بر اساس آخرین اعلام مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت اخیر ۱۴۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۳ هزار و ۴۳۷ نفر رسید.

همچنین بر اساس گزارش روز جمعه وزارت بهداشت، ۳۱ هزار و ۲۴۷ مبتلای جدید به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۷۸۱ نفر از آنان بستری شدند.

در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

تصمیمات مهم در ستاد کرونا

در حالی که آمار ابتلا به کرونا به شکل چشمگیری در حال رشد است، وزیر بهداشت از مردم خواست تا این چند هفته را هم صبوری کنند و میهمانی‌های خانوادگی را متوقف کنند.

به گزارش وبدا، وزیر بهداشت گفت: به مردم توصیه می‌کنم با توجه به اینکه ما در اواسط موج ششم هستیم و تا دو یا سه هفته آینده وضعیت به همین شدت ادامه پیدا می‌کند، بنابراین بهترین کار، کامل کردن واکسیناسیون است. احتمالا در روز شنبه صبح، تصمیمات مهمی را ستاد کرونا خواهد گرفت که به مردم اعلام می‌کنیم.

مراقب کودکان باشید

با اوج گیری امیکرون در کشور، بسیاری این سویه را برای کودکان خطرناک تر از سویه‌های پیشین می‌دانند. در همین باره دیروز دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در آذربایجان غربی گفت: در هفته اخیر ۵ کودک زیر ۵ سال استان در اثر ابتلا به کرونا و شدت آن فوت شده‌اند.

به گزارش ایسنا، جلیل موسوی افزود: از بین ۵ کودک فوت شده، ۴ نفر از کودکان زیر یک سال و یک نفر سه ساله بودند.

وی ضمن تاکید بر گستردگی، شیوع و انتشار بسیار بالا امیکرون اظهار کرد: میزان انتشار و مسری بودن اومیکرون بسیار بالا است، گرفتاری‌ها خوشه‌ای و خانوادگی است، و در مدت ٢۴ ساعت تمام اعضای خانواده گرفتار می‌شوند گرچه درصد قابل توجهی بدون علامت باشند.

موسوی گفت: ابتلا کودکان در موج ششم با امیکرون بسیار بالا و گسترده است گرچه بالای ٩٠ درصد بی‌علامت، کم علامت و خفیف است اما درصد محدود بستری و فوت خواهند شد.

این متخصص عفونی یادآور شد: در این موج بیشتر مراقب کودکانمان باشیم و با سهل‌انگاری جان آنها را به خطر نیندازیم و با وجود هر گونه علائم هشداردهنده در اولین فرصت به مراکز درمانی معتبر مراجعه کنیم و با عنایت به شروع واکسیناسیون ۵ سال به بالا فرصت را از دست دهیم و در اولین فرصت ممکن کودکانمان را واکسینه کنیم.

10 روز قرنطینه برای امیکرون

چند روز پیش اخباری درخصوص نتایج یک پژوهش منتشر شد که نشان می‌داد مبتلایان با علامت و بدون علامت کرونا تا ۱۰ روز عفونی هستند و پخش ویروس بالایی دارند و افراد مبتلا باید حداقل تا ۱۰ روز قرنطینه شوند. این موضوع در حالی است که دوران مدت قرنطینه امیکرون در ایران و برخی کشورهای دیگر ۵ روز اعلام شده است.

در همین باره، علیرضا صداقت، عضو کمیته علمی ستاد کرونای خراسان رضوی در خصوص طول دوره قرنطینه در سویه امیکرون بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت(WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری(CDC) از ابتدای امیکرون مدت زمان استعلاجی‌های سویه امیکرون را ۵ روز تعیین کردند. اما با کامل شدن اطلاعات، تعداد روزهای قرنطینه تغییر پیدا کرد. افراد بدون علامت ۵ روز قرنطینه دارند. افراد علامت‌دار در روز ششم یا هفتم باید تست ریپید انجام دهند. آنها در صورت منفی بودن نتیجه تست می‌توانند از قرنطینه خارج شوند ولی در صورت مثبت شدن نتیجه تست، قرنطینه باید تا ۱۰ روز ادامه پیدا ‌کند.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در خصوص علائم امیکرون اظهار کرد: علائم در افراد متفاوت است. گلودرد، آبریزش بینی، خارش گلو، سردرد، چشم درد، بدن درد و... معمولا علائم شروع هستند. در اطفال و کودکان، تهوع و استفراغ نیز جزو علائم به شمار می‌رود.