دوشنبه،۴ بهمن/دلو، دومین روز نشست اسلو درباره وضعیت افغانستان برگزار و  مهمترین روز گفتگوهای هیات طالبان با نمایندگان کشورهای غربی خوانده شد. این گروه درخواست دسترسی به میلیاردها دلار دارایی افغانستان را که در بانک‌های آمریکایی مسدود شده است،مطرح کند

نخستین نشست مقام‌های طالبان با نمایندگان اروپا و آمریکا در یک کشور غربی است.

این گفت‌وگوها که قرار است سه روز طول بکشد؛ حقوق بشر و بحران انسانی در افغانستان از محورهای اصلی آن است.

داوود قاریزاده، خبرنگار بی‌بی‌سی که به اسلو، پایتخت ناروی/نروژ رفته است می‌گوید هر دو جانب امیدوارند که این نشست‌ها آنها را به اهدافشان نزدیک‌تر کند.

جلسات پشت درهای بسته برگزار شد، امیرخان متقی پس از اولین خروج از جلسه اول، مذاکرات را سازنده توصیف و درعین‌حال اذعان کرد که اختلاف در مورد معنای دولت فراگیر هنوز برطرف نشده است.متقی به بی‌بی‌سی گفت:اگر معنای فراگیر این باشد که همه قوم‌ها در حکومت باشند که هست. اگر معنایش این است که همه سمت‌ها و ولایت‌ها در حکومت باشند که هست.

اما منتقدان و کارشناسان می‌گویند، همه اعضای کابینه و مقام‌های طالبان مرد و اکثرشان مردان میان‌سال روحانی مذهبی و متعلق به یک قومیت هستند.

وزیر خارجه طالبان افزود که اگر حکومت پیشین، اشرف غنی همه شمول بود، از آن حکومت ما هیچ کسی را از وظیفه منفک نکردیم.وی گفت که این وضعیت را کافی نمی‌دانیم و کوشش می‌کنیم که حکومت همه‌شمول‌تر شود.

توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان در کنار رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور زنان افغانستان و نمایندگان وزارت خزانه‌داری و آژانس توسعه بین المللی آمریکا (یواس‌اید) در گفتگو با هیات طالبان حضور داشتند.

همزمان شماری از اعتراضات در کشورهای مختلف اروپا نسبت به این نشست برگزار شده و منتقدان می‌گویند که طالبان نباید با این ملاقات‌ها پاداش بگیرند.

عبدالطیف نظری، معاون وزارت اقتصاد طالبان و عضو هیات طالبان از اسلو در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت که شاهد یک تنش خفته هستیم که تاکنون قدرت‌های غربی، پس از خروج آمریکا و ناتو حاضر به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان نشده‌اند.

یک عضو هیات طالبان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که ما از آنها می‌خواهیم که دارایی‌های افغانستان را آزاد کنند و مردم عادی را به دلیل گفتمان سیاسی مجازات نکنند.