وزارت کشور ضمن اعلام دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر در ارتباط با مسمومیت‌های اخیر، اعلام کرد که اقدام برخی از آنها معاندانه بوده است. این وزارتخانه همچنین به دانش‌آموزان هشدار داد تا از اقدام مشابه پرهیز کنند وگرنه با فرد خاطی برخورد قانونی خواهد شد.

این وزارت خانه در بیانیه شماره ۴ خود ضمن اشاره به جزئیات جدیدی از نتایج بررسی‌ها درباره برخی مسمومیت‌های اخیر در مدارس از شناسایی و دستگیری عوامل در شهرهای تهران، قم، زنجان، خوزستان، همدان، فارس، گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان و خراسان رضوی خبر داد.

در این بیانیه با اشاره به روند کاهش مسمومیت‌ها از اواسط هفته گذشته تاکنون اعلام شد: تعدادی از این موارد، مشتمل بر افرادی است که از روی شیطنت یا ماجراجویی و با هدف تعطیلی کلاس درس و تحت تاثیر فضای روانی ایجاد شده دست به اقداماتی نظیر استفاده از مواد بدبو و بی‌خطر و... زده‌‌اند که ضمن تذکر لازم، تحقیقات قانونی از این دسته از افراد تا حصول اطمینان و کسب نتیجه نهایی ادامه دارد. در این بیانیه همچنین آمده است: در بین دستگیرشدگان افرادی با انگیزه‌های معاندانه و با هدف ایجاد رعب و وحشت در مردم و دانش‌آموزان و برای تعطیلی مدارس و ایجاد بدبینی نسبت به نظام وجود دارند که تحقیقات از این افراد جنایتکار از جمله کشف ارتباط احتمالی آنان با سازمان‌های تروریستی منافقین و ... مورد تحقیق و بررسی است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: همان‌گونه که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است، فعالیت آموزشی به طور متعارف و مستمر در حال انجام است. به اولیای محترم توصیه می‌شود که به منظور جلوگیری از افت تحصیلی فرزندان خود با متولیان امر آموزشی وتربیتی فرزندانتان و در برپایی کلاسهای درسی، همکاری کامل داشته باشند. بدیهی است مدیران و معلمان محترم با دانش آموزان غایب برابر مقررات آموزشی رفتار خواهند کرد.

در پایان نیز اعلام شد که مراکز فوریت‌های اورژانس دانش‌آموزی به شماره ۱۵۷۰ جهت مشاوره به والدین و دانش‌آموزان عزیز آماده پاسخگویی است.

 اعتراف دستگیرشدگان: از خارج کشور هدایت می‌شدیم

در همین باره دیروز عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه عوامل مسمومیت دانش‌آموزان در ۶ یا ۷ استان کشور شناسایی و دستگیر شدند، تصریح کرد: دستگیرشدگان اعتراف کردند از طریق فضای مجازی از خارج کشور هدایت می‌شدند.

مهدی سعادتی اظهار کرد: در رابطه با موضوع توطئه‌هایی که دشمنان ما به‌صورت سریالی در کشورمان اجرا می‌کنند موضوع اغتشاشات، تجزیه ایران و حرکت‌هایی که سرشان به برکت وجود مقام معظم رهبری به سنگ خورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جداسازی صف معترضان از کسانی که به دنبال جنایت و ظلم بودند بسیار حائز اهمیت است .

سعادتی تصریح کرد: موضوعاتی از قبیل دلار، ایجاد نارضایتی بین مردم و هدف‌گذاری بیش از ۲۵۰ مدرسه در کشور از توطئه‌های اخیر بوده است.

سعادتی افزود: هدایت هوشیارانه مقام معظم رهبری و حضور مردم در ۱۳آبان‌ها و ۲۲ بهمن‌ها تیر خلاصی برای دشمنان انقلاب بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ردپای رژیم اسرائیل، سرویس‌های جاسوسی، منافقین و سلطنت‌طلبان این جریان،کاملا مشهود است.

همچنین محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس درباره جزئیات جلسه غیرعلنی صبح دیروز با اشاره به اینکه موضوع مسمومیت دانش‌آموزان نیز در این جلسه مطرح شد، گفت: با گزارش‌های ارائه شده تمام عوامل پشت پرده این اتفاقات دستگیر شدند و کسانی که به صورت عمد در این ماجرا دست داشتند به اشد مجازات محکوم خواهند شد.