استاندار تهران از تهیه طرحی با عنوان طرح جامع مهاجرت و ارائه آن به دولت خبر داد.

محسن منصوری در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر به دلیل مهاجرت به جمعیت شهر تهران اضافه می‌شود، تمهید استانداری برای جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به شهر تهران چیست، گفت: در این زمینه در حال تهیه طرحی به‌عنوان طرح جامع مهاجرت هستیم.

مهاجرت و مشکل حاشیه‌نشینی در تهران

او ادامه داد: همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفته‌شده ما در سطح استان تهران بین ۲۵۰ هزارتا ۳۰۰ هزار نفر افزایش جمعیت داریم البته همه این افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت به استان تهران نیست. بخشی از این افزایش، افزایش جمعیت طبیعی در استان تهران و به دلیل زادوولدی است که صورت می‌گیرد. ما از این افزایش جمعیت که ناشی از افزایش جمعیت طبیعی در استان تهران است استقبال می‌کنیم چراکه سیاست کشور حرکت به سمت افزایش جمعیت است.استاندار تهران تصریح کرد: اما در خصوص افزایش جمعیتی که در استان تهران به دلیل مهاجرت از استان‌های دیگر صورت می‌گیرد باید بگویم که این افزایش جمعیت طبیعتاً مشکلات حاشیه‌نشینی و مسائل بعدی را برای استان تهران به همراه خواهد داشت.

منصوری با اشاره به طرح جامع مهاجرت گفت: ما در سطح دولت از عزیزان درخواست کردیم تا اجازه دهند ما طرحی را آماده کنیم تا بتوانیم بر اساس آن مهاجرت از مبدأ را کنترل کنیم. چراکه ما نمی‌توانیم دور تهران را دیوار و حصار بکشیم تا کسی وارد تهران نشود و این اصلاً امکان‌پذیر نیست و نمی‌توانیم جلوی کسی که از مبدأ حرکت می‌کند تا برای مهاجرت به تهران بیاید را بگیریم.او ادامه داد: باید از مبدأ یا مهاجرت اصلاً صورت نگیرد یا ساماندهی در این خصوص انجام شود و افرادی که قصد مهاجرت از شهرهای خودشان رادارند به‌جاهایی بروند که امکان دریافت خدمات بهتری برای آن‌ها وجود دارد. تهران مقصد مهاجرت است اگر افرادی به اینجا بیایند ما باید به آن‌ها خدمات بدهیم و وظیفه ما خدمت‌رسانی به آن‌ها است اما مهاجرت یا باید از مبدأ کنترل شود و یا هدایت شود.

ضعف سرانه بهداشتی تهران نسبت به برخی استان‌ها

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سؤال که با توجه به عدم توزیع متوازن سرانه‌های بهداشتی در استان تهران چه اقدامی قرار است برای رفع این مشکل صورت بگیرد، گفت: درمجموع سرانه‌های بهداشتی درمانی و آموزشی در استان‌ تهران از خیلی از استان‌های دیگر ضعیف‌تر است و این موضوع نیز به دلیل تراکم جمعیت در استان تهران است. یعنی به دلیل اینکه جمعیت زیادی در این استان وجود دارد سرانه ما پایین است.

منصوری با تأکید براینکه پایین‌بودن سرانه به معنی عدم دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی نیست، گفت: دسترسی به خدمات بهداشت و درمانی وجود دارد اما با استانداردها هنوز فاصله‌داریم. چند بیمارستان نیمه‌کاره در شهرستان‌های استان تهران داریم که چنانچه این بیمارستان‌ها تکمیل شود قطعاً وضعیت بهداشت و درمان در استان تهران بهبود پیدا خواهد کرد و ارتقا قابل‌توجهی خواهد داشت.