مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران گفت: دچار شعارزدگی در رسیدگی به معلولان شده‌ایم و فکر می‌کنیم با شعار می‌توان کار را درست کرد. این در حالی است که افراد معلول توان خرید ارتز و پروتز را ندارند.

به گزارش ایلنا، محمود کاری افزود: ما احتیاج داریم که حداقل همین قانون جامع حمایت از افراد معلول که از سال ۸۳ به تصویب مجلس رسید و بعد از آن بازنگری و تکمیل‌تر شده و در سال ۹۶ تبدیل به یک قانون بهتر شده است، اجرا شود. در این قانون تمام مسائل و مشکلات آمده است.اما متاسفانه در بخش‌های مختلف اصلا این قانون آن طور که باید و شاید اجرا نشده است.

مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران تصریح کرد: به گفته سازمان بهزیستی یک میلیون و ۶۰۰ هزار معلول داریم و حدود ۳۰۰ هزار نفر از این افراد خودشان از طریق راه‌های مختلف توانستند اشتغال برای خود ایجاد کنند و در بخش خصوصی و دولتی اشتغال دارند. اگر قرار بود برای اشتغال معلولان کاری کنیم از سال ۱۳۸۳ تاکنون که ۲۴ سال می‌شود هر سال ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر کار ایجاد می‌شد و الان همه افراد معلول کار داشتند.

کاری تصریح کرد: اما متاسفانه همانطور که گفتم ما دچار شعارزدگی شده‌ایم و همیشه در این روزها مسئولان یک سری مسائل را مطرح می‌کنند. علیرغم اینکه می‌دانند که معلولان افرادی هستند که بیگناه دچار معلولیت شده‌اند یعنی افرادی نیستند که به دلخواه خود معلولیت را انتخاب کرده باشند بلکه براثر فقر پزشکی، نبودن داروی ضروری، نامناسب بودن جاده‌ها و تصادفات ناخواسته دچار معلولیت شده‌اند، چرا باید این افراد را شهروند درجه دو بدانیم و به آن‌ها ترحم کنیم و به آن‌ها ارفاق و بذل و بخشش کنیم بلکه مسئولان وظیفه دارند به نحو احسن به این افراد خدمات ارائه دهند تا سطح زندگی این افراد را به سطح زندگی

متعادل برسانند.

وی درباره تجهیزات پزشکی مورد نیاز معلولان گفت: در حال حاضر معلولان توان خرید ارتز و پروتز و بریس و... را حتی از هلال احمر ندارند چه برسد که بخواهند از بخش خصوصی بخرند. هلال احمر با بخش خصوصی در این زمینه رقابت می‌کند. دست و پای مصنوعی الان قیمتش سر به فلک می‌گذارد و یک معلول حتی اگر درآمد هم داشته باشد و ماهی ۱۰ میلیون هم حقوق داشته باشد در سال چقدر باید پس‌انداز کند تا بتواند با این شرایط هر دو سال یکبار بریس خود را تعویض کند. مسئولان ما در سازمان حمایتی نشست هم اندیشی در این زمینه با جامعه هدف نداشته و اتاق فکر مناسب ندارند.

مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران تصریح کرد: من در سال ۴۷ در بخش خصوصی استخدام شدم و کار کردم و تلاش کردم و در بخش‌های دولتی کار کردم و بازنشست هم شدم مانند من هزاران نفر وجود دارد با نقص عضوی هم که داشته‌اند اما کار کرده‌اند. قانون سه درصد یک بخش بسیار ناچیز آن اجرا شده است یعنی شاید از این قانون سه درصد صرفا ۵ درصد از آن اجرا شده است.

بسیاری از افراد معلول دارای تحصیلات عالیه هستند و تخصص‌های بسیار عالی دارند وقتی در آزمون استخدامی شرکت می‌کنند و قبول می‌شوند در مصاحبه حضوری وقتی می‌بینند که معلول است یا با ولیچر است، بلافاصله او را رد می‌کنند و هیچ کسی هم پاسخگو نیست در دنیا می‌بینیم که معلولان همه کار می‌کنند البته در بخش‌هایی از کشور نیز چنین است ما معلولانی داریم که پزشک هستند و در اتاق عمل فعالیت می‌کنند اما معلول وقتی دوره‌های مختلف را می‌گذراند او را به خاطر معلولیتش پذیرش نمی‌کنند.

وی با اشاره به صحبت‌های رییس‌جمهور در روز جهانی معلولان گفت: رییس سازمان بهزیستی اعلام کردند که حدود ۱۰۰ هزار نفر افراد معلول بیکار هستند اگر ما صدهزار بیکار داشته باشیم، در صورت اجرایی شدن دستورات رییس جمهور در هر استانی حدود سه هزار نفر هم سرکار بروند، کار تمام است و سال دیگر ما نباید بحث اشتغال معلولان را داشته باشیم و مسئولان باید این کار را عملیاتی کنند و اگر نیاز به دستورالعمل خاصی دارد، آیین نامه بدهند.