نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با انسداد مرزها معیشت کولبران را نابود کرده‌ایم، گفت: شهرهای مرزی را بیکاری، ضعف اقتصادی و مشکلات معیشتی فراگرفته است.

رسول خضری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کولبران بعد از انسداد مرزها، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا یادآور شد: به صراحت باید گفت که باعث نابودی معیشت کولبران شده‌ایم. به نظر شما این افراد اگر تامین معاش داشته باشند، برای انجام این کار به کوه و کمر می‌روند؟ آن هم در حالی که بعضی از سرما یخ می‌زنند و بعضی هم از کوه پرت می‌شوند. واقعا این چه برنامه‌ریزی‌ برای مناطق مرزنشین است؟

وی تصریح کرد: بارها و بارها به عنوان نماینده، مشکلات را تذکر دادیم، ولی متاسفانه انگار نه انگار. من نمی‌دانم تعمدی نمی‌شنوند یا میل ندارند گوش بدهند؛ آن هم در شرایطی که وضعیت کنونی خیلی بغرنج است.

خضری با تاکید بر اینکه باید مرزها را طوری مدیریت کنیم که از لحاظ اقتصادی و اشتغال و معیشت مردم موجه باشد، گفت: اگر این بندگان خدا تا دیروز پول نانی را به این سختی می‌توانستند به چنگ بیاورند، حالا ما این اشتغال را هم از بین برده‌ایم. عملا 6 یا 7 میلیون نفر درگیر این کار هستند؛ چرا که کولبر، بار را بصورت خرده‌فروشی به مغازه‌ها می‌برد و گردشگر هم به همین دلیل به آنجا می‌آید و تمام بازارها صددرصد به اجناسی وابسته‌اند که از معابر کولبری می‌آید و اینها را بصورت خرده‌فروشی عرضه می‌کنند، علاوه بر اینکه امورات زندگی کولبران از این طریق می‌گذرد.

متاسفانه انسداد مرزها برای کولبران زمانی اعلام شد که هیچ ساختار درست و اساسی به عنوان جایگزین تامین نشده بود.

او با اشاره به اینکه این کار یک رونقی هر چند کم با اجناس ارزان‌ به مرزها می‌داد، که اکنون همین هم حذف شده است، گفت: شهرهای مرزی را بیکاری، ضعف مدیریتی و مشکلات معیشتی فرا گرفته است. اشتغال پایدار که ایجاد نکردیم؛ هیچ، اشتغالی را هم که قبلا مبادلات کولبری ایجاد کرده بود، تعطیل کردیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات کولبران، گفت: وزیر کشور و فراکسیون مستقلان مجلس را بابت وضع معیشت مرزنشینان دعوت کردیم. خوشبختانه وزیر کشور مدافع بهینه‌سازی سازماندهی کولبران هستند و همیشه ما را یاری کرده است. خضری درباره وضعیت دانش‌آموزانی که پیش از این برای گذران زندگی کولبری می‌کردند، گفت: این آرزوی ماست که مسائل منطقه تدبیر بشود، اینها دانش‌آموز هستند و همچنان سرپرست خانواده هم محسوب می‌شوند. در حقیقت هم کودکان سرپرست خانوار و هم زنان سرپرست خانوار داریم که تعداد اینها در آن مناطق کم نیست. واقعا مردم ناراحتند و می‌گویند، برخی مسئولان نفس‌شان از جای گرم بلند می‌شود. وی با تاکید بر اینکه تدبیر درباره مسائل مناطق مرزی آرزوی ماست، گفت: با دانش‌آموزی مواجهیم که نان‌آور است و باید هم کار کند و هم درس بخواند یا جوانی که ازدواج کرده و بچه هم دارد و هیچ چیز برای گذران زندگی ندارد؛ اینها هستند که مشغول کولبری می‌شوند و ممکن است حتی در سرما هم یخ بزنند. مردم با همان آب باریکه کولبری توانسته بودند، امکان ارتزاقی برای خود و خانواده‌هایشان ایجاد کنند که الان آن هم ندارند.

وی با تاکید بر اینکه اگر معابر کولبری راه‌اندازی شود، باعث کاهش قاچاق هم می‌شود، گفت: آنچه دولت و مجلس پیگیر است، کاهش قاچاق است و با بازگشائی معابر کولبری قطعا این امر محقق می‌شود. در معابر کولبری نظارت انجام می‌شود، اقلام مشخصی معین می‌شود و عوارضی هم از کولبر اخذ می‌شود.

خضری با اشاره به ایجاد مشکل در بیمه کولبران گفت: اگر معابر کولبری باز شوند، آن هم خود بخود قابل اجرا خواهد شد.تصمیم انسداد مرزها برای کولبران نه تنها وضعیت معیشت مردم را نابود کرد، بلکه وضعیت بیمه‌های آنها را که از قشر محروم جامعه هستند، بلاتکلیف کرد. اینها قشر محروم و مستضعف جامعه هستند که طبق اصل سوم قانون اساسی که میثاق ملی ماست و از اصول مترقی این قانون به حساب می‌آید، باید مورد حمایت قرار گیرند، از همین رو باید سریع‌تر برای رفع این مشکل اقدام کنیم.