دیروز دانشجویان چند دانشگاه تهران برای چهارمین روز متوالی در اعتراض به عملکرد گشت ارشاد و مرگ مهسا امینی تجمع اعتراضی برپا کردند و شعارهایی تند سردادند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران، علامه طباطبایی، الزهرا و علوم تحقیقات در شمار این دانشگاه‌ها بودند.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی تجمع کردند. در دانشگاه سمنان هم دانشجویان معترض گرد هم آمدند. دانشگاه‌های تعداد دیگری از شهرها از جمله اصفهان، ‌تبریز، ‌یزد و کرج نیز شاهد برپایی تجمعات اعتراضی دانشجویان بودند.

بر اساس تصاویر منتشر شده، تنش‌هایی نیز میان دانشجویان و نیروهای بسیج به وقوع پیوست. در دانشگاه تهران گروهی از بسیجیان در مقابل معترضان شعار دادند که: «گشت ارشاد بهانه است، اصل نظام نشانه است.»

علاوه بر دانشگاه‌ها، ‌در ساعات پایانی روزهای اخیر نیز برخی نقاط کشور شاهد تجمعات اعتراضی بود و اعتراضات رفته‌رفته به شهرهای بیشتری گسترش یافت. تجمعاتی که خیلی زود رنگ و بوی خشونت به خود گرفت.

برای مثال در ارومیه،‌ گروهی از مردم معترض مقابل بیمارستان «امام رضا»ی این شهر تجمع کردند. سه‌شنبه‌شب حتی کیش هم شاهد اعتراض خیابانی بود. در کرمانشاه اعتراضات به خشونت بیشتری گرایید، به‌طوری‌که دادستان کرمانشاه اعلام کرد: در درگیری‌های سه‌شنبه‌شب در کرمانشاه ۲ نفر کشته و ۲۵ نفر از مردم و نیرو‌های امنیتی زخمی شدند.

ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی حاکی از آن است که ابعاد اعتراضات مردمی در رشت نیز بسیار گسترده بود. در همین راستا، جانشین فرمانده انتظامی گیلان گفت: سه‌شنبه شب ۳۹ نفر از معترضانی که به بهانه مرگ مهسا امینی در سبزه میدان رشت و خیابان‌های اطراف آن و همچنین میادین معلم، مادر و سرگل و خیابان‌های اطراف آن تجمع کرده و شعارهای هنجار‌شکن سر می‌دادند و اموال عمومی را تخریب می‌کردند، دستگیر شدند.

سرهنگ حسین حسن‌پور بدون اشاره به عملکرد نیروهای تحت امر خود در مواجهه با مردم معترض، اضافه کرد: معترضان یک دستگاه آمبولانس(ادعا شده که در این آمبولانس ماموران پلیس حضور داشتند)، یک خودروی سمند نیروی انتظامی و چند دستگاه موتورسیکلت نیروهای بسیجی را آتش زدند؛ شیشه‌های چند بانک را شکستند و به اموال عمومی نظیر علائم راهنمایی رانندگی، صندوق‌های صدقات و سطل‌های زباله خسارت جدی وارد کردند.

وی ادامه داد: جمعی از این معترضان دیشب مسجد حجت ابن الحسن (معروف به خورگامی) را آتش زدند که با حضور به موقع نیروهای آتش نشانی این آتش‌سوزی در دقایق اولیه مهار شد.

سرهنگ حسن پور اضافه کرد: دیشب ۵ نفر از نیروهای بسیجی و پلیس در درگیری با معترضان در رشت زخمی شدند.

در همین راستا،‌ ایسنا در گزارشی با اشاره به خسارت‌هایی که به اموال عمومی و بانک‌ها در سطح شهر وارد شده است، می‌نویسد: فیلم‌های وایرال شده در فضای مجازی محدود به خشونت معترضین نیست در فیلمی شاهد رفتارهای تند پلیس با عابرین و معترضین بودیم. در فیلمی دیگر شاهد باتوم زدن بی دلیل به عابرین هستیم و نیروهای پلیس در واکنش به حرف‌های عابرین با خشونت رفتار می‌کنند.

 به بیان گزارشگر ایسنا، این میزان از خشونت پلیس با آتش زدن نیروهای پلیس و آتش زدن آمبولانس‌های حامل مصدومان قابل قیاس نیست، اما انتشار این فیلم ها به تندتر شدن فضا و بازتولید خشم و ناآرامی کمک می‌کند.

این گزارش ادامه می‌دهد: اما تلخ‌ترین بخش ماجرا فیلم حمله معترضین به زنی چادری در خیابان بود که چادر از سر او کشیده و مورد ضرب و شتم قرار دادند. این فیلم درحالی منتشر شد که اساسا این اعتراضات برای دفاع از مهسا امینی به عنوان «دختر ایران» شکل گرفته بود و شعار «زن زندگی آزادی» اصلی‌ترین شعار روزهای اخیر بوده است.