آیت‌الله عندلیب همدانی:

ازدواج با کودکان  حرام است

آیت الله عندلیب همدانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گف‌ وگو با دوفصلنامه بهار حکمت گفت: ازدواج با کودک به غیر از مواردی که صرفا قصد محرمیت باشد، حرام است. بنده با جرأت تمام می‌گویم که فتاوایی که بعضی‌ها در مورد ازدواج با هدف استمتاع از کودک گفته‌اند، قطعا باطل است.

کودک یعنی کسی که بلوغ جنسی لازم را  ندارد و مهم‌تر این‌که  رشد عقلانی مناسب برای تشکیل خانواده را ندارد و تعیین سن،  به لحاظ مناطق جغرافیایی و زمان‌ها متغیراست و در این زمینه فقیه باید به نظرات دانشمندان از جمله جامعه‌شناسان و روان‌شناسان توجه کند.

    


اعزام واحد سیارکارت هوشمندملی برای معلولان

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: واحدها و ایستگاه‌های سیار ثبت نام کارت هوشمند ملی برای افرادی مانند جانبازان، معلولان و سالمندان که محدویت حرکتی دارند اعزام می‌شود تا این افراد نیز بتوانند کارت هوشمند ملی را دریافت کنند.

سیف‌الله ابوترابی روز چهارشنبه (24بهمن‌ماه)  در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: افراد معلول یا سالمند که محدویت حرکتی دارند و جانبازان برای استفاده از خدمات ایستگاه‌های سیار ثبت نام کارت هوشمند ملی در تهران می‌توانند با اداره کل ثبت احوال استان تهران یا ادارات پست تماس بگیرند و از این خدمت استفاده کنند.

وی ادامه داد: در این ایستگاه‌های سیار همه مراحل ثبت نام شامل: پیش ثبت نام و ثبت نام و حتی گرفتن عکس زنده (لایو) انجام می‌شود و هزینه ثبت نام هم برابر هزینه اعلام شده ثبت احوال در مجموع 31هزار تومان است.

ابوترابی گفت: ایستگاه‌های سیار سازمان ثبت احوال محدود است و بیشتر اعزام این ایستگاه‌ها از طریق ادارات پست انجام می‌شود. در عین حال هزینه‌ای بابت ایاب و ذهاب برای اعزام ایستگاه ثبت احوال دریافت نمی‌شود و هزینه برای اعزام ایستگاه سیار از طریق ادارات پست به‌صورت توافقی است. وی اضافه کرد: در حال حاضر در کشور بیش از 500 ایستگاه سیار برای ثبت نام کارت هوشمند ملی فعال است و افراد دارای محدویت حرکتی می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.

    


ساماندهی سگ‌های ولگرد در «دهکده مهربانی»

یکی از مطالبات جدی و به حق شهروندان منطقه ۲۲ در دوره جدید مدیریت شهری ساماندهی سگ‌های ولگرد بود که از گذشته یکی از چالش‌های اساسی در منطقه به شمار می‌رفت، حال به گفته معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲۲ اولین گام در راه تحقق وعده مدیریت شهری به شهروندان برداشته شد و آن ایجاد و راه‌اندازی دهکده مهربانی یا همان محل نگهداری سگهای بلاصاحب است.

به گزارش ایسنا، احسان صفایی با بیان اینکه منطقه ۲۲ و بوستان جنگلی چیتگر یکی از مکان‌های امن برای رهاسازی سگ‌های بلاصاحب از سوی سازمان محیط زیست اعلام شده بود، گفت: مدیریت شهری منطقه ۲۲ با برنامه‌ریزی‌های مستمر خود فاز نخست را برای جمع‌آوری و ساماندگی سگ‌های بلاصاحب انجام داد تا شاهد رضایت‌مندی هر چه بیشتر شهروندان در این موضوع باشد. 

وی با بیان این‌که زمینی را برای ساخت سایت نگهداری سگ‌ها در بوستان جنگلی چیتگر با نام «دهکده مهربانی» آماده کرده‌ایم، یادآور شد: زمینی با متراژ ۱۷ هزار متر، مجهز به لانه و وسایل نگهداری سگ‌ها آماده شده است که در مرحله اول ۱۰۰ حلقه سگ جمع آوری شده است. خیراتیان در ادامه گفت: در مرحله نخست ساماندهی سگ‌های بلاصاحب توسط حامیان و گروه‌های داوطلب زنده‌گیری و پس از آن نسبت به عقیم‌سازی و واکسیناسیون اقدام می‌شود.