در پی انتشار خبری مبنی بر تشکیل شورای رقابت صوت و تصویر فراگیر توسط ساترا، مرکز ملی رقابت در اطلاعیه‌ای ضمن رد شایعه تأیید چنین شورایی از سوی این مرکز، ساترا را فاقد صلاحیت لازم برای تنظیم‌گری در بازار رقابت صوت و تصویر فراگیر دانست.

در این اطلاعیه آمده است: «در خبر منتشر شده عنوان شده است که این مجموعه با حضور برخی افراد از جمله نمایندگان شورای رقابت تشکیل شده است؛ در حالی که هیچ‌گونه هماهنگی کتبی یا شفاهی با شورای رقابت در این خصوص صورت نگرفته است و شایعه تأیید این شورای خودخوانده از سوی شورای رقابت تکذیب می‌شود».

این مرکز در ادامه با تأکید بر اینکه «استقلال از ذی‌نفعان» یکی از اصول مهم تنظیم‌گری رقابت است، اظهار داشت ساترا فاقد بی‌طرفی لازم برای تنظیم‌گری رقابت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است: «وابستگی نهاد تنظیم‌گر به بازیگران بازار باعث می‌شود تصمیمات آن از منظر منافع عمومی خدشه‌دار گردد و به سمت منافع برخی از بازیگران بازار جهت‌گیری احتمالی داشته باشد. ساترا (وابسته به سازمان صداوسیما) فارغ از اینکه فاقد اختیارات قانونی لازم در این زمینه است، به دلیل حضور پررنگ رسانه‌های وابسته به صداوسیما (همچون تلوبیون) در این بازار فاقد بی‌طرفی لازم برای دخالت در تنظیم‌گری رقابت این بازار است».

مرکز ملی رقابت در اطلاعیه خود تأکید کرده است که این سخنان ناظر به تنظیم‌گری رقابت بازار رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است و نسبت به تنظیم‌گری محتوایی این رسانه‌ها ساکت است.

شورای رقابت به موجب ماده 62 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، «تنها مرجع» رسیدگی به رویه‌های ضدرقابتی است و مطابق ماده 43 قانون مزبور، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی بخش‌های عمومی، دولتی، تعاونی و خصوصی مشمول اختیارات شورای رقابت هستند و جهت رسیدگی و برخورد با رفتارهای ضدرقابتی، قانونگذار ابزارهای متنوعی را برای شورای رقابت در نظر گرفته است.

نهاد «شورای ملی رقابت» که در سال 1389 به صورت فراقوه‌ای و زیرنظر متخصصان رشته اقتصاد تشکیل شد تا از حقوق رقابت پاسداری کند؛ یعنی با مقرره‌گذاری در این زمینه از یک طرف و ایفای نقش شبه قضایی خود در موضوعات ضدرقابتی و تخلفات مربوط به انحصار در بازار، از جریان رقابت در بازار برای حفظ حقوق مصرف‌کننده اطمینان حاصل کند. این در حالی است که ساترا با دور زندن این نهاد خود در این جایگاه نیز قرار گرفته است.

 ساترا و تشکیل شورای رقابت صوت و تصویر

هفته پیش بود که طبق اعلام ساترا، این نهاد اقدام به ایجاد شورای رقابت صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را جهت تنظیم و نظارت بر رقابت در صنعت مدیا و رسانه‌ کرد.

حتی مصطفی برهانی، مشاور رئیس ساترا و مدیر تنظیم فضای رقابت سازمان صداوسیما اعلام کردکه «این شوراها در بسیاری از کشورها وجود دارد و مسئولیت‌های مختلفی را بر عهده آن است».

مشاور رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر همچنین درباره علت تشکیل این شورا افزود: «برخی پلتفرم‌ها ممکن است به صورت ناعادلانه با کاربران یا ارائه‌دهندگان محتوا رفتار کنند و آنها را در دسترسی به مخاطبان یا منابع درآمدی محدود کنند؛ همچنین برخی پلتفرم‌ها به صورت نامتعادلی قدرت رقابتی را در دست دارند و می‌توانند شرایط را به نفع خود تغییر دهند و رقبای خود را از بازار کنار بزنند؛ به‌علاوه پلتفرم‌های انتشار محتوا ممکن است از اطلاعات شخصی کاربران به‌نحوی استفاده کنند که رقابت را تحت تأثیر قرار دهد، مانند استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده برای تبلیغات هدفمند».

همچنین براساس گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیراعلام شده بود که شورای رقابت صوت و تصویر فراگیر با حضور مدیران ساترا و نمایندگان شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مجمع «رصتا» رسماً کلید خورده است و مرکز ملی رقابت هم آن را تایید کرده است. موضوعی که این مرکز آن را رد کرد.