عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار بهبود دستمزدها و بازگشت به کار کارگران به کارخانه‌ها را دو عامل اصلی کاهش آمار شکایات و تعدیل نیروهای کار عنوان کرد.

علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: آماری که درباره کاهش تعدیل نیرو و شکایات در فروردین ماه امسال ارائه می‌شود ناشی از دو عامل است. سال گذشته به دلیل وضعیت معیشتی و شرایط اقتصادی حاکم تقاضا برای مشاغل غیرمولد بالا رفت و همین امر موجب شد تا بیشتر کارخانه‌ها در شش ماهه دوم احساس نیاز شدید به کارگر پیدا کنند. به همین منظور کمیته‌هایی تشکیل شد و به ادارات کار نامه زدند و به‌کارگیری کارگران اتباع خارجی را درخواست کردند تا در خطوط تولید کار کنند لذا کمبود شدید کارگر در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ که به دلیل زیاد شدن شغل‌های غیرمولد به وجود آمد باعث شد تا جوانان جویای کار و کارگران چندان رغبتی به کار در کارخانه‌ها نشان ندهند و سراغ شغل‌های غیرمولد بروند که راحت‌تر و درآمدش بیشتر است.

نماینده کارگران در هیات‌های حل اختلاف، افزایش دستمزدها را از دیگر علل کاهش آمارهای مذکور عنوان کرد و ادامه داد: یکی از دلایلی که امسال شکایات نسبت به فروردین ماه گذشته کم شده، بازگشت به کار نیروهای کار بوده است. از فرودین ۱۴۰۱ که دستمزدها بهبود یافت، شاهد حضور نیروهای کار در خطوط تولید وکارخانه‌ها بودیم چون با افزایش ۵۷درصدی حقوق، علاقه کارگران نسبت به کار بیشتر شد. البته هنوز هم کارخانه‌ها با معضل کمبود نیروی کار مواجهند ولی درصد شکایات کارگری به این دلیل کم شده که رقابت نیروهای کار برای جذب فرصت‌های شغلی بیشتر شده به نحوی که اگر فردی قبلا به ۱۰ کارخانه زنگ می‌زد اکنون با توجه به نیاز کارخانه‌ها، متقاضیان کار با فرصت‌های شغلی بیشتر روبه‌رو هستند در نتیجه می‌توان گفت که کارگران از شغل‌های غیرمولد به شغل‌های مولد و دارای بیمه روی آورده‌اند.