بازگشت برخی مجریان و سلبریتی‌ها به صداوسیما به عرصه جدیدی برای نمایش جدال پشت پرده جریان‌های اصولگرا تبدیل شده است. اتفاقی که از دید رسانه‌های این جبهه دور نمانده، اما جدال به حدی جدی است که هیچ توجیهی توان مخفی کردن آن را ندارد. رسانه‌های اصولگرا به نام اینکه «باید همه سلایق را دید» از جبهه حامی این تصمیم قرار دارند اما جریان دیگری از اصولگرایان به شدت با این تصمیم مخالفت کرده‌اند.

به گزارش رویداد 24، نزدیک به دو دهه از روز‌هایی که خیابان‌ها در زمان پخش سریال‌های صداوسیما خالی می‌شد، گذشته و احتمالا متولدان دهه ۸۰ به بعد اساسا چنین تجربه‌ای نداشته اند. سریال‌های ۹۰ قسمتی، سریال‌های ماه رمضانی با کارگردانی و بازی‌های درخشان رضا عطاران و این آخری برنامه «نود»، «حالا خورشید»، «هفت»، «عصر جدید»، «دورهمی» و «خندوانه» یکی پس از دیگری به دلایل سیاسی از صداوسیما رخت بر بستند.

سال ۱۳۸۹ نقطه عطفی برای جریان برنامه‌سازی تلویزیونی ایران بود؛ سریال «قهوه تلخ» به کارگردانی مهران مدیری که قرار بود از شبکه سه پخش شود، ناگهان به اولین سریالی تبدیل شد که در شبکه خانگی به شکل سی‌دی به فروش می‌رسید. در ادامه روند رو به زوال صداوسیما، مرجعیت اخبار هم از سال‌های پایانی دولت خاتمی و شکل‌گیری برنامه ۲۰:۳۰ در شبکه دو سیما از صداوسیما برای همیشه گرفته شد و ابتدا به بی‌بی‌سی فارسی و کم‌کم با ظهور شبکه‌های اجتماعی به پلتفرم‌هایی از این دست منتقل شد. تیر خلاص به این پیکر نیمه‌جان هم با ورود علی فروغی خواهرزاده طیبه ماهروزاده همسر غلامعلی حدادعادل زده شد. فروغی کرکره آخرین برنامه پربیننده صداوسیما را پایین کشید و عادل فردوسی پور را از برنامه نود و صداوسیما حذف کرد.

آغاز روند خالص‌سازی در صداوسیما

روند خالص‌سازی صداوسیما از سال ۱۳۹۸ و اعتراضات بعد از شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی شدت گرفت. تعداد قابل توجهی از اهالی تئاتر، سینما و موسیقی بیانیه‌های اعتراضی به سرکوب خشونت‌بار را امضا کردند. بسیاری از هنرمندان جشنواره فجر را تحریم کردند و به سرعت موج تحریم‌ها به صداوسیما هم کشیده شد. کانون کارگردان سینمای ایران در بیانه‌ای از تمامی کارگردانان سینما درخواست کرد تا زمان عذرخواهی رسمی سازمان صداوسیما در هیچ برنامه تلویزیونی به عنوان میهمان و کارشناس شرکت نکنند. بخشی از هنرمندان سال ۱۳۹۸ ریزش کردند و عده باقی‌مانده سال ۱۴۰۱ و در جریان اعتراضات پاییز و به این ترتیب صداوسیما از هر اندیشه منتقدی خالی شد.

بعد از به حاشیه رفتن صداوسیما و نادیده گرفتن سلایق جامعه که به کاهش چشمگیر مخاطب از تلویزیون و کوچ مردم به سمت شبکه‌های خارجی یا خانگی منجر شده، حالا به تازگی مدیران صداوسیما تصمیم گرفته‌اند با دعوت از برخی چهره‌ها، آب رفته را به جوی بازگردانند. برخی خبر‌ها حاکی از بازگشت «رضا رشیدپور»، «محمدرضا گلزار» و« فرزاد حسنی» به شو‌های صداوسیماست. خبر حسنی البته زودتر از همه  تایید شد و در یک برنامه مذهبی با شمایلی جدید و ادبیاتی مذهبی حاضر شد.

خبر بازگشت مجریان را ابتدا محمدرضا شهبازی یکی از تازه‌وارد‌های صداوسیما که در غیبت مجری‌های باسابقه موفق شده بود جایگاهی در این نهاد برای خودش دست و پا کند اعلام کرد. شهبازی در توییتر خود نوشت «ما اینور پاورقی میسازیم می‌گیم سلبریتی باید در خدمت رسانه باشه، هماهنگ با سیاست‌های نظام باشه، باید با سلبریتی که وسط شلوغی‌ها آب به آسیاب دشمن می‌ریخت برخورد بشه؛ بعد اینور گلزار و رشیدپور دارن گرم می‌کنن برگردن روی آنتن» بعد از قطعی شدن این خبر، شهبازی استعفای خود را از صداوسیما اعلام کرد. اما واکنش‌ها به اعتراض شهبازی جالب توجه‌تر بود. محمدرضا نجارزاده، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه در متن تندی به محمدرضا شهبازی که از بازگشت رشیدپور و گلزار به تلویزیون انتقاد کرده بود، نوشت: «امروز نظرسنجی برنامه فاخرت آمد؛ مخاطب: ۵ درصد سیدخندان. معلی ۳۷ درصد، محفل قرآنی ۴ برابرشما، اعجوبه‌ها تا ۳۰ درصد رو زد، خودمونی رجبی ۱۹ درصد. رو زده به چی می‌نازید؟ به سیاه کردن چهره جبلی و جلیلی با اشتباهاتتون؟ یا بی‌مخاطب کردن شبکتون؟»

صداوسیما تلاش زیادی برای سلبریتی‌سازی انقلابی انجام داد؛ چهره‌هایی همچون ثابتی و شهبازی و خانعلی‌زاده نمونه‌ای از همین اقدام صداوسیماست که از قضا هیچکدام نتوانستند مخاطبان جدیدی به صداوسیما بکشانند و این رسانه در معرفی چهره‌های جدید که به ارزش‌های حاکمیتی هم پایبند باشند، خیلی موفق نبود و این یعنی شکست جریان ارزشی. همین مسئله بود که بار دیگر صداوسیما دست‌به دامان مجریان قدیمی خود شده است؛ مجریانی که به زعم ارزشی‌ها، زمانی یا «ساکت فتنه» بودند یا «حامی فتنه» یا «صدای دشمن»!