دو هفته‌ای است که شهردار تهران با استفاده از حمل ونقل عمومی یا دوچرخه به ساختمان شهرداری می‌رود. شهردار تهران در جلسه شورای مدیران شهرداری از قصد خود برای عدم استفاده از خودروی شخصی در هر سه‌شنبه گفت و از خانواده شهرداری نیز درخواست کرد هفته‌ای یک روز برای مراجعه به محل کار، از شبکه حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. او در نخستین سه‌شنبه بعد از این درخواست، با مترو و بی‌آرتی به شهرداری رفت و در سه‌شنبه گذشته نیز با دوچرخه بر سر کار خود حاضر شد. 

یک کارشناس حوزه حمل و نقل نیز با بیان این‌که این اقدام شهردار تهران به‌عنوان حرکتی نمادین، رفتاری در جهت فرهنگ‌سازی در جامعه است، گفت: در حال حاضر نیمی از جمعیت پایتخت، امکان استفاده از دوچرخه را ندارند. بنابراین در ترویج این فرهنگ، نیمی از جمعیت فراموش شده‌اند و وقتی از فراهم کردن زیرساخت‌ها می‌گوییم، تنها زیرساخت‌های فیزیکی نیست بلکه زیرساخت‌های اجتماعی را نیز شامل می‌شود. شهرام جبارزادگان افزود: اگر تهران بر فرض تقریباً محال به شهری تبدیل می‌شد که در آن دوچرخه‌سواری فراگیر بود و عمومیت پیدا می‌کرد، این اطمینان را می‌دهم که تعداد کشته‌ها و مصدومین به مراتب بالاتر می‌رفت و آمار مرگ روزانه یک عابر پیاده، یک راننده، یک راکب موتورسیکلت‌سوار حتماً شامل حال دوچرخه‌سواران نیز می‌شد.

جبارزادگان می‌گوید: وقتی سه‌شنبه‌های بدون خودرو، اجرایی و عملیاتی می‌شود که همه شهر را به ایستگاه‌ها و خطوط حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس بی‌آرتی مجهز کنیم. 

در حال حاضر نیز با وجود خودروی شخصی، شاهد کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی و تراکم جمعیت در ایستگاه‌های مترو و بی‌آرتی هستیم. واقعیت این است که تهران از نظر توسعه حمل‌ونقل عمومی، شهری فقیر است؛ مشکلی که یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه ندارد. بنابراین اجرای هر طرح و انتظار مشارکتی از سوی شهروندان نیازمند توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز اجرای آن است.