سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از تداوم فعالیت سامانه بارشی طی روز پنجشنبه (۱۶ دی‌ماه) در استان‌های جنوبی کشور خبر داد. مخاطراتی نظیر بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش دما، در نواحی مستعد ریزش تگرگ و در نواحی با اقلیم سرد و مرتفