ساعت ۵:۳۰ صبح روز گذشته قطار مسافربری مشهد - یزد در حال حرکت در مسیر خود بود که در محدوده ایستگاه مزینو از ریل خارج شد. این قطار ۳۴۸ مسافر داشت و بر اساس خبرهای منتشر شده 5 واگن آن از ریل خارج شده است. این حادثه تا عصر دیروز 22 کشته و 86 مصدوم به جا گذاشت.

 

راننده بیل مکانیکی مقصر شناخته شد

آن‌طور که منابع رسمی اعلام کرده‌اند وجود یک بیل مکانیکی در مسیر ریلی علت بروز این حادثه بود و راننده بیل مکانیکی مقصر شناخته شد. به این ترتیب یک بار دیگر خطای انسانی جان چند ایرانی دیگر را گرفت؟ پس از انتشار این خبر بیشترین پرسش کاربران شبکه‌های اجتماعی این بود که آیا وجود بیل مکانیکی در مسیر قطار مسافربری امری طبیعی است؟ گویا یک ناهماهنگی در زمان‌بندی، حادثه دیگری را به تاریخ حوادث ایران اضافه کرد. برخی نیز این شائبه را مطرح کرده‌اند که موضوع بیل مکانیکی و به‌طور کلی خطای انسانی  نیست. این گروه عموماً روی فرسودگی ناوگان یا مسیر ریلی تأکید دارند. گفته می‌شود نزدیک به 40 درصد از ریل‌های این مسیر دچار فرسودگی بوده‌اند.

 

5 واگن از ریل خارج شد

براساس گفته‌های مهدی ولیپور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر پنج واگن‌ از ریل خارج شده است و در همان دقایق ابتدایی علاوه بر امدادگران اعزام شده، سه فروند بالگرد از بیرجند، مشهد و یزد به محل اعزام شدند.

بر اساس آخرین جزئیات اعلام شده تا لحظه نگارش این خبر، اورژانس استان یزد آخرین آمار جانباختگان حادثه خروج از خط قطار مشهد - یزد را 22نفر اعلام کرد.

محمدرضا رضایی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز از مفقود شدن ۵ نفر در این حادثه خبر داده و تعداد مصدومان هم بیش از 86 نفر بیان شده است.

 

اجساد قابل شناسایی نیستند

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور هم اعلام کرد: عوامل حاضر در حادثه در حال کاور کردن فوتی‌ها هستند و به دلیل آنکه شدت حادثه بالا بوده و نمی‌توان اجساد را تشخیص داد، سه خودروی پزشکی قانونی هم برای انتقال جسدها به پزشکی قانونی در حال اعزام به صحنه هستند تا هر چه سریع‌تر هویت اجساد مشخص شود.

 

ورود دستگاه قضا برای بررسی ابعاد حادثه

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پی حادثه خروج قطار مسافربری مشهد – یزد و فوت و مصدومیت تعدادی از هم‌وطنان، طی دستوری به بازرس کل استان خراسان جنوبی، مأموریت داد تمام ابعاد این موضوع بررسی شود.

ذبیح الله خدائیان ، رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی دستوری به بازرس کل استان خراسان جنوبی مأموریت داد با حضور در صحنه، ابعاد مختلف حادثه را بررسی و نسبت به معرفی متخلفان احتمالی به مراجع قضایی و اداری اقدامات لازم را انجام دهد.

 

دستور رئیس‌جمهور برای بسیج همه امکانات امدادرسانی به مصدومان

رئیس جمهور در تماس با استاندار خراسان جنوبی و یزد و فرماندار طبس پیگیر آخرین وضعیت مصدومان و بازماندگان حادثه ریلی طبس شد و بر بسیج همه امکانات برای امدادرسانی به مصدومان حادثه خروج قطار از ریل در طبس تاکید کرد.

ابراهیم رئیسی با تسلیت به خانواده جان باختگان این حادثه تلخ، برای آنان از درگاه خداوند صبر و اجر مسالت کرد.

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت و پس از اطلاع از ابعاد مختلف این حادثه به وزرای کشور و راه ماموریت داد تا علل خروج قطار از ریل را بررسی و با عوامل بروز چنین حوادث تلخی برخورد شود تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.