معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: وابستگی به مواد به‌عنوان یکی از چهار مسئله و بحران اجتماعی، یکی از رنج‌هایی است که نه‌تنها آزادی فرد را محدود می‌کند، بلکه باعث قطع ارتباط فرد معتاد با جامعه می‌شود.به گزارش ایسنا، محمد جمالو با بیان اینکه وظیفه اصلی ما این است که به حوزه پیشگیری که جامعه بزرگی از مخاطبان و شهروندان را پوشش می‌دهد توجه ویژه‌ای داشته باشیم، گفت: در طرح یاریگران زندگی که از سال ۹۷ در کشور و جلسه ستاد تصویب شد و در حال اجراست، به دنبال این هستیم که بتوانیم از ظرفیت‌های اجتماعی بهتر استفاده کنیم.

اعتیاد، مهم‌ترین آسیب  از منظر جامعه‌شناسی

جمالو درخصوص اهمیت ادغام اجتماعی در بهبود و بازتوانی مصرف‌کنندگان مواد، اظهار کرد: برای بازتعریف مشارکت اجتماعی فرد بهبودیافته در ارتباطات ازدست‌رفته، لازم است مراحل پیشگیری و درمان مبتنی بر ادغام اجتماعی به شکل مناسبی در نظر گرفته شود. او با بیان اینکه در  پیوند دو مفهوم ادغام اجتماعی با پیشگیری اولیه از اعتیاد به‌عنوان دو رکن اصلی برای سیاست‌گذاری اعتیاد در ایران باید علل و عوامل بروز اعتیاد را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی از منظر جامعه‌شناسی موردتوجه قرار دهیم، اظهار کرد: شاید به‌جرئت بتوان گفت که حلقه مفقوده فرآیند درمان و بازتوانی مصرف‌کنندگان مواد و برای بازگشت مجدد آن‌ها به جامعه و مشارکت فعال آن‌ها برای انجام فعالیت‌های اجتماعی به یک تحلیل جامعه‌شناختی برای پدیده اعتیاد نیاز داریم که در ستاد مبارزه با مواد مخدر از سنوات گذشته به این موضوع پرداخته‌ایم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به یک نظریه بیان کرد: البته اگر بخواهیم مصرف مواد را به‌عنوان یک ناهنجاری اجتماعی بزرگ، از منظر کنترل اجتماعی بررسی کنیم، شاید نظریه کنترل اجتماعی را یک مبنا قرار دهیم که در آن هرچه رشته‌های پیونددهنده فرد به جامعه ضعیف‌تر شود فرد بیشتر در معرض انحراف قرار خواهد گرفت. ما در این رویکرد با چهار عامل کلیدی که می‌توان به آن اشاره‌کنیم، در حوزه پیشگیری، درمان و ادغام اجتماعی فرد مصرف‌کننده روبه‌رو هستیم؛ عامل اول را می‌توان پیوست، احساس دل‌بستگی و محبت به دیگران، عامل دوم را عامل تعهد و میزان ایفای نقشی که فرد در جامعه ازنظر دستاوردهایی همچون تحصیل و پیشرفت‌های شغلی و... دارد و عامل سوم را عامل مشارکت و عامل چهارم را عامل باور دید.

«یاریگر هم باشیم» تنها یک شعار نیست

او در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه وظیفه اصلی ما این است که به حوزه پیشگیری که جامعه بزرگی از مخاطبان و شهروندان را پوشش می‌دهد توجه ویژه‌ای داشته باشیم، گفت: از همین رو در شعار سالروز مبارزه با مواد مخدر سال ۱۴۰۰ توجه ویژه ما به بحث مشارکت اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد است. یک شعار را تحت عنوان «یاریگر هم باشیم» در نظر گرفتیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های اجتماعی به بهترین شکل استفاده کنیم.