با مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، فعالیت حضوری مدارس از امروز 14 فروردین ماه از سر گرفته می‌شود؛ این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش طی چندماه گذشته، به علت نگرانی متخصصان امر و همچنین اولیا توفیق چندانی در برگزاری حضوری کلاس‌های درس ولو به صورت پراکنده و گروه‌بندی شده در کلانشهرها نداشته و اکنون با این مصوبه، در صدد جبران افت یادگیری در جمعیت دانش‌آموزی برآمده است.

حذف شرط فاصله‌گذاری فیزیکی

به گزارش ایسنا، پیرو مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارت آموزش‌وپرورش دستورالعملی صادر و در آن به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی‌بر ضرورت حضوری شدن آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها به علت اهمیت ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی-یادگیری به شیوه حضوری و جلوگیری از استمرار افت تحصیلی دانش‌آموزان، همچنین پیشگیری از تبعات جبران ناپذیر وضعیت موجود تاکید شده است.

در این دستورالعمل قید شده است که باید همه عوامل اجرایی، تربیتی و آموزشی مدارس مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی در مدارس حضور یابند. همچنین تمام فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به صورت حضوری (با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس) و بدون تاکید بر فاصله فیزیکی انجام شود. ظرفیت‌های مجازی در صورت نیاز صرفا به عنوان ابزار مکمل تربیت و آموزش مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

درباره وضعیت حضور دانش‌آموزان نیز بر این مهم تاکید شده است که حضور منظم دانش‌آموزان در مدرسه و کلاس درس طبق برنامه هفتگی ضروری است و در صورت غیبت غیرموجه ایشان، مطابق آیین‌نامه اجرایی و سایر مقررات مربوطه مدارس اقدام می‌شود.

واکسن، شرط حضور نیست

همچنین تأکید شده است که دانش‌آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینه‌ای با تأیید پزشک و رضایت والدین می‌توانند از بستر «شاد»، آموزش‌های لازم را دنبال کنند.

همچنین اعلام شده که «تمرکز در این ابلاغیه این است که همه دانش‌آموزان باید در کلاس‌های درس حضور داشته باشند اما این تمهید هم پیش‌بینی شد که اگر دانش‌آموزی مبتلا به کرونا یا دارای علائم کرونا بود یا دانش‌آموزی که دارای بیماری زمینه‌ای است، آموزش را از بستر مجازی دنبال کند».هرچند مسئولان آموزش و پرورش مدام بر واکسیناسیون توصیه می‌کنند اما چون آموزش حضوری حق همه دانش‌آموزان است، مبتنی بر همین موضوع هیچ شرطی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس پیش‌بینی نشده و هیچ شخصی هیچ شرطی برای ممانعت از حضور دانش‌آموز در مدرسه نمی‌تواند بگذارد. همچنین ستاد کرونا هم این شرط را پیش‌بینی نکرده است».

عدم الزام برای تهیه پوشش متحدالشکل

بر اساس دستورالعمل ابلاغی، هرگونه برداشت وجه از محل پرداخت هزینه سرویس برای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان و افزایش شهریه دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی ممنوع اعلام شده و الزامی برای تهیه پوشش متحدالشکل دانش‌آموزان وجود ندارد.

ارتقای مهارت‌های زندگی  با حضور دانش‌آموزان در مدرسه

بر‌اساس این گزارش اصغر باقرزاده، سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به موضوع بازگشایی حضوری مدارس گفت: «قطعاً حضور دانش‌آموزان در مدارس و تعامل آنها با یکدیگر، منجر به ارتقای مهارت‌های مختلف به ویژه مهارت‌های زندگی، شغلی، جسمی و حرکتی آنها می‌شود؛ اما آنچه که به مسائل تربیتی و پرورشی مربوط می‌شود این است که تعامل مربیان و مشاوران با دانش‌آموزان به صورت رودررو، در تربیت، پرورش و مشاوره دانش‌آموزان بسیار تأثیرگذارتر از تعامل مجازی است».

پنج نکته‌ ضروری برای آموزش حضوری

در چی بازگشایی حضوری مداری دیروز همچنین سخنگوی وزارت آموزش و پرورش پنج نکته مهم را برای آمادگی آموزش حضوری مدارس یادآور شد.

صادق ستاری‌فرد در صفحه شخصی‌اش نوشت:  باید بر رعایت بهداشت فردی و محیط تاکید و از ظرفیت شورای مدرسه برای کاستن از زمان حضور در کلاس و مدرسه استفاده کرد. همچنین تماس با والدین برای سرویس تردد دانش‌آموزان، عدم حضور دانش‌آموزان مبتلا یا دارای علائم یا بیماری زمینه‌ای و حضور نیروهای اداری در مدارس برای تقدیر از معلمان و محصلان در این دوره ضروری است.