دیروز ستاد پرداخت دیه از فراخوان دیه کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی خبر داد.

پیشتر اعلام شده بود که برای هر جانباخته این حادثه مبلغ ۱۵۰ هزار دلار یا معادل یورویی آن به عنوان پرداخت‌های دل جویانه فارغ از رسیدگی‌های قضایی در نظر گرفته شده است. با این حال بسیاری از خانواده‌ها از روند دادرسی متهمان این پرونده که همگی از پرسنل سپاه بوده‌اند، راضی نیستند.

ماه پیش پس از گذشت هزار و ۱۹۳ روز از ماجرای دلخراش شلیک دو موشک به سوی هواپیمای اوکراینی در 18 دی ماه 1398 ، حکم بدوی از سوی دادگاه نظامی صادر شد. بر اساس این حکم متهم ردیف اول به ۱۳ سال زندان محکوم شد که 10 سال آن با احتساب دوران بازداشت لازم‌الاجراست و ۹متهم دیگر هم هرکدام به یک تا سه سال حبس محکوم شدند.

در همین باره پدر دو تن از جانباختگان هواپیمای اوکراینی از امکان آزادی متهم ردیف اول این پرونده خبر داد و به دیده‌بان ایران گفت: مطابق قانون هر زندانی اگر یک سوم محکومیتش را طی کند، می‌تواند به صورت مشروط آزاد باشد. بنابراین آقای مهدی خسروی که با طراحی و عاملیت عده دیگری ماشه شلیک دو موشک را به هواپیمای مسافربری با 176 انسان که در آن 27 کودک و یک جنین بوده را زده و به صورت کاملا مظلومانه و با بدترین وجه به قتل رسیده است، طبق قانون می‌تواند به صورت مشروط آزاد شود.

محسن اسدی لاری که دو فرزندش زینب و محمدحسین را در این پرواز از دست داده است، در توضیح روند قانونی این امر گفت: «آقای مهدی خسروی متهم ردیف اول هستند که فرمانده سامانه آتش‌بار بوده است. او بیشترین سابقه کار در سامانه تور ام وان را هم در ایران و هم در خارج از کشور داشته و دارای درجه سرگردی است که بعدها به دلایلی سروان می‌شود. ما اطمینان داریم که ایشان از عمد ماشه را شلیک کرده و به جهات مختلف این را هم در دادگاه مطرح کرده‌ایم».

وی ادامه داد: «آقای خسروی از 18 دی ماه 1398 که زمان جنایت سرنگونی هواپیماست تا یک ماه پیش در زندان‌های سپاه در انفرادی بوده است. دقیقا 40 ماه ایشان در انفرادی بوده است. من مطمئن نیستم که الان در انفرادی هستند یا نه ولی مطمئنم که تا یک ماه پیش بوده است».

اسدی‌لاری خاطرنشان کرد: «مطابق قانون هر زندانی اگر یک سوم محکومیتش را طی کند، می‌تواند به صورت مشروط آزاد باشد. بنابراین آقای مهدی خسروی که با طراحی و عاملیت عده دیگری ماشه شلیک دو موشک را به هواپیمای مسافربری با 176 انسان که در آن 27 کودک و یک جنین بوده را زده و به صورت کاملا مظلومانه و با بدترین وجه به قتل رسیده است، طبق قانون می‌تواند به صورت مشروط آزاد شود».

پدر این دو جانباخته افزود: «شما مقایسه کنید که یک جوان مظلوم را به دلیل بستن راه و آتش زدن سطل زباله اعدام می‌کنند ولی وقتی که 176 انسان بی‌گناه و مظلوم با دو موشک می‌زنند، با گذشتن 40 ماه زندان می‌تواند آزاد شود».

 رسوایی طراحان اصلی را می‌خواهیم

او همچنین خاطرنشان کرد: «ایشان یک مامور بوده است. من و همسرم راضی به اعدام مامور نیستیم؛ ما می‌خواهیم رسوایی طراحان اصلی اتفاق بیافتد».

وی ضمن اشاره به اینکه یکی از ایرادات این پرونده استناد به قتل غیرعمد است، افزود: «ما با استدلال‌های متعددی که آوردیم؛ از مبانی خود پرونده و اظهارات متهمان و سایر مستنداتی که موجود بود و قضات هم کاملا اطلاع دارند، عنوان کردیم که این مستندات حاکی از عمدی بودن است».

شلیک‌ها عمدی بود

پدر محمدحسن و زینب اسدی لاری درخصوص تکلیف جعبه سیاه هواپیما گفت: «یکی از موضوعات بسیار اساسی است که نتایجش قطعا در رای نهایی تاثیر می‌گذاشت، تمام مکالمات جعبه سیاه هواپیما و جعبه سیاه خود سامانه است و به هیچ عنوان در اختیار ما قرار ندادند. در صورتی که مسئله محرمانه‌ای نیست. مجموع این موارد ما را به این می‌رساند که دستگاه‌های امنیتی، قضایی و سپاه می‌خواهند فقط لاپوشانی کنند».

اسدی لاری در پایان درباره ابهامات دیگر خاطرنشان کرد: «یکی از نکاتی که همواره بر آن تاکید کردیم نقشه عوارض بین فرودگاه امام خمینی و محل استقرار سامانه موشک‌انداز است. به این علت که کادر سپاه و کارشناسان سپاه که عملا خودشان عامل قتل بودند، می‌گویند اولین باری که آقای خسروی هواپیما را دیده در 600 متری بوده است که این برای ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست. توپوگرافی را بیاورند و مشخص کنند چرا تا 600 متری را ندیده است؟ در صورتی که طبق مستندات جهانی هواپیما 10 متر بلند شود رادار سامانه می‌تواند آن را ببیند. همه این موارد ظن بر موضوعات دیگر را تقویت می‌کند که ما در مجموع بر عمدی بودن تمام اتفاقات تاکید داریم. یعنی یک سلسله اقدامات متعامدانه و آگاهانه در فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافربری 752 صورت گرفته که 176 نفر از جمله دو عزیز من را به این شکل به قتل رسانده است».