طهمورث حسینی

حالا شاید رئیس مجلس با صیانتی‌ها همدل‌تر شده باشد. سه‌شنبه‌شب، فضای مجازی صحنه افشا و واکنش به سفری بود که اعضای خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه داشتند، سفری اشرافی که انقلابی‌گری جناب رئیس را به چالش کشید. ادعا شد این سفر برای خرید سیسمونی بوده است و سروصدای ماجرا هم ظاهرا حاصل درگیری این مسافران بر سر حجم باری بوده که قصد داشتند با خود به ایران برگردانند. مخالفان قالیباف، هم‌دسته‌های سیاسی‌اش و کاربران شبکه‌های اجتماعی دیروز مشغول تحلیل جدی و شوخی روی ماجرای سفر خانواده کسی بودند که البته در جریان دو انتخابات ریاست‌جمهوری، شعار اصلی کارزار انتخاباتی خود را بر مبنای تقابل با ثروتمندان و تجملات زندگی آن‌ها و برخورداری‌های خانواده مسئولین از جریان‌های رقیب قرار داده بود. توضیحات الیاس قالیباف، فرزند مشهور فرمانده سابق نیروی انتظامی نیز به نوبه خود واکنش‌های بسیاری برانگیخت. بخشی از انتقادها به سمت اصل سفر به عنوان نشانه‌ای از زندگی اشرافی خانواده این رئیس قوه بود و بخشی دیگر نیز، تصمیم این خانواده برای استفاده از اجناس خارجی را در مقابل ادعاهای حمایت از تولید داخلی قرار دادند. وقوع این سفر در ماه رمضان نیز البته توجه برخی را به خود جلب کرد. هشتگ «سیسمونی گیت» هم هشتگی بود که برای واکنش به ماجرا استفاده شد. در این میان البته برخی درباره منشأ و منظور رسانه‌ای شدن ماجرا نیز ایده متفاوتی داشتند.

 ویدئویی که داستان را شروع کرد

داستان ظاهرا از انتشار ویدئو و عکس‌هایی از درگیری یک خانواده در فرودگاه شروع شد که بار سنگینی از لوازم بچه به همراه داشتند. چهره‌های حاضر در ویدئو و عکس‌ها به عنوان زهرا مشیر، همسر قالیباف، مریم قالیباف دخترشان و امیررضا بحیرایی، داماد خانواده شناسایی شدند و بار به عنوان سیسمونی. وحید اشتری، از فعالان سیاسی نزدیک به جریان اصولگرا با انتشار این ویدئو نوشت: «از بعدازظهر تا حالا برای مطمئن‌شدن با بچه‌های فرودگاه امام و هواپیمایی معراج ارتباط گرفتم و اطلاعات پرواز را درآوردم. اسم این سه نفر در لیست پرواز شماره ۴۸۰۴ ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه امروز معراج از فرودگاه استانبول به فرودگاه امام است: زهرا مشیر، مریم قالیباف و امیررضا بحیرایی (داماد)» اشتری اضافه کرد: «پیشاپیش قدم نوه نورسیده را خدمت آقای قالیباف تبریک عرض می‌کنم. ولی باور کنید نمی‌شود آن بالا نشست و با چفیه برای مردم از تولید ملی و اشتغال و ممنوعیت ورود لوازم خانگی و خودروی ملی سخنرانی کرد و خانواده را برای خرید سیسمونی بدرقه ترکیه کرد. داریم ازین تناقض‌ها پاره می‌شویم.» جمله آخر سرفصل واکنش کسانی بود که از موضع نزدیک به جریان انقلابی و حمایت از نظام از این زاویه، رنجش خود را از این رفتار قالیباف نشان می‌دادند. برخی از کاربران این جریان نیز این خبر را با عباراتی مثل «آبروریزی» توصیف کردند.

حالا شاید رئیس مجلس با صیانتی‌ها همدل‌تر شده باشد. سه‌شنبه‌شب، فضای مجازی صحنه افشا و واکنش به سفری بود که اعضای خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه داشتند، سفری اشرافی که انقلابی‌گری جناب رئیس را به چالش کشید

 طعنه آشنا و غریبه به «خطای نابخشودنی»!

موج واکنش‌های صریح و ضمنی، تند و ملایم، عتاب‌آمیز و رنجیده پس از این خبر شروع شد. حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس دولت دوازدهم که به حرف‌زدن در لفافه در فضای توییتر معروف است، نوشت: «دنیا گرد است و کوچک، دنیا دار مکافات است.» اشاره آشنا احتمالا به حمله قالیباف به حسن روحانی در مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری بابت فعالیت‌های دختر وزیر وقت آموزش و پرورش و سفرهای خارجی اوست که پس از این خبر، ویدئوی آن در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود.

عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب نوشت: «این خبر آن قدر مهم و ویرانگر است که وی باید از همه مناصب خود استعفا دهد. حیف که اطمینان دارم نفر جایگزین او، نامناسب‌تر خواهد بود. پس پیشنهاد استعفا نمی‌دهم. فقظ نمی‌دانم از این پس چگونه در دوربین نگاه کرده و علیه ۴ درصدی‌ها حرف می‌زند؟ این خرید خاص طبقه یک در ده هزاری‌ها است.»

مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی که بعدها به وزارت تبدیل شد و از رقبای سابق قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری درباره ماجرا گفت: «بسیار بد است که فردی برای خرید مایحتاج خود به خارج از کشور برود و خرید کند. بنده واقعا متاسفم که افراد چنین اقدامی را انجام می‌دهند.» هاشمی‌طبا با اشاره به اینکه قالیباف در مناظرات انتخاباتی، خرید از خارج کشور را امری نامناسب قلمداد می‌کرد، تصریح کرد: «اینکه چنین اقدامی از طرف چنین فردی اتفاق می‌افتد، بدتر است. اگر فردی عادی برای خرید به خارج از کشور رفته باشد می‌گوییم بعضا به برخی مسائل کشور آگاه نیست.» وی افزود: «نکته قابل توجه این است که چنین وسایل و لوازمی که گفته می‌شود به خاطر آن به ترکیه سفر کردند، همیشه در کشور پیدا می‌شود به این معنی که جنس خارجی برای سیسمونی در کشور پیدا می‌شود. علاوه براین مگر تولید داخل چه اشکالی دارد که برخی می‌خواهند حتما از یک کشور خارجی لوازم خود را بخرند؟» او با اشاره به این که قالیباف در اظهارات خود در مجلس به حمایت از تولید داخل تاکید دارد، کنایه دیگری درباره ماجرای یار سابق قالیباف روانه او کرد: «این احتمال وجود دارد که قالیباف از خرید سیسمونی دخترش از کشور ترکیه خبر نداشته همان طور که قالیباف در جریان قضیه شهرداری تهران از خلاف‌های قائم مقامش هم، بی‌اطلاع بوده است. در حقیقت در شهرداری قائم مقام قالیباف خلاف کرد اما او بی‌خبر بود، بنابراین اینجا هم خبر نداشته چرا که در حال حاضر سر قالیباف شلوغ است و شبانه‌روز در مجلس حضور دارد، حالا آنها هم برای خودشان کارهایی انجام دادند.»

عذرخواهی فرزند قالیباف که همزمان با حمله به منتقدان ماجرا بوده و البته اشاره‌ای هم به حضور مادر خود و همسر قالیباف در این سفر نکرده است، نیز باعث فروکش‌کردن انتقادات نشد؛ چراکه در خانواده قالیباف این سبک زندگی اشرافی یک خطا نیست، رویه است

مهدی صیاد شیرازی، فرزند شهید صیاد شیرازی، سپهبد ارتش که به دست سازمان مجاهدین خلق ترور شد، ویدئوی همان صحبت‌های قالیباف درباره سفرها و اجناس خارجی را با هشتگ «خطایی نابخشودنی» به اشتراک گذاشته است. هشتگی که البته فرزند قالیباف نیز برای واکنش به ماجرا آن را بازنشر کرد.

اشرافی گری در خانواده قالیباف خطا نیست، رویه است

خطی که از سوی حامیان قالیباف نیز دنبال و تکرار شد. الیاس قالیباف، پسر رئیس فعلی مجلس که در دوران انتخابات مشهور شد، با تصویری که عبارت «خطای نابخشودنی» روی آن نوشته شده بود، در اینستاگرام این گونه به دفاع از پدرش پرداخت: «خواهرم و همسرش کاری انجام دادند که حتما غلط است. این سفر آن هم در این شرایط اقتصادی مردم یقینا اشتباه است‌‌. آن‌ها برای خرید سیسمونی نرفته بودند و ناراستی‌ها و بزرگ‌نمایی‌هایی در متن‌های منتشرشده وجود دارد اما به هر صورت انجام این سفر خطایی نابخشودنی است، چرا که باعث می‌شود همه تهمت‌هایی که در گذشته به پدرم و خود آنها زده شده است را صحیح جلوه دهد. آنچه این خطا را نابخشودنی‌تر می‌کند آن است که به امید و اعتماد مردم ضربه می‌زند و زبان ضد انقلاب و بدخواهان را دراز می‌کند. این رفتار حتما مخالف نظر و مشی و مرام پدرم است. آنان که می‌خواهند خطای فرزند را به پای پدر بنویسند، بدانند که این کار از قبل مورد مخالفت ایشان قرار گرفته بود ولی متاسفانه نادیده گرفته شد. بنده به سهم خودم از همه مردم عذرخواهی می‌کنم و آن‌ها هم حتما باید عذرخواهی نمایند. انشاالله خدا در این شب‌های قدر همه قصورها و خطاهای ما را ببخشد.» عذرخواهی الیاس قالیباف که همزمان با حمله به منتقدان ماجرا بوده و البته اشاره‌ای هم به حضور مادر خود و  همسر قالیباف در این سفر نکرده است، نیز باعث فروکش‌کردن انتقادات نشد. چراکه در خانواده قالیباف این سبک زندگی اشرافی یک خطا نیست، رویه است.

 صیانت دیر رسید

در این میان نمی‌توان از این نکته غافل شد که کل این ماجرا از فضای شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر کلید خورد، یعنی همان فضایی که گروهی داخل و بیرون از مجلس به دنبال محدود و مسدودکردن آن بوده و هستند. با این ماجرا حالا قالیباف با سفر خانواده‌اش، همانند عنابستانی و ماجرای سیلی، محمد باسط درازهی و ماجرای فحاشی و فاطمه مقصودی و ماجرای دستگیری برادر، به فهرست نمایندگانی پیوسته است که نگاه شبکه‌های مجازی برایشان دردسرساز شده است. شاید اگر تلاش مسدودخواهان اینترنت که در ماه‌های اخیر و با طرح معروف صیانت اوج گرفته است کمی زودتر به نتیجه رسیده بود، الان فرزند رئیس مجلس ناچار نبود بابت سفر خواهرش، دنبال رفع و رجوع «زبان‌درازی بدخواهان» باشد.