ریحانه جولایی

آغاز موج ششم کرونا در ایران رسماً اعلام‌شده است. طبق اعلام مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، آمار مبتلایان شناسایی‌شده در کشور به نزدیک 12 هزار نفر در یک روز رسیده است. قبل از شیوع اُمیکرون، این عدد تا ۱۰۰۰ مبتلا در روز کاهش‌یافته بود. سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اعلام آخرین آمار موارد مثبت شناسایی‌شده سویه جدید اُمیکرون نسبت به زنگ خطر چرخش این سویه در کشور و وقوع موج جدید هشدار داد.

پزشکان هرروز اعلام می‌کنند که پیک جدید کرونا بسیار سریع‌تر از چیزی که فکر می‌کنیم کشور را فرامی‌گیرد و با توجه به تجربه‌هایی که از پنج پیک دیگر به دست آورده‌ایم خوب می‌دانیم که چرخش کرونا بسیار سریع است. خصوصاً اینکه سویه امیکرون سرعت انتقال بسیار بالاتری نسبت به سویه قبلی یعنی دلتا دارد.

وضعیت قرمز کرونایی از اردکان آغاز شد

مدتی بود که شرایط کرونا در کشور تحت کنترل قرارگرفته بود. تقریباً وضعیت بیش از نیمی از کشور آبی بود و بقیه هم از نارنجی و قرمز به زرد تغییر رنگ داده بود. اما چند روز اخیر شهرهای زرد و نارنجی‌رنگ بیشتر شده و حالا، تا لحظه نگارش این گزارش اردکان یزد به وضعیت قرمز رسیده است.

اما اردکان تنها شهری نیست که سویه جدید کرونا در آن غالب شده است. بر اساس آمار وزارت بهداشت شهرستان‌های کاشان (اصفهان)، فردوس (خراسان جنوبی)، تربت‌حیدریه (خراسان رضوی)، بستک (هرمزگان)، ابرکوه، خاتم، مهریز، میبد (یزد) هم در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

هم‌اکنون ۱۱۴ شهرستان در وضعیت زرد کرونا هستند. مرکز استان‌هایی که از وضعیت آبی خارج و در وضعیت زرد قرارگرفته‌اند نیز عبارت‌اند از تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، شیراز، قم، کرمان، رشت، خرم‌آباد، ساری، اراک، بندرعباس و یزد.

آمار ابتلا به امیکرون  انفجاری است

در رابطه با بیشتر شدن مبتلایان به سویه جدید کرونا روز گذشته شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان در مورد بالا بودن تعداد بیماران به سویه امیکرون گفت: طی یکی، دو هفته آینده با انفجار آمار بستری‌ها مواجه می‌شویم و از اواخر بهمن روزها و ماه بدی را در پی خواهیم داشت.

مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز بیان کرد که موارد ابتلا به امیکرون به‌صورت تصاعدی و انفجاری رو به افزایش است، و این در حالی است که برای همه بیماران آزمایش این سویه انجام نمی‌شود و بسیاری از آن‌ها علائم سرماخوردگی دارند.

 به گفته مردانی، کشور ۲ تا چهار هفته آینده به اوج امیکرون می‌رسد و باید مردم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون را جدی بگیرند و نباید با ساده‌انگاری به دوره‌های تلخ گذشته که موارد فوتی سه‌رقمی بود، برگردیم.

او گفت: برای جلوگیری از افزایش ناگهانی آمار بستری اعمال تدابیر جدی ازجمله تسریع در واکسیناسیون نوبت سوم، الزامی شدن استفاده از ماسک در خارج از منزل، جلوگیری از برگزاری تجمعات و مراسم به‌خصوص در محیط‌های بسته، برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی، پرهیز از سفرهای غیرضروری، ممنوعیت سرو غذا در رستوران‌ها و تالارها و داشتن تهویه مناسب در حمل‌ونقل عمومی ضروری است.

