جلسه بررسی صلاحیت مسعود فیاضی، گزینه پیشنهادی ابراهیم رییسی، برای تصدی وزارت آموزش و پرورش با رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس به پایان رسید.روز گذشته مجلس با 140 رای مخالف ، ۱۱۵ رای موافق و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ به برادر داماد زاکانی نه گفت. آنگونه که سید نظام موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفته: رئیس جمهور ۷ روز از فرصت اولیه ۹۰ روزه‌اش زمان دارد تا گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند. با توجه به عدم کسب رای اعتماد وزیر پیشنهادی دولت از مجلس، مطابق قانون، در صورتی که مهلت سه ماهه سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش به پایان برسد، رئیس‌جمهور باید سرپرست بعدی وزارت آموزش و پرورش را با اذن رهبری انتخاب کند.با توجه به اینکه سرپست فعلی وزارت آموزش و پرورش روز ۴ شهریور معرفی شده است دولت تا ۴ آذر یعنی ۹ روز آینده فرصت دارد تا بدون نیاز به اذن رهبری با وجود سرپرست فعلی گزینه پیشنهادی خود برای وزارت آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند.

رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در حالی از ساعت ۸ صبح دیروز آغاز شد که اظهارات نمایندگان طی روزهای اخیر نشان می‌داد که نقدهای جدی به سوابق فیاضی و همچنین نسبت فامیلی او با علیرضا زاکانی شهردار تهران داشتند.

به گزارش ایلنا، سید ابراهیم رئیسی ،رئیس‌جمهور دولت سیزدهم در این جلسه برای دفاع از مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم در صحن علنی حاضر شد.غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتررئیس‌جمهور، عباس هنرمند ،معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور و سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی، رئیس جمهور را همراهی کردند.در این جلسه رضا حاجی‌پور گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت و اعلام کرد.ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع، در مجموع کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء مخالفت کرد.

فیاضی را فردی صالح برای این مسئولیت می‌دانیم

اما ابراهیم رئیسی در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و در دفاع از فیاضی عنوان کرد: با بررسی‌هایی که انجام شد، دکتر فیاضی از کسانی بود که در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار شد. خود من نیز چند بار با ایشان صحبت کردم. وزرای اسبق اعلام کردند که آموزش و پرورش را می‌شناسیم و ایشان را هم می‌شناسیم بنابراین ایشان را فردی صالح برای این مسئولیت می‌دانیم.رئیسی افزود: ممکن است افرادی با یکدیگر خویشاوند باشند اما با دستاوردهای زندگی خودشان روی کار آمدند. هر کسی در زندگی دستارودهای علمی دارد. در مورد مسئولیت‌هایی که من انتخاب می‌کنم، توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست. آنچه مهم است این است که با شاخص‌های لازم هم‌خوانی دارد. لذا آنچه برای من مهم است، حجت الهی است. برای معرفی وزیر یا هر مسئول حجت و شایستگی برای من مهم است البته در خصوص وزیر، در نهایت تصمیم با مجلس است.

 رای به فیاضی دهن کجی به آموزش و پرورش است

.مخالفان فیاضی اما نداشتن سابقه کافی،رزومه ضعیف و ضعف مدیریتی را دلایل عدم رای اعتماد عنوان می کردند.باقری بناب ،نماینده مجلس گفت: آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده‌اند آقای رئیسی گفت ایشان مدیرکل بودند؛ من از دوستان پرسیدم و پاسخ دادند وی حتی مدیرکل هم نبوده است. اکنون آموزش و پرورش و معلمان بزرگوار با این انتخابی که ما می‌کنیم چقدر دلسرد خواهند شد؟ و چقدر توهین و دهن کجی به آموزش و پرورش خواهد شد؟از سوی دیگرمحرم زاده,عضو کمیسیون عمران خطاب به فیاضی گفت: آقای فیاضی شما چند سال مدیر پرورش کدام مدرسه بوده‌اید؟ چرا مدرک دکترای شما از یک نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست؟ آیا نهاد نخبگان صلاحیت صدور مدرک دکترا دارد؟عنوان و علل نخبگی شما چیست که از کانون نخبگان مدرک فقه گرفته‌اید. سید کاظم دلخوش، نماینده صومعه سرا در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: اول از رئیس‌جمهور و هیات دولت تشکر می‌کنم و مجلس هم همیشه با دولت همراهی کرده است، اما نصف وزرای رئیس‌جمهور از مدرسه امام صادق هستند.ما دلمان می‌سوزد و نمی‌خواهیم مخالفان، دولت شما را ناکارآمد جلوه دهند. شما نه با مجلس و نه با دوستان خودتان مشورت کردید. اگر می‌خواهید ما خفه می‌شویم، اما این ره که تو می‌روی به ترکستان است و مشکلات کشور افزایش پیدا می‌کند.