معاون مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: آمار ۱۰ سال گذشته مدارس ایرانی حدود ۱۴۰ مدرسه در ۸۰ کشور بود و امروز آمار به ۷۶ مدرسه رسیده، یعنی تقریبا نصف شده است.

ابوالفضل کمالی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در این راستا، افزود: در مالزی مدرسه ما جمع شد، اما خوشبختانه توانستیم با کمک همکاران مجددا آن را راه‌اندازی کنیم. در کویت و پاکستان جمعیت زیادی دانش‌آموز داشتیم که متاسفانه مدرسه ما به دلیل سهل‌انگاری جمع شده است، ولی دنبال آن هم هستیم که دوباره آن را راه‌اندازی کنیم. سیاستی اعمال قرار است رونق گذشته را برگردانیم.

کاهش تعداد معلم اعزامی از ۶۰۰ به ۳۰ نفر

 وی گفت: زمانی ما نزدیک به ۴۰ هزار دانش‌آموز در خارج از کشور داشتیم. این رقم مربوط به حدود ۱۱ سال قبل است. آن زمان سالی ۶۰۰ معلم اعزامی داشتیم و گاهی تعداد اعزامی‌های ما از برخی مناطق هم بیشتر بودند. همچنین زمانی بیش از ۱۳۰ مجتمع آموزشی بزرگ در سرتاسر کشورهای جهان داشتیم، اما متاسفانه در حال حاضر آمار جمعیتی دانش‌آموزان ما کمتر از ۹ هزار نفر است یعنی حدود ۸۶۰۰ نفر. بنابراین افت شدید دانش‌آموز یکی از علت‌های کاهش نیروهای اعزامی ماست، چون نیاز به این نیروها کاهش

یافته است.

خبری از صدور ویزای معلمان اعزامی نیست!

کمالی ادامه داد: از طرف دیگر شرایط ویزا گرفتن در برخی کشورها متفاوت است. به طور مثال در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس دو سال و نیم است که برای همکاران درخواست ویزا کرده‌ایم و هنوز ویزای حدود ۱۶ نفر از همکاران ما نیامده است در حالی که باید این معلمان تا به حال اعزام شده بودند و دوران خدمت‌شان هم تا حالا تمام شده بود، اما هنوز خبری از ویزای آن‌ها نیست.

 

در دل اروپا دانش‌آموزانی به مدارس ایرانی می‌آیند

معاون مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور در مورد تحصیل دانش‌آموزان غیرایرانی در مدارس ایرانی خارج از کشور گفت: بله، ما چنین دانش‌آموزانی هم داریم حتی در دل اروپا هم دانش آموزانی به مدارس ایرانی می‌آیند.

او در مورد مورد قبول بودن مدرک مدارس ما در آموزش و پرورش کشورهای دیگر عنوان کرد: این دانش آموزان مدارس ما و زبان فارسی را دوست دارند. مدرک تحصیلی آموزش و پرورش ایران در همه کشورهای دنیا قابل قبول است. این جزو افتخارات ماست. هرکشوری بروید و مدرک مدارس ما را ببرید بدون دردسر قابل قبول است.

کمالی درمورد مختلط بودن یا نبودن مدارس ایرانی خارج از کشور نیز بیان کرد: در خیلی از کشورها به دلیل مشکلات فضا و تعداد دانش آموز، مدارس ما در همه پایه‌ها مختلط است، اما موازین کاملا رعایت می‌شود. در بعضی کشورها که امکانات داریم و تعداد دانش آموز زیاد است، مدارس را جدا هم کرده‌ایم.

او در پاسخ به این سوال که بیشترین مدارس ایرانی در کدام کشورهای خارجی وجود دارد، اظهار کرد: در امارات و ترکیه بیشترین مدارس را داریم.

معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در پاسخ به سوالی دیگری درمورد اینکه نظارت روی مدارس ایرانی خارج از کشور برعهده چه ارگان‌هایی است، توضیح داد: مرکز و ناظر اصلی ما آموزش و پرورش است که مجوزهای ما را هم صادر می‌کند، اما وزارت خارجه و سفارتخانه‌ها و همه کارگزاران به نوعی حول محور وزارت خارجه در نظارت دخیل هستند، اما مسئولیت نظارت مستقیم بر مدارس با خود ماست.