فرشاد گلزاری 

مولوی عبدالسلام حنفی گفت: هیچ‌گونه توافق صلح یا آتش‌بس به امضا نرسیده و بر همین اساس عملیات ما علیه اشغالگران ادامه دارد.

هفتمین دور از مذاکرات طالبان و آمریکا روز گذشته در دوحه، برگزار شد و تمام رسانه‌ها و تحلیلگران منتظر آن هستند تا شاید اخبار جدیدی از پایتخت قطر مخابره شود. 

این دور از مذاکرات در شرایطی برگزار می‌شود که چندی پیش وزیر خارجه آمریکا وارد افغانستان شد و پس از آن شاهد اولین سفر «اشرف غنی» به پاکستان بودیم اما در این میان سخنان زلمی خلیلزاد هم به خودیِ خود قابل تامل بود. او همچنان معتقد است که خروج تمام قد آمریکا از افغانستان صورت نمی‌پذیرد و حتی کار به تکذیب اظهارات مقامات طالبان از سوی آنها کشید.

برای واکاوی آخرین وضعیت هفتمین دور مذاکرات طالبان و سایر مسائل سیاسی و میدانی افغانستان به گفت‌وگوی اختصاصی با  «مولوی عبدالسلام حنفی» معاون دفتر سیاسی دوحه، عضو ارشد هیئت مذاکره کننده با آمریکا و عضو شورای رهبری طالبان پرداختیم که  به این شرح است:

    

 اخیراً زلمی خلیلزاد گفته است که اظهارات طالبان مبنی بر خروج کامل آمریکا از افغانستان صحت ندارد. به عنوان عضو ارشد هیئت مذاکره کننده، تشریح کنید که این موضوع در شش دور مذاکره‌ای که اتفاق افتاد چگونه بررسی و تبادل نظر شده است؟ واکنش طالبان در این مورد چیست؟  

 این صحبت‌ها و اظهارات متناقض بارها از سوی آنها اعلام شده و ﻣﺎ ﺑﺎرﻫﺎ اﻋﻼم کرده‌ایم و اﮐﻨﻮن ﻫﻢ ﻣﯿ‌‌‌‌‌ﮕﻮﯾﯿﻢ ﮐﻪ در اﺻﻮل کلی، آﻣﺮﯾﮑایی‌ها پذیرفته‌اند ﮐﻪ ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﺧﻮد را از اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن ﺧﺎرج ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ.

 چه مسائلی در دور هفتم مذاکرات دوحه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد؟  

 موضوع‌هایی که قبلاً مورد بحث و توافق اجمالی قرار گرفته اما به نتیجه و خروجی نهایی نرسیده بود مجدداً در دور هفتم مورد بحث قرار می‌گیرد. از سوی دیگر به تکمیل اسناد فی مابین در دو موضوع ۱- خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان و ۲- عدم سرایت ضرر به آمریکا از خاک افغانستان پرداخته خواهد شد. باید توجه داشته باشید که پیشرفت در این زمینه راه را برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی هموار خواهد ساخت.

 عده‌ای از مقامات و تحلیلگران در داخل افغانستان و خارج از این کشور معتقدند که طالبان منتظر آن است که نتایج  انتخابات ریاست جمهوری جدید اعلام شود تا پس از آن با دولت جدید وارد مذاکره شود. این موضوع تا چه حد صحت دارد؟ 

 در سوال قبل یادآور شدم که انتخابات زیر چتر اشغال برای ما هیچ اهمیت و مشروعیتی ندارد. بنابراین نتیجه اینگونه انتخابات‌ها، جعلی و نمایشی است و برای ما قابل پذیرش نیست.

 به صورت کلی طالبان چگونه و در چه زمان و شرایطی با دولت جدید مذاکره می‌کند؟

زمانی که بُعد خارجی مساله افغانستان (حضور نظامیان آمریکا) حل شود، ما با تمام طیف‌ها و جریان‌های افغانستان برای حل‌وفصل منازعه‌های داخلی وارد گفت‌وگو خواهیم شد. لازم است بگویم که هیچگاه طیف‌ها، سازمان ها و وزارتخانه‌های جدید‌ که زیر چتر اشغال یا در نتیجه انتخابات‌های جعلی ظهور می‌کنند را مناسب و دارای صلاحیت برای بحث و گفت‌وگو نمی‌دانیم.

 انتقادهای زیادی از عملیات‌های اخیر طالبان در افغانستان وجود دارد و دائماً پرسیده می‌شود که اگر طالبان در مذاکره با آمریکا است چرا عملیات‌های خود مانند غزوه الفتح را قطع نمی‌کند. پاسخ شما در این مورد چیست؟

به نظرم این نوع اعتراض‌ها درست نیست. شما شخصاً وضعیت افغانستان را می‌دانید و علاوه بر شما، تمام رسانه‌ها و مقامات در سراسر دنیا می‌دانند که کشور ما تحت اشغال است و ما هم در حال مبارزه و جهاد با اشغالگران هستیم. علاوه بر آن تاکنون هیچ توافقی در مورد آتش‌بس صورت نگرفته که بخواهیم بر اساس آن عملیات‌های خود را متوقف کنیم.