سردار تیمور حسینی، رئیس د‌انشکد‌ه علوم و فنون راهنمایی و رانند‌گی و رئیس پلیس سابق راهور تهران بزرگ در مورد دلایل عدم توفیق اقدامات انجام شده برای مدیریت ترافیک در تهران می‌گوید: ترافیک یک مقوله چند بعدی است، بنابراین راه حل تک بعدی هیچ دردی از ما دوا نمی‌کند. برای تولید هر محصول، ما به مواد اولیه نیاز داریم و بدون دسترسی به مواد اولیه هیچ تولیدی به سرانجام نمی‌رسد.

ترافیک هم یک کالا و محصول است و ترافیک مطلوب و استاندارد، محصول یک فرآیند است که باید مواد اولیه و اقدامات استاندارد باشد. مواد اولیه ترافیک، شامل مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات است. مهندسی ترافیک به معنی زیرساخت است و تمام نیازمندی های فنی در حوزه ترافیک را در بر می‌گیرد.  شبکه معابر، تابلو و علائم راهنمایی و رانندگی، ITS (سیستم حمل و نقل هوشمند)، خودرو و ... همه در حوزه مهندسی ترافیک تعریف می‌شود. وقتی این بخش به خوبی پیاده‌سازی شد، در گام بعد باید به سراغ آموزش کاربران این حوزه برویم و رفتارهای درست ترافیکی را در وجود کاربران (شامل رانندگان خودرو، موتور سیکلت و دوچرخه سواران و عابران پیاده) نهادینه‌سازی کنیم.

وی ادامه داد: متخصصان ترافیک در دنیا عقیده دارند وقتی مهندسی ترافیک و آموزش به درستی وظیفه خود را انجام دهند، 95 درصد از کاربران ترافیک، رفتارهای درست ترافیکی را از خود بروز می‌دهند و برای 5 درصد کاربر باقی مانده نیز که به دلایل مختلف از جمله به سبب مشکلات روحی و روانی ذاتا به ارتکاب تخلف گرایش داشته و قانون گریزند، می توان اقدامات سلبی را به‌کار برد.