در روزهای اخیر ویدئوی کوتاهی از یک مدرسه پسرانه دست به دست شد که در آن یکی از مسؤلان مدرسه با خشونت بخشی از موی بلند سر کودکان را قیچی می‌کند. در حالی این فیلم با انتقادات زیادی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد، که از سخنگوی آموزش و پرورش گرفته تا دولت به آن واکنش منفی نشان دادند.

صادق ستاری‌فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به ویدئوی اخیر قیچی شدن موی دانش‌آموزان یک مدرسه در تهران گفته که فرد متخلف به هیات رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شده است.

مدیر و معاون مدرسه استعفا دادند

او در مورد سرنوشت این مسئول متخلف مدرسه چیزی نگفت، اما تاکید کرد که مطابق با مجازات و تنبیهات مقرر در قانون با او برخورد می‌شود.

سخنگوی دولت هم در توئیتر در واکنش به این اتفاق نوشت: متخلفی که کرامت دانش‌آموزان را حفظ نکرده بود به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شد، مدیر و معاون مدرسه نیز استعفا دادند.

علی بهادری جهرمی نوشت: سوءرفتارهای شخصی و خارج از ضابطه قابل انتساب به جامعه خدوم فرهنگیان نیست.

با این حال کانون صنفی معلمان ایران طی بیانیه‌ای ضمن «زشت و مشمئزکننده» خواندن این رفتار و درخواست برخورد جدی با فرد خاطی، یادآور شدند که مشکل اصلی بروز چنین حوادثی را باید در ساختار آموزشی ایران جست و بدون تغییر در چنین ساختاری، در آینده همچنان چنین مواردی تکرار خواهد شد.

قانون با مسئول متخلف مدرسه

 چه برخوردی می‌کند؟

در آیین‌نامه اجرایی مدارس، قانونی مبنی بر تراشیدن موهای سر دانش‌آموز پسر به عنوان تنبیه وجود ندارد به همین دلیل مسئولان وزارت آموزش و پرورش می‌گویند فرد خاطی مرتکب تخلف ذکر شده در ماده ۸ قانون تخلفات اداری شده است.

به گزارش فرارو بررسی این ماده از قانون نشان می‌دهد که ۳۸ بند تخلف وجود دارد که این مسئول مدرسه، مرتکب بند اول آن شده است؛ یعنی اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی یا اداری.

اما در مورد میزان مجازات او، هیات رسیدگی به تخلفات می‌تواند کمترین برخورد یعنی اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی را در نظر بگیرد.   

در شدیدترین برخورد نیز براساس بند «ی و ک» ماده ۹ تنبیهات اداری، این هیات می‌تواند اخراج از دستگاه متبوع و انفصال دائم از خدمات دولتی و دستگاه‌های مشمول این قانون را اعمال کند.