اول، خبر: طرح ممنوعیت کودک‌همسری  در کمیسیون قضایی رد شد

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در تشریح جزئیات جلسه عصریکشنبه دوم دی‌ماه این کمیسیون گفت: بررسی طرح اصلاح ماده 1041 قانون مدنی درباره افزایش سن ازدواج دختران در دستورکار امروز کمیسیون قرار داشت. اللهیار ملکشاهی، در تشریح طرح اصلاح این ماده قانون مدنی، گفت: طبق این طرح، ازدواج دختران کمتر از 13 سال به‌ طور کلی ممنوع و ازدواج دختران بین 13 تا 16 ساله با قیودی مانند اجازه ولی انجام می‌شود.رئیس کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: پس از استماع نظرات موافقان و موافقان طرح مذکور به رأی گذاشته شد که نظر نمایندگان نسبت به این طرح مثبت نبود. ملکشاهی خاطرنشان کرد: در این جلسه مقرر شد اعضای کمیسیون قضایی طرح جایگزین و مناسبی تدوین کنند، تا هم جامع باشد و هم مشکلات این طرح را نداشته باشد. همچنین امکان تصویب آن پس از مجلس در سایر مراجع مانند شورای نگهبان و احیانا مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود داشته باشد.

دوم، واکنش:  طیبه‌سیاوشی از رد طرح کودک- همسری در مجلس خبر داد

سیاوشی نماینده مجلس گفت: منتظریم گزارش عدم رای به مجلس بیاید تا ببینیم چه کار باید بکنیم. پیش از این، طرح مذکور در جریان بررسی در صحن علنی قرار داشت و یک فوریت ممنوعیت عقد دختران زیر ۱۳ سال نیز تصویب شده بود.آمار ازدواج زیر ۹ سال بیش از ۳۰۰ نفر و آمار ازدواج زیر ۱۳ یا ۱۴ سال در دختران ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار نفر اعلام شده است که یکی از تبعات منفی این گونه ازدواج ها شکل نگرفتن فیزیولوژی زن هنگام بارداری است.

طرح «افزایش حداقل سن ازدواج» که به «کودک‌همسری» معروف شده طرحی است که برای «جلوگیری از ازدواج کودکان» توسط فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی تدوین شده بود و اکثریت موافقان آن ‌را فعالین مدنی تشکیل می‌دادند، اما این طرح نتوانست موافقت کمیسیون قضایی مجلس را جلب کند.

سوم، یادداشت: ارزش و شأن خانواده در کشور ما

فردین علیخواه، جامعه‌شناس در یادداشتی آورده است:

* ️کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند رانندگی کنند.

* ️کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند حساب بانکی افتتاح کنند.

* ️کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند در مدرسه غیبت کنند و در این صورت باید توضیح والدین‌شان را به مدرسه ارائه دهند!

* ️طبق قانون کودکان و نوجوانان حتی اجازه کار و کسب درآمد هم ندارند و در این صورت کودک کار قلمداد می‌شوند که آسیبی اجتماعی است.

* ️️طبق هنجارهای اجتماعی کودکان و نوجوانان در این کشور مجاز نیستند از داروخانه‌ها برخی وسائل جلوگیری از بارداری بخرند!

و بسیار کارهای دیگر که کودکان و نوجوانان به دلیل سن کم اجازه آن را ندارند.

ولی کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه دارند خانواده تشکیل دهند! اجازه دارند ازدواج کنند! اجازه دارند «سکس» داشته باشند! اجازه دارند پدر یا مادر شوند!

ونکته جالب‌تر آنکه:

* ️ از طرفی به کودکان و نوجوانان اجازه ازدواج می‌دهند و از طرف دیگرآموزش و پرورش از آموزش اولیه مسائل جنسی به همان کودکان و نوجوانان اجتناب می‌کند!

* ️️و صدا و سیمای محافظه‌کار کشور یکی از مسائل اجتماعی آمریکا را بارداری نوجوانان آن کشور می‌داند! 

ارزش و شأن خانواده در کشور ما در همین حد است.