بروز سردی بی‌سابقه در روابط آلمان-آمریکا 

برلین رغبتی به میزبانی پمپئو ندارد

یک شبکه خبری آلمانی درباره سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به آلمان نوشت، روابط میان دو کشور آنقدر دچار سردی است که برلین هرگز اینگونه نسبت به سفر یک مقام آمریکایی به این کشور 

بی‌رغبت نبوده است.

شبکه خبری دویچه‌وله در گزارشی با عنوان «آمریکا و آلمان - جدایی هر روزه» نوشت که مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به برلین رفت و تحولات نشان می‌دهد که دو طرف تا چه حد از هم دور هستند. 

پمپئو با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و هایکو ماس همتای آلمانی خود در نخستین سفر به آلمان دیدار کرد و اگرچه مرکل بر روابط نزدیک تاکید داشت، در واقع این سفر اختلافات میان دو طرف را آشکار کرد.

در این گزارش آمده است که روز جمعه (دهم خرداد ماه) سه پرچم در کنار هم در دفتر صدراعظمی در کنار هم قرار داشتند: پرچم‌های آلمان، آمریکا و اتحادیه اروپا و اینطور به نظر می‌رسید که شرایط مانند یک دهه قبل شده است یعنی همان زمانی که برلین - پایتخت آلمان- مانند شهری آمریکایی بود، اما واقعیت این بود که در روابط میان آمریکا و آلمان در حالت رسمی چیزی در جریان نیست.

دویچه‌وله نوشت که پامپئو از زمانی که وزیر خارجه آمریکا شده است، به 40 کشور سفر کرده، اما تا دیروز هیچ زمانی برای سفر به آلمان اختصاص نداده است. البته یک قرار ملاقات برای چند هفته گذشته گذاشته شده بود اما پامپئو آن را هم برای سفر کوتاهی که به عراق داشت، لغو کرد. 

اینها در شرایطی است که چند سال پیش چنین وضعیتی در روابط میان برلین و واشنگتن غیرقابل تصور بود.

این شبکه خبری آلمانی نوشت زمانی که بحران‌ها در ارتباط با ایران، سوریه، خط لوله نورد استریم 2،  بودجه دفاعی آلمان و روابط با چین شدت یافت، فاصله میان آلمان و آمریکا تشدید شد. در دیدار دیروز، موضوع ایران محور گفت‌وگو‌های طرفین بود. 

آلمان هم مانند دیگر شرکای اروپایی خود درباره درستی مواضع سخت آمریکا در برابر ایران ابراز تردید کرد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران از جمله این موارد است. باید گفت که در دیدار میان مرکل و پامپئو و  مذاکره‌ 45 دقیقه‌ آنان پشت درهای بسته درباره مسائلی میان طرف آلمانی و آمریکایی صحبت شد که برلین و واشنگتن درباره آنها اتفاق‌نظر کمتری دارند.

در این گزارش آمده است که میان آلمان و آمریکا، تلاش‌ها برای یافتن یک موضوع که در آن بحران نباشد، اقدامی بیهوده بود. موضع‌گیری مرکل را می توان در سخنرانی وی در دانشگاه هاروارد مشاهده کرد؛ وقتی که وی  احساس واقعی خود را به مواضع دولت آمریکا نشان داد و به صورت ضمنی از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد.

زندگی در دو سیاره جدا از هم

دویچه‌وله نوشت همچنان که روابط متعددی در ارتباط با روابط فرا آتلانتیک بر قرار است، با این حال آنچه در واقعیت جریان دارد این است که سران دو دولت آمریکا و آلمان از هم دور و گویی در دو سیاره جدا به سر می‌برند. این موضوع در واکنش آلمان به سفر پامپئو به این کشور مشهود است. 

قاعدتا چنین سفری باید رخدادی بزرگ باشد. بد یا خوب، قبلا در چنین شرایطی تظاهرات‌های اعتراضی در آلمان برگزار می‌شد، اما اینبار شرایط به گونه‌ای بود که می‌توان آن را اینطور توصیف کرد: هرگز برلین تا این حد به ورود مهمانی از واشنگتن بی‌رغبت نبود.