رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور گفت: تأکید ما بر ایمنی وسیله است و خواسته ما از خودروسازان و وزارت صمت فقط تولید خودروی ایمن است. چرا خودروها در یک تصادف منفجر می‌شوند؟ در خصوص شماره‌گذاری خودروها ما بر اساس قانون اقدام می‌کنیم.به گزارش ایلنا، سردار کمال هادیانفر بیان کرد: خودروسازان می‌گویند با زاویه مناسب تصادف کنید، فکر می‌کنم با این گفته‌ها قصد مزاح دارند. چرا مشکل را نمی‌پذیرید و آن را رفع نمی‌کنید. اصلاً کیسه هوای راننده تابع سوییچ نیست که خودروساز می‌گوید باز نشدن کیسه هوا تابع سوییچ است. هر جا کیسه هوا باز نشد به همکارانم اعلام کرده‌ام که به مقام قضایی اعلام کنند و مردم خسارت دریافت کنند. ما چندین بار اعلام کرده‌ایم اما آن‌ها می‌گویند استاندارد دارند.

34 درصد حوادث در جاده‌ها اتفاق می‌افتد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور گفت: ۳۲ درصد از کل وسایل نقلیه فرسوده است که این مسئله باعث افزایش تصادفات می‌شود.

او گفت: بیش از ۹۴ درصد از حمل‌ونقل کشور در حوزه زمینی اتفاق می‌افتد. ما چند مأموریت را بر اساس قانون در دستور کار داریم مدیریت ترافیک با ۳۸ میلیون وسیله نقلیه و ۴۴ میلیون دارنده گواهینامه را بر عهده‌داریم. او ادامه داد: ۳۴ درصد حوادث در جاده‌ها اتفاق می‌افتد اما ۷۳ درصد جان‌باختگان در جاده‌های کشور هستند.در سال ۹۹، بیش از ۱۵ هزار نفر جان خود را در جاده‌ها و شهرها از دست دادند اما نسبت به سال ۹۸ شاهد کاهش بسیار خوبی بودیم.

5.4 میلیارد تردد در جاده‌های کشور

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور گفت: امیدوارم در سال ۱۴۰۰ نیز شاهد افزایش جان‌باختگان نباشیم. تقریباً ۳۷ میلیون فعال در کشور داریم که ۱۲ میلیون موتورسیکلت هستند و ۳۲ درصد از کل وسایل نقلیه فرسوده است که باعث افزایش تصادفات می‌شود و روند اسقاط روند نامطلوبی است چراکه به‌صورت صوری اتفاق می‌افتد. بیش از ۵.۴ میلیارد تردد در جاده‌های کشور داشتیم که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است و بیشترین ترددها مربوط به تهران، مازندران، گیلان  و فارس بوده است.

او ادامه داد: وسایل نقلیه سنگین در محورهای قم، فارس، خراسان رضوی بیشترین تردد را داشته‌اند که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش تردد داشتند. در صورت غیرمجاز ۳۵ درصد افزایش داشته‌ایم سبقت غیرمجاز ۱۴ درصد کاهش داشته است اما عدم رعایت طولی ۲۱ درصد افزایش داشته که روند تصادفات را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

51 درصد فوتی‌ها در سر صحنه تصادف است

او تصریح کرد: در سال ۹۹، ۱۱ هزار و ۷۷۴ نفر فوتی داشته‌ایم در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰، به ۱۳ هزار و ۱۵۴ نفر رسیده که ۱۱.۷ درصد افزایش داشته است. ترددها در سال ۹۹ کاهشی بود اما الآن ترددها کاملاً افزایشی است اما در مقایسه با سال ۹۸ امسال ۴ درصد کاهش تردد داریم. در ناوگان مسافری یک درصد تصادفات را شاهد هستیم که زیاد است و باید کاهش دهیم. در خصوص عمده‌ترین علل تصادف بیش از ۳۸ درصد عدم توجه به جلو است.

هادیان فر ادامه داد: تقریباً ۵۱ درصد از فوتی‌ها در سر صحنه اتفاق می‌افتد. ۲۷ درصد تصادفات واژگونی خودرو است که ۸۵ درصد در جاده‌ها اتفاق می‌افتد و ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد. بیشترین جان‌باختگان در شهریور و مهرماه بوده است. تقریباً ۱۵۰۲ نفر از افرادی که در جاده‌ها و شهرها جان خود را از دست دادند در ۳۹۰۰ نقطه حادثه‌خیز جان خود را ازدست‌داده‌اند.