده است؛ اما چرا این گزارش دهی‌ها تعطیل شده که سوال ما نیز است. البته این موضوع یکی از نقاط ضعف ستاد هماهنگی شورایاری‌ها بود که باید افراد را برای گزارش دهی در صحن شورا معرفی می‌کرد.