بر اساس آخرین آمار تا دیروز شمار جان‌باختگان ساختمان «متروپل» آبادان به ۳۴ نفر رسیده است و سه نفر هم مجهول‌الهویه هستند. این در حالی است که به گفته مسئولان شهری تعداد مفقودان حادثه ۳۸ نفر برآورد شده و جستجو برای یافتن دیگر مفقودان ادامه دارد. در همین راستا، دادگستری خوزستان از تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به پرونده متروپل خبر داد.

رسیدگی ویژه قضایی به پرونده متروپل

روز گذشته رئیس‌کل دادگستری خوزستان گفت: کارگروه ویژه‌ای با حضور کارشناسان متخصص حقوقی استان تشکیل‌شده که ابعاد همه‌جانبه قضایی و حقوقی حادثه متروپل را بررسی و نتیجه تحقیقات خود را به دادگستری استان خوزستان ارائه کنند.

علی دهقانی اظهار کرد: در حداقل زمان ممکن جهت بررسی کلیه ابعاد موضوع حادثه آبادان اقدام کرده و به پرونده همه‌کسانی که در این حادثه نقش داشته‌اند، اعم از کسانی که ترک فعل کرده و یا مرتکب جرم شده‌اند باکمال دقت و قاطعیت و سرعت رسیدگی می‌شود.

او در ادامه افزود: کارگروه ویژه‌ای با حضور کارشناسان زبده حقوقی استان خوزستان تشکیل‌شده که ابعاد مختلف قضایی و حقوقی موضوع حادثه متروپل را بررسی و نتیجه تحقیقات خود را به دادگستری استان ارائه کنند. تاکنون تعداد ۱۳ نفر از عاملان و مسببان که در حادثه متروپل آبادان نقش داشته‌اند، دستگیر و دستور انجام تحقیقات کارشناسی فنی و همه‌جانبه برای بررسی  ابعاد این حادثه صادر و شعبه ویژه‌ای نیز برای رسیدگی به این پرونده تشکیل شده است.

پرداخت خسارت آسیب‌دیدگان از اموال عبدالباقی

دیروز استاندار خوزستان نیز اعلام کرد خسارت واردشده به خانواده‌ها، از اموال مالک متروپل به آن‌ها پرداخت خواهد شد و بیمه نیز بخشی از این خسارت‌ها را جبران خواهد کرد.

به گفته صادق خلیلیان، خانواده‌هایی که خانه‌هایشان در اطراف متروپل بوده و یا فروشگاه‌هایی که اطراف این ساختمان هستند، تعیین تکلیف خواهند شد و خسارت به آن‌ها پرداخت می‌شود. دیه همه افراد متوفی و افرادی که در حادثه ریزش متروپل مجروح شده‌اند نیز از سوی دادستانی تعیین تکلیف و برای پرداخت آن اقدام می‌شود.

قرارگاه خاتم‌الانبیا

مسئول تخریب باقی‌مانده متروپل

یکی از سؤالاتی که بسیار مطرح‌شده این است که برای باقی‌مانده ساختمان متروپل چه اتفاقی می‌افتد؟ بر اساس گفته‌های رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان خوزستان، کارشناسان اعتقاد دارند بخش باقیمانده ساختمان متروپل به‌هیچ‌عنوان قابلیت نگهداری ندارد.

کوروش خواجوی گفت: مشخص نیست شرایط ساختمان تا چه زمانی پایدار باقی می‌ماند لذا ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان به‌صورت جدی پیگیر اجرای ایمن روند تخریب باقیمانده ساختمان متروپل است. اولویت نخست ما آواربرداری به شکل امن برای یافتن اجساد احتمالی دیگر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز بیان کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیا مسئولیت تخریب بخش باقی‌مانده و ناایمن ساختان ۱۱طبقه متروپل آبادان را بر عهده گرفت.

شهاب صدیقی افزود:این مرحله (تخریب سازه باقی‌مانده) اهمیت بالایی دارد که در این خصوص قرارگاه خاتم‌الانبیا مسئولیت تخریب فنی سازه را با درنظر گرفتن همه جوانب فنی آن برعهده گرفته است و هم‌اکنون در مرحله تجهیز کارگاه است.

او گفت: بیرون کشیدن اجساد باقی‌مانده در بخش فروریخته ساختمان فروریخته متروپل آبادان در اولویت اصلی گروه‌های امداد و نجات است و همه ما بر این موضوع متمرکز شده‌ایم تا خانواده‌های داغ‌دیده اجساد عزیزانشان را تحویل بگیرند.

اظهارات پزشکی قانونی

در مورد مالک متروپل

از سوی دیگر، رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران در رابطه با شایعات مطرح‌شده در مورد مرگ مالک متروپل اظهار کرد: در این میان با طرح برخی شایعات و ابهامات در خصوص متوفی حسین عبدالباقی که هویت او از طریق بررسی‌های انجام‌شده و ازجمله روش‌های بیومتریک (اثر انگشت) به انجام رسیده بود، لزوم انجام آزمایش ژنتیک مطرح و اقدامات لازم انجام شد.

رئوفیان افزود: با بررسی پیکر و عدم مشاهده تخریب بافتی، نمونه‌گیری طبق دستورالعمل‌های موجود سازمان از بافت‌های عمقی (عضله) انجام شد و با توجه به اولویت تعیین هویت متوفی، آزمایش به‌صورت خارج از نوبت انجام و پروفایل ژنتیکی استحصال و فرآیند مقایسه تطبیقی با پروفایل ژنتیکی مادر و ۳ فرزند وی توسط نرم‌افزار اختصاصی انجام شد. بر اساس محاسبات آماری، احتمال صحت روابط مذکور در هر ۴ مورد، بین متوفی با مادر بیولوژیک و فرزندانش، ۹۹.۹۹۹۷ درصد  به دست آمد؛ لذا هرگونه شبهه‌ای در مورد صحت این پاسخ و احراز هویت متوفی رد می‌شود.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران گفت: با توجه به استحصال پروفایل ژنتیکی منسوبین درجه‌یک مفقودین اعلامی در این حادثه، تاکنون دو نفر از این عزیزان از طریق آزمایش ژنتیک شناسایی ‌شده‌اند.