سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور از برخورد پلیس فتا با لایوهای غیراخلاقی و محتواهای نامناسب تولید شده در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام خبر داد و گفت: برابر قانون مطبوعات و قانون مجازات اسلامی انتشار محتواهای غیر اخلاقی در فضای مجازی جرم انگاری شده و مرتکبان آن به حبس محکوم خواهند شد. از این رو انتشار تصاویر منکراتی و عکس‌های غیر اخلاقی در فضای اینستاگرام ممنوع بوده و پلیس با آن برخورد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، مهدی حاجیان در نشست خبری که دیروز در ستاد فراجا برگزار شد، در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه برخی از این لایوگذارها در خارج از کشور حضور دارند و آیا پلیس با آنان نیز برخورد می‌کند یا خیر؟ گفت: هر فردی که اقدام به ترویج فساد در فضای مجازی کرده و پلیس نیز آن را شناسایی کند تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

سخنگوی فراجا از وضعیت فضای مجازی نیز انتقاد کرد و گفت‌: متاسفانه وضعیت فضای مجازی ما نظام‌مند نیست.

برخورد با منتشرکنندگان تصاویر دیگران

سخنگوی فراجا نسبت به انتشار فیلم‌های ضبط شده با دوربین‌های مداربسته و گوشی‌های موبایل هشدار داد و گفت: برابر قانون مطبوعات هر فردی که اقدام به انتشار تصاویر دیگران کند، مرتکب عمل مجرمانه شده و مجازات می‌شود.

وی افزود: گاهی دیده شده که سرقتی رخ می‌دهد و تصاویر آن با دوربین مداربسته ضبط شده و منتشر می‌شود که این اقدام ممکن است موجب هتک حرمت افرادی شود که چهره‌شان در فیلم مشخص شده است. این اقدام جرم‌انگاری شده است.

سخنگوی فراجا افزود: اگر افرادی چنین فیلم‌هایی را در اختیار دارند باید آن را به مراجع ذی‌صلاح مانند پلیس تحویل دهند و از انتشار آن در فضای مجازی خودداری کنند.

تشکیل قرارگاه پلیس امنیت اقتصادی

وی به تشکیل قرارگاه امنیت اقتصادی امین اشاره کرد و گفت: از بهمن ماه امسال دولت اعلام کرد که قصد عادلانه‌ کردن یارانه‌ها را دارد که همزمان با آن پلیس نیز اقدامات خود را آغاز کرد و قرارگاه پلیس امنیت اقتصادی برای برخورد با مخلان نظم و امنیت اقتصادی، محتکران و ... تشکیل شد.

وی اضافه کرد: در همین راستا از ابتدای امسال تاکنون در مجموع بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال انواع کالای قاچاق و احتکار شده اعم از کالاهای اساسی و دیگر اقلام کشف شده و ۱۴ هزار و ۵۶۶ نفر از مخلان نظم و امنیت اقتصادی بازار دستگیر شدند.

افزایش سرقت‌های خرد در کشور

حاجیان درباره آمار وقوع سرقت در کشور گفت: سرقت‌های خرد در کشور هشت درصد افزایش داشته است، اما درباره دیگر انواع سرقت‌ها نظیر زورگیری، مسلحانه و ... ما شاهد کاهش وقوع هستیم.

به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۲ هزار سرقت کشف شده است که کشفیات پلیس در مجموع انواع سرقت‌ها افزایش چهاردرصدی داشته است.

سخنگوی فراجا افزود: در حوزه سرقت منازل نیز در مجموع ۶۲ درصد، سرقت مغازه ۶۶ درصد و سرقت خودرو نیز ۹۲ درصد منجر به کشف می‌شود که در مجموع این سرقت‌ها نیز نسبت به پارسال، افزایش ۱۲ درصدی کشفیات را داشتیم.

سخنگوی فراجا در ادامه به آمار کشفیات مواد مخدر و اقدامات پلیس در این حوزه اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۶۰ تُن انواع مواد مخدر در کشور کشف و ضبط شده است که روز گذشته به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر ۸۱ تُن مواد مخدر نیز امها شد.

وی افزود: همچنین آمادگی داریم که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها نسبت به جمع‌آوری معتادان متجاهر از سراسر کشور اقدام کنیم.