امیکرون را شوخی نگیریم، عوارض آن کم نیست

از همان ابتدا که سویه امیکرون در جهان شناخته شد نظرات ضدونقیضی هم از گوشه و کنار دنیا به گوشمان رسید. برای مثال بسیاری معتقدند که سویه امیکرون آخرین سویه کرونا خواهد بود و عده‌ای دیگر هم می‌گویند تغییرات ویروس قابل پیش‌بینی نیست. گروهی هم بر این باورند که امیکرون برای آن‌هایی که واکسن نزده‌اند خطرناک است و در غیر این صورت لازم نیست زیاد آن را جدی بگیریم. این در حالی ست که روز گذشته هادی یزدانی، پزشک معتقد است امیکرون نه‌تنها با یک سرماخوردگی تفاوت دارد بلکه عوارض بلند مدت آن می‌تواند مانند سایر سویه‌های کرونا مشکلات زیادی را برای بیماران ازجمله مشکلات تنفسی، ریزش مو و حتی در مواردی بروز سکته قلبی و مغزی ایجاد کند.

طبق گفته‌های یزدانی ما در مواجهه با ویروس کرونا با پدیده‌ای روبه‌رو شدیم به‌نام (LONG COVID) عوارض طولانی‌مدت کووید، این عوارض چند ماه بعد از ابتلا به کرونا در افراد شروع می‌شود. مشاهدات علمی نشان می‌دهد بیمارانی که مبتلابه کووید شدند چند ماه بعد از بهبودی عوارضی برایشان باقی می‌ماند، خیلی از بیماران با اختلال بویایی مراجعه کردند یعنی مدت‌ها حس بویایی آن‌ها برنگشته بود یا اگر برگشته بود وضعیت خاصی داشت، مثلاً دائماً بوی بد احساس می‌کردند یا بوها را به‌صورت اقرار شده احساس می‌کردند. از این قبیل از عوارض زیاد بود، مثل افت عملکرد دستگاه تنفسی، وجود سرفه‌های ممتد، ریزش موی شدید به‌طوری‌که فرد دچار هراس و نگرانی می‌شود. حتی با علائمی مانند افت عملکرد ذهنی مواجه شدیم. همچنین شکایت از اختلالات خلقی، افسردگی  و عدم تمرکز از دیگر عوارضی بود که با آن مواجه شدند.

دزهای واکسن باید کامل شود

یکی از موضوعات که یزدانی به آن اشاره‌کرده میزان بالای مرگ‌ومیر در اروپا به دلیل سویه امیکرون است. او در این رابطه گفته است که دلیل آن واکسیناسیون زودهنگام این کشورهاست. بر اساس اظهارات او مطالعات نشان می‌دهد عملکرد واکسن‌ها در مرور زمان افت می‌کند لذا به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل افزایش آمار مرگ‌ومیر در اروپا و آمریکا در مواجهه با امیکرون این است که آن‌ها واکسیناسیون را زود انجام دادند، به همین دلیل تعداد مبتلایان آن‌ها به سویه دلتا کمتر از ایران شد، لذا به‌طور طبیعی در برابر ویروس ایمن نشدند، حالا هم تأثیر خود واکسن کم شده لذا با افزایش موارد ابتلا و مرگ روبه‌رو شدند. نکته دوم این است که در آن کشورها گروه‌های ضد واکسن وجود دارند که هنوز واکسن نزده‌اند. این‌ها جزو دلایلی است که ما شاهدیم امیکرون در ایران مانند اروپا و آمریکا فعلاً منجر به افزایش بستری و مرگ‌ومیر نشده است. بنابراین انجام واکسیناسیون با تأخیر در ایران و ابتلای درصد بالایی از جمعیت به کرونا در پیک پنجم سبب شد عملکرد امیکرون در ایران فعلا مانند اروپا نشود.

بر اساس گزارش‌ها و آمارهای به‌دست‌آمده میزان استقبال از دز سوم واکسن کرونا بسیار کمتر از دز اول و دوم است. این در حالی است که رئیس اداره بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفته است که نزدیک به ۶ میلیون نفر از افراد واجد شرایط، برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند

6 میلیون واجد شرایط واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند

همان‌طور که یزدانی گفت واکسیناسیون بعد از مدتی تأثیر خود را از دست می‌دهد و لازم است که با دزهای یادآور تأثیر واکسن را بیشتر کرد. این موضوعی است که بسیاری از پزشکان کشور هم نسبت به آن هشدار داده‌اند و مردم را برای تزریق دز سوم ترغیب می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها و آمارهای به‌دست‌آمده میزان استقبال از دز سوم بسیار کمتر از دز اول و دوم است. این در حالی است که رئیس اداره بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفته است که نزدیک به ۶ میلیون نفر از افراد واجد شرایط، برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند. همچنین نزدیک به ۶.۵ تا ۷ میلیون نفر هم نوبت اول را تزریق کرده، اما برای تزریق نوبت دوم تأخیر دارند. محسن زهرایی بابیان اینکه استقبال مردم از واکسیناسیون علیه کرونا کند شده است، بیان کرد: در اوایل شهریور که اوج سرعت واکسیناسیون بود، روزانه ۱.۵ میلیون دوز واکسن تزریق می‌کردیم. درحالی‌که اکنون آمار تزریق روزانه متوسط ۵۲۰ هزار دوز است. ما انتظار داشتیم به‌جای ۵۴ میلیون نفری که واکسن تزریق کرده‌اند، ۶۰ میلیون نفر واکسن زده باشند. بنابراین اکنون عقب هستیم.

بازگشت محدودیت‌های کرونایی از جاده‌های بین‌شهری

با افزایش بیماران کرونایی احتمال اینکه برخی از محدودیت‌ها دوباره برگردند زیاد است. تا این لحظه فعلاً تنها محدودیت‌های جاده‌ای و ترددهای بین‌شهری بازگشته‌اند.

تا هفته گذشته تقریباً وضعیت نیمی از کشور آبی بود و بقیه هم از نارنجی و قرمز به زرد تغییر رنگ داده بود. اما چند روز اخیر شهرهای زرد و نارنجی‌رنگ بیشتر شده و حالا، تا لحظه نگارش این گزارش اردکان یزد به وضعیت قرمز رسیده است

دیروز جانشین پلیس راهور ناجا از اعمال محدودیت تردد در شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی با توجه به وضعیت تزریق واکسن و تست کرونا خبر داد.

طبق صحبت‌های سردار سید تیمور حسینی تردد خودروهای شخصی پلاک غیربومی «از» و «به» شهرهای قرمز و نارنجی با داشتن تأییدیه تزریق واکسن در سامانه و در وضعیت «قرنطینه بیماری نبودن» فرد امکان‌پذیر است.

 او گفت: در این مرحله برای تردد خودروهای شخصی پلاک غیربومی «از» و «به» شهرهای زرد و آبی صرفاً با تائید در وضعیت بیماری قرار نداشتن در سامانه امکان‌پذیر است. اعمال جریمه خودروهای شخصی «از» و «به» شهرهای قرمز و نارنجی بدون تأییدیه واکسن و یا نداشتن پی سی آر مثبت در هر ۲۴ ساعت مبلغ ۱ میلیون تومان خواهد بود و در تردد خودروهای شخصی به شهرهای زرد بدون داشتن پی سی آر منفی( در وضعیت قرنطینه و بیماری نبودن) مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در هر ۲۴ ساعت جریمه اعمال خواهد شد.

جانشین پلیس راهور ناجا همچنین تصریح کرد: تردد حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری با استفاده از اتوبوس، قطار، هواپیما و وسایل نقلیه دریایی با داشتن تأییدیه تزریق واکسن در سامانه و در وضعیت قرنطینه بیماری نبودن امکان‌پذیر است و تردد درون‌شهری خودروهای شخصی نیز به صورتی امکان‌پذیر است که مالکین آن‌ها در وضعیت بیماری قرار نداشته باشند.

همان‌طور که در این دو سال دیده‌ایم دولت در برابر این ویروس سیاست درمانی و نه پیشگیرانه را در پی گرفته است. این در حالی است که بسیاری از پزشکان و مسئولان می‌گویند که‌موج امیکرون می‌تواند بزرگ‌ترین موج کرونا در کشور باشد. اینکه واکسیناسیون می‌تواند کمک‌کننده باشد یا اینکه ویروس نسبت به سویه‌های قبلی ضعیف‌تر شده است دلیل نمی‌شود تا سختگیری‌ها دوباره اعمال نشود. دولت بهتر است با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد سختگیری را بیشتر کند تا بتوانیم این موج را هم از سر بگذرانیم؛ البته همراهی مردم و رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی هم می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر مهار ویروس داشته باشد .