هر چند سه‌شنبه گذشته از سوی وزرای کشور و آموزش و پرورش، بر حضوری بودن مدارس تاکید شد، اما وزیر آموزش‌و‌پرورش اوایل هفته پیش گفت حضور دانش‌آموزان اختیاری است. این اظهارات متناقض که به فاصله کمی از یکدیگر بیان شدند، موجب سردرگمی خانواده‌ها هم شده است.

دیروز، علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، باز هم به این ابهامات افزود و گفت: با مدیران مناطق و مدیران مدارس جلسه گذاشته و روی حضور حداکثری دانش‌آموزان و برگشت آنها به مدرسه تاکید کردیم.وی در واکنش به اینکه برخی مدارس با توجه به شرایط و تراکم بالا، صرفا آموزش مجازی داشتند و دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌رفتند عنوان کرد: از این پس، کلاسِ درسِ صرفا مجازی نخواهیم نداشت و کلاس‌های درس حضوری می‌شود. در کنار آن، همکارانم هم کلاس حضوری و هم مجازی را اداره می‌کنند و آموزش ترکیبی است و تحت هیچ شرایطی صرفا کلاسی به صورت غیرحضوری نخواهیم داشت.

شرایط هر مدرسه متفاوت است

کریمیان درباره ساعات آموزش و حضور دانش‌آموزان در مدرسه نیز عنوان کرد: با برنامه‌ریزی مدیران مدارس، ساعت‌های طولانی و حتی کامل از صبح تا ظهر پذیرای دانش‌آموزان هستیم.

وی درباره میزان حضور در طول هفته نیز گفت: اکنون نمی‌توانیم نسخه واحدی برای تمام ۴۸۰۰ مدرسه در سطح شهر تهران بپیچیم. شرایط، مدرسه به مدرسه و پایه با پایه متفاوت است، مدیران برای دوره ابتدایی یک شیوه و برای متوسطه اول و دوم شیوه‌های دیگری را به کار گرفته، برنامه‌ریزی می‌کنند و به استحضار اولیا می‌رسانند.

کریمیان درباره الزامی بودن یا نبودن تزریق دو دوز واکسن برای حضور در مدرسه نیز توضیح داد: آنها که به لحاظ سنی مشمول هستند و وزارت بهداشت اعلام کرده حتما واکسن‌ می‌زنند ولی اینکه الزامی باشد یا خیر، به تصمیم وزارت بهداشت بستگی دارد و ما تابع پروتکل‌ها و سیاست‌های اعلامی ستادملی مقابله با کرونا هستیم.وی اضافه کرد: همکاران من تا زمانی که علائم ظاهری بیماری را در دانش‌آموز نبینند مانع حضورش نمی‌شوند، مگر آنکه دانش‌آموز علائم ظاهری بیماری را داشته باشد که در این صورت در منزل استراحت می‌کند تا بهبود یابد.

بازگشایی گام به گام

در کنار صحبت‌های مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران، استاندار تهران از پیگیری گام به گام بازگشایی حداکثری مدارس توسط وزرای کشور، آموزش‌وپرورش، علوم و استانداری تهران خبر داد.

محسن منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بازگشایی مدارس و بلاتکلیفی برخی مدارس در پی عدم ابلاغ رسمی برای بازگشایی گفت: درحال پیگیری موضوع هستیم. چند روز گذشته نیز جلسه‌ای در همین رابطه با حضور وزرای کشور، آموزش‌وپرورش و علوم برگزار شد.

وی افزود: خانواده‌های تهرانی حساسیتی در این موضوع دارند که شاید بیشتر از سایر نقاط کشور است ولی نباید بگذاریم این حساسیت منجر به افت تحصیلی دانش‌آموزان شود؛ بر همین اساس گام به گام موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا بازگشایی حداکثری محقق شود.

احتمال وقوع پیک ششم کرونا از اسفندماه

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شرایط فعلی شیوع امیکرون در کشور، گفت: براساس اطلاعات علمی می‌توان به برقراری محدودیت‌ها فکر کرد. نباید صبر کنیم بحران به وقوع پیوند و بعد بخواهیم جلو آن را بگیریم.

علیرضا ناجی، ویروس شناس به ایسنا، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته از این به بعد با یک شیب ملایم میزان موارد کووید ۱۹ افزایش می‌یابد که مربوط به سویه امیکرون است و تا سه هفته آینده اومیکرون سویه غالب تمام دنیا از جمله ایران خواهد شد.

وی گفت: بر همین اساس نیز انتظار داریم که از اسفند ماه خیز ششم بیماری آغاز شود و میزان مرگ‌و‌میر افزایش یابد. نکته مهم این است که این افزایش موارد به اندازه خیز پنجم که با سویه دلتا رخ داد، نخواهد بود؛ ولی هر نوع خیز از بیماری باعث بیماری و خسران خواهد شد.

این در حالی است که بنابر آخرین اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، دیروز ۵ هزار و ۲۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند.