وقوع انفجار در کارخانه حلوا شکری بیدک حوالی ساعت ۱۸:۳۰ یکشنبه شب (۱۰ بهمن ماه) واقع در کیلومتر 14 جاده کلات (فاز ۴ شهرک صنعتی کلات) در استان خراسان رضوی منجر به فوت ۴ کارگر شد.

به گزارش ایلنا، «مهدی رضایی» معاون عملیات ایمنی و آتش‌نشانی مشهد با تایید این خبر گفت که انفجار مربوط به دیگ بخار در یکی از سوله‌های این کارخانه بوده که بلافاصله گروه‌های امدادی برای یافتن مجروحان یا اجساد مفقودان احتمالی به محل حادثه اعزام شدند.

در همین زمینه قاضی ویژه قتل عمد مشهد به تشریح جزئیات بیشتری از این حادثه پرداخت.

«صادق صفری» در آخرین گزارش از حادثه کارخانه «حلوا شکری بیدک» گفت: علت این انفجار مرگبار ترکیدگی دیگ بخاری بود که تازه نصب شده بود و کارگران در حال طی مراحل آزمایش آن برای تحویل بودند.وی با بیان اینکه شدت انفجار به حدی بوده که اجساد کارگران متلاشی شده و در ابتدای عملیات تجسس امکان تشخیص شمار جان‌باختگان ممکن نبود، تشریح کرد: یکشنبه شب چند تکنسین اعزامی از تهران مشغول نصب دیگ بخار صنعتی در کارخانه‌ای در شهرک صنعتی جاده کلات به مشهد بودند که ناگهان حین آزمایش کارکرد آن، دیگ بر اثر فشار منفجر شد (فشار بار چهار را تحمل کرد اما هنگامی که فشار به شش بار رسید، دیگ منفجر شد).

وی افزود: گرچه بررسی شواهد تاکنون دلالت بر غیرعمدی بودن این حادثه دارد اما تحقیقات برای تشخیص همه ابعاد منجر به این انفجار همچنان ادامه دارد.

به گفته صفری، این واحد تولیدی قرار بود هفته آینده با حضور مقامات کشوری و استانی شروع به کار کند که این حادثه تلخ رخ داد.

او اظهار داشت: جدا از ۴ کارگر جان‌باخته، این حادثه به مصدومیت یک کارگر دیگر نیز انجامیده است که در بیمارستان تحت درمان قرار دارد اما حال وی طبق گزارش‌های رسیده بسیار وخیم است.

قاضی ویژه قتل عمد مشهد با بیان اینکه شدت انفجار به قدری زیاد بوده که خودروهای پارک شده در محوطه به شدت آسیب دیده‌اند، گفت: محل حادثه که یک سوله بوده نیز بر اثر این انفجار به طور کامل تخریب شده و خسارت‌های مالی زیادی به بار آمده است که باید بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود.

همچنین قاضی صفری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در محل حادثه که آیا فرد یا افرادی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند، گفته است که مدیر داخلی این واحد تولیدی در بازداشت به سر می‌برد اما بررسی‌های تکمیلی هنوز ادامه دارد.

به گفته وی، با توجه به گستردگی و انفجار، باید بررسی‌های تخصصی‌تری صورت بگیرد و فعلا مراحل مقدماتی این تحقیقات به اتمام رسیده است.