کیومرث پوراحمد در ۷۴ سالگی با مرگی خودخواسته از دنیا رفت.

این فیلمساز متولد سال ۱۳۲۸ در نجف آباد استان اصفهان سال گذشته فیلم «پرونده باز است» را ساخت که در جشنواره فجر شرکت داشت.

«تیغ و ترمه»، «کفشهایم کو؟»، «۵۰ قدم آخر»، «اتوبوس شب»، «نوک برج»، «گل یخ»، «خواهران غریب»، «بخاطر هانیه» و «بی‌بی چلچله» از فیلم‌های سینمایی این کارگردان هستند. او در تلویزیون هم سریال‌های ماندگار «قصه‌های مجید» و «سرنخ» را ساخته بود.

پوراحمد جدا از فعالیت‌های سینمایی، در عالم مطبوعات نیز دستی بر قلم داشت و سال‌های بسیاری، به امر نقدنویسی می‌پرداخت. درواقع او  فعالیت خود را با نقدنویسی به خصوص در ماهنامه فیلم آغاز کرد و از ۱۳۵۳ با دستیاری در مجموعه تلویزیونی آتش بدون دود وارد سینما شد.

فیلم شب یلدا الهام‌گرفته از زندگی خود اوست. پوراحمد شرح حال خود را در کتابی تحت عنوان «کودکی نیمه‌تمام» منتشر کرده ‌است. مادرش، پروین‌دخت یزدانیان با بازی در فیلم‌های او، کار بازیگری را آغاز کرد و آثار برجسته‌ای با بازی او به ثبت رسید. دخترش، مریم پوراحمد هم در فیلم شب یلدا به ایفای نقش پرداخته ‌است. فیلم مستندی درباره زندگی پوراحمد به نام (درباره کیومرث پوراحمد) به کارگردانی اردلان عاشوری در سال ۸۳ ساخته شد. این فیلم در بخش مستند‌های بلند بیست و سومین جشنواره فجر حضور داشت. پوراحمد در سال ۱۳۸۵ فیلم اتوبوس شب را ساخت که مورد تحسین منتقدان و عموم قرار گرفت.

یگ خودکشی غیرقابل‌باور

یکی از نزدیکان این کارگردان بنام، علت مرگ را خودکشی در ویلایش در بندر انزلی اعلام کرد.

گفته می‌شود او متنی 8 صفحه‌‌ای از خود به جا گذاشته و در آن از دلایل مرگ خودخواسته‌اش نوشته است.

طبق تماس ایسنا با منزل این هنرمند، اعلام شد که جزئیات دقیق در اختیار نیست، اما این خبر ظاهرا درست است که کیومرث پوراحمد کارگردان سینمای ایران چهارشنبه، ۱۶ فرودین ماه از دنیا رفته است.

مجله فیلم به سردبیری هوشنگ گلمکانی دیروز خبر داد که کیومرث پوراحمد از سر افسردگی و ناامیدی بی‌آیندگی و بیهودگی خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داده است؛ همین قدر سهمگین و باورنکردنی، وحشتناک و تکان‌دهنده.

زاوش محمدی، دبیر سرویس چند رسانه‌ای خبرآنلاین نیز در توئیتی نوشت: « ‌گفته می‌شود ‎کیومرث پوراحمد در شهرک ساحلی بندرانزلی خودش را حلق آویز کرد و درگذشت.»

همچنین دادستان گیلان با تأیید خودکشی این کارگردان خاطره‌ساز، گفت: بررسی‌های اولیه بازپرس حکایت از خودکشی کیومرث پوراحمد دارد.

به گزارش ایسنا، سید مهدی فلاح میری با تایید خبر فوت کیومرث پوراحمد گفت: به محض دریافت گزارش، بازپرس ویژه قتل در محل حاضر شد و با بررسی‌های اولیه نظر بر خودکشی این کارگردان سینما داشت که واکاوی جزئیات، مستلزم رسیدگی دقیق قضایی است.

وی افزود: کیومرث پوراحمد ساعت یک بامداد روز چهارشنبه 16/۱/1402 در یکی از واحدهای دهکده ساحلی انزلی  فوت کرده است.

دادستان مرکز استان در پایان گفت: درحال حاضر جسد به پزشکی قانونی انتقال داده شد تا علت تامه مرگ بررسی و خبر تکمیلی متعاقبا اطلاع‌رسانی شود.

به یاد خالق قصه‌های مجید

نام زنده‌یاد کیومرث پوراحمد با فیلم «قصه‌های مجید» در حافظۀ بسیاری از ایرانیان ماندگار شده است.

احمدزیدآبادی در یادداشتی نوشت: «او فیلم قصه‌های مجید را که اقتباسی از داستان‌های همشهری کرام و کرمانی من، هوشنگ مرادی کرمانی بود، در محیط اجتماعی اصفهان با مهارت تمام کارگردانی کرد.

یادش گرامی و روحش شاد باد. خودکشی هنرمندی در سن و سطح او آژیر خطری برای جامعۀ ماست. نمی‌دانم علت خودکشی او چه بوده است، اما سایۀ نحس افسردگی و بیزاری از زندگی چنان بر سرِ جامعۀ ایرانی سنگین شده است که اگر راهی برای خلق امید در تمام سطوح سیاسی و اجتماعی کشور باز نشود، هستی ملی ما به مخاطره خواهد افتاد. در شرایط کنونی بدتر از نومیدی، عشق و علاقه به تولید نومیدی در تمام سطوح است! من اگر در این کانال بنویسم «عجب روز پاکیزه و زیبایی»، در کمترین سطح دیده می‌شود و یا اصطلاحاً «ویو» می‌خورد، اما اگر بنویسم «عجب روزِ آلوده و زشت و پلشتی»، بسیار بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد؟ چرا؟»

مهرداد خدیر نیز در عصرایران با اشاره به بهاریه‌های زیبا و تأثیرگذار او در مجله فیلم، نوشت: «مرگ در 16 فروردین 1402 خورشیدی در دهکدۀ ساحلی (‌بندر انزلی) یعنی بهاریه‌نویس در بهاری‌ترین روز بهار از دنیا رفته است و شگفتا که کیومرث پوراحمد چگونه به شعر شاملو توجه نشان نداد که سُروده بود: بودن به از نبود شدن، خاصه در بهار...»

روحش شاد