حسن روحانی در سفر به سوییس تاکید کرد: در صورتی که نفت ایران صادر نشود، نفت هیچکدام از کشورهای حوزه خلیج فارس از تنگه هرمز خارج نخواهد شد. 

این اظهارات با واکنش مثبت فرمانده سپاه قدس مواجه شد. سردار سلیمانی این موضع رئیس جمهوری  را ستود و در پیامی خطاب به وی اظهار داشت: این همان دکتر روحانی است که می‌شناختیم. دست شما را برای ایراد این سخنان به موقع، حکیمانه و صحیح می بوسم و برای هر سیاستی که مصلحت نظام اسلامی باشد در خدمت هستیم.

اهمیت واکنش سردار سلیمانی از چند منظر حائز اهمیت است:

اظهارات حسن روحانی و تایید قاطعانه سردار سلیمانی، واجد این پیام به جامعه جهانی است که ایران در پیشبرد اهداف راهبردی خویش به مثابه یک ید واحده عمل می‌کند و رقبای منطقه‌ای ایران ( عربستان، اسراییل و ترکیه ) و قدرت‌های فرامنطقه‌ای نمی‌توانند روی اختلافات داخلی جناح‌ها در جمهوری اسلامی حساب باز کنند. تاثیر نخست این اظهارات بر روی قیمت نفت است. اینک این پیام به جامعه جهانی منتقل شده است که نمی‌توانند بدون نگرانی از رشد قیمت نفت، ایران را به آسانی از بازار نفت حذف کنند. در شرایطی که زمان زیادی به انتخابات کنگره در آمریکا باقی نمانده است و قیمت بالای ننزین یک عامل منفی در کارنامه ترامپ به شمار می‌آید، رشد مجدد قیمت نفت و در نتیجه افزایش بهای بنزین، ممکن از بخشی از پایگاه رای ترامپ را ناراضی‌ بسازد. این نکته در انتخابات آمریکا از آن رو واجد اهمیت است که جامعه آمریکا میان دو اردوگاه دموکرات و جمهوری‌خواه به دو پاره نسبتا مساوی تقسیم شده است و حتی یک درصد ریزش آرا می تواند نتیجه انتخابات را متفاون بسازد. پیام انسجام ملی در داخل کشور در موضوع تحریم‌های نفتی به جامعه جهانی این است که تحریم نفتی ایران و حذف ما از بازار نفت لقمه‌ای نیست که به سادگی از گلوی‌تان پایین برود و ممکن است با رشد قیمت نفت و بنزین مواجه شوید، پس مراقب خودتان باشید.

یکی دیگر از پیامدهای سازنده و مثبت پیام سردار سلیمانی، ارسال پیام وحدت و همدلی میان مسئولان کشور به داخل کشور و عموم شهروندان است. در ماه‌های اخیر سینگال‌هایی به جامعه مخابره ‌شد که حاوی این معنا بود که ممکن است عمر دولت روحانی به پایان دوره چهار ساله‌اش قد ندهد. جسته و گریخته نیز زمزمه‌هایی مبنی ضرورت تشکیل یک دولت نظامی به گوش می‌رسید. این قبیل اظهارات و شکل‌گیری احساس دودستگی میان مسئولان کشور، موجب ایجاد نوعی بلاتکلیفی در میان شهروندان و فعالان اقتصادی می‌شود زیرا معلوم نیست دولتی در حال تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است، خود چقدر معتبر است؟ پیام سردار سلیمانی در واقع پیامی آرامش بخش به جامعه بود و اقتدار دولت را در چشم ملت بالا برد. اجماع نخبگان و تصمیم‌سازان در هر نظام سیاسی را یکی از شروط لازم برای پیشبرد اهداف ملی دانسته‌اند. هفته پیش بود که حسن روحانی در میان هیاهوهای فراگیر ضد دولتی در سخنانی تاکید کرد که مخالفان دولت بدانند این دولت قصد استعفا ندارد و تا سال 1400 به کار خویش ادامه می‌دهد. اینک سردار سلیمانی نیز در پیام خویش می گوید:  برای هر سیاستی که مصلحت نظام اسلامی باشد در خدمت (دولت) هستیم. و این گونه است از این همبستگی می‌توان نتیجه گرفت رویای از کارانداختن دولت خوابی است آشفته و بی‌ تعبیر.

اما مهم‌ترین پیام سخنان رئیس جمهوری و فرمانده سپاه قدس القای این پیام به جامعه جهانی، فعالان سیاسی داخل کشور و عموم مردم این است که ایران دارای یک «هیئت حاکمه» است. هیئت حاکمه، مفهومی است که در چند سال اخیر در سپهر سیاسی ایران در دعواهای سیاسی و جدال گروه‌های ذی نفع و تلاشهای مذبوحانه مخالفان و معاندان نظام، تا حدی مخدوش شده بود. در این میان هر گاه سخن از جمهوری اسلامی اسلامی به میان می‌آید این پرسش در ذهن برخی ناظران داخلی و خارجی نقش می بندد که کدام جمهوری اسلامی؟ جمهوری اسلامی به روایت حسن روحانی؟ جمهوری اسلامی به روایت سردار جعفری؟ جمهوری اسلامی به روایت رئیس دولت اصلاحات؟ سخنان حسن روحانی و واکنش سردار سلیمانی در کنار همه محسنات داخلی و خارجی یک پیام مهم دیگر هم برای مخاطب داخلی و خارجی داشت و آن این که شما در جمهوری اسلامی با یک هیئت حاکمه مواجه هستید که به مثابه یک ید واحده تصمیم می‌گیرد و آنرا اجرا می کند. جمهوری اسلامی یک «هیئت حاکمه متفق» است و  آری «به اتفاق جهان می‌توان گرفت»