دیروز جمعی از مردم شهرکرد در اعتراض به ٩ روز قطعی آب در این شهر مقابل استانداری تجمع کردند.

معترضین با در دست‌داشتن دست نوشته‌ها و سردادن شعارهایی نظیر «زاده سرچشمه‌ایم، تشنه‌ایم، تشنه‌ایم» و «مسئول بی‌کفایت استعفا استعفا»، «آب... آب...» و ... خواستار برطرف شدن مشکل آب شرب شهر شدند.

بحران اخیر بی‌آبی در چهارمحال و بختیاری، با خارج شدن چشمه کوهرنگ از مدار تامین آب آشامیدنی آغاز شد. در پی بارش‌های سیل‌آسا، آب چشمه کوهرنگ به‌ عنوان تامین‌کننده ۵۰ درصد آب شرب شهرکرد و تعدادی از شهرها و روستای واقع در مسیر گل‌آلود شد به‌گونه‌ای که پس از گذشت 9روز هم‌چنان برخی محلات شهرکرد دچار قطعی، کدورت آب و کاهش فشار آب است.

احمدرضا محمدی، مدیرعامل آبفای چهارمحال و بختیاری، خروج این چشمه از مدار را «کدورت آب چشمه کوهرنگ» بر اثر وقوع سیل اخیر اعلام کرد.

متعاقب این امر، قطع آب در مرکز این استان و چند شهر دیگر و همچنین ده‌ها روستای منطقه آغاز شد. قطعی یک هفته‌ای آب در شهرکرد معضلات جدی ایجاد کرد و مردم مجبور شدند آب شرب مورد نیاز خود را از خانه‌های فامیل که آب خانه‌شان وصل است یا تانکرهای آبرسانی سیار تهیه کنند.

بامداد روز دوشنبه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در بازدید از طرح پدافندی آبرسانی شهرکرد گفته بود: اکیپی که در حال تکمیل خط عمان سامانی هستند در تلاش‌اند تا طی روز سه‌شنبه طرح به اتمام برسد و آب وارد مدار شود. این خط توانایی انتقال ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر آب در ثانیه را دارد. بهره‌برداری از این خط بیش از ۷۵ درصد مشکل آب را حل خواهد کرد.

علی حیدری، ادامه داد: بهره‌برداری از این خط بیش از ۷۵ درصد مشکل آب را حل خواهد کرد.

پیش از او نیز برخی مسئولان استانی خبر از رفع مشکل آب داده بودند،‌ اما تداوم اختلال در انتقال آب، طولانی شدن ترمیم مسیر و بهبود کیفیت آب انتقالی به شهرکرد باعث نارضایتی مردم این شهر شد و آنها را به خیابان‌ها کشاند.

دیروز نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی، نیز به این اعتراضات واکنش نشان داد و علت پیدایش بحران فعلی را عملکرد دولت حسن روحانی دانست.

احمد راستینه، گفت: «متاسفانه کوتاهی دولت قبل از سال ۱۳۹۴ در تکمیل سامانه‌های پایدار آبرسانی به شهرکرد سبب شد تا ۶۰ درصد این شهر با سیلاب اخیر دچار مشکل بشوند.»

او افزود: «ظرف چهار پنج روز گذشته یک جهاد آبرسانی ویژه با دستور وزیر نیرو در استان شکل گرفته اما حجم ترک‌ِ فعل دولت گذشته به حدی است که حل مسئله به صورت کامل را زمان‌بر کرده است.»

خبرگزاری فارس در مطلبی نوشت: در جریان تجمع مسئولان استان در میان مردم حاضر و به مطالبات آن‌ها پاسخ دادند.

براساس گزارش این خبرگزاری، پیگیری مسئولان استان از روز نخست برای ترمیم مسیر و بهبود کیفیت آب انتقالی جریان دارد، اما طولانی شدن این روند موجب نارضایتی مردم شهرکرد شده است.

در همین رابطه مدیرعامل آبفا چهارمحال و بختیاری در خصوص آخرین وضعیت معضل قطعی آب شهرکرد و مناطق اطراف گفته است: دو پکیج رفع کدورت که به تصفیه‌خانه‌های تند معروف هستند از استان‌های دیگر به استان آمده و در حال نصب هستند تا در اسرع وقت کمبود آب جبران شود.

به گفته احمدرضا محمدی شرکت آبفا در جایی آب را قطع نکرده است، آبی که هست در اختیار همه مردم قرار دارد و بستگی به همکاری مردم دارد هر چقدر مردم کمتر و در حد ضروریات مصرف کنند آب به تعداد بیشتری می‌رسد.

وی تأکید کرد: همکاران ما شبانه‌روزی در 4 جبهه کاری فعالیت می‌کنند که یکی لوله‌کشی و نصب تجهیزات بر روی چاه‌های کشاورزی و چاه‌های ادارات است تا وارد مدار شوند همچنین همکاران در تلاشند تا هر منبع آب فوری که سریع‌تر بتواند وارد مدار شود را وارد مدار کنند.

این مسئول یادآور شد: بر روی آبی که از تصفیه خانه سامان به شهرکرد می‌‌آید یک ایستگاه پمپاژ میانی نصب شده تا دبی ورودی آب از خط پدافند سامان به شهرکرد افزایش یابد در حال حاضر آب از 50 لیتر به 100 لیتر رسیده و با ایستگاه میانی که نصب می‌کنند دبی آب به 130 لیتر افزایش می‌یابد.

به گفته وی، تعدادی اکیپ که از استان‌های دیگر آمده‌اند، در حال کار هستند تا کدورت چشمه کوهرنگ را پایین آورند که قابل تصفیه شود اما فعلا کدورت به قدری است که قابل تصفیه نیست.

محمدی ادامه داد: آبرسانی سیار در شهرکرد با 47 تانکر در محلاتی که مردم اطلاع می‌دهند در حال انجام است، تانکرهای بزرگ نیز مخازن را تغذیه می‌کنند.

این مسئول افزود: وزیر نیرو دستور دادند 2 سامانه جدید اجرا شود که از همان لحظه اکیپ‌ها کار بررسی را شروع کردند تا عملیات اجرای آن‌ها شروع شود و این 2 خط وارد مدار شود ‌همچنین 2 پکیج رفع کدورت که به تصفیه‌خانه‌های تند معروف هستند از استان‌های دیگر به استان آمده و در حال نصب هستند تا در اسرع وقت کمبود آب جبران شود.

به گفته محمدی، همه شهرها و روستاهایی که در مسیر سیل قرار داشتند دچار مشکل کمبود آب شدند که اکثر آن‌ها از طرق مختلف مانند آبرسانی با تانکر، چشمه‌ها یا چاه‌های خاموش، چاه‌های کشاورزی و ...که وارد مدار شد برطرف شد.

مدیرعامل آبفا چهارمحال و بختیاری گفت: ما در تلاشیم تا مشکل را به صورت لحظه‌ای حل کنیم اما این بستگی به همکاری مردم دارند، در این شرایط کمبود آب شاهد شستشوی فرش و ماشین توسط برخی از همشهریان هستیم که مشکل را بیشتر می‌کند، روز گذشته چند مورد شست‌وشوی فرش را به ما اطلاع دادند که آب این منازل قطع شد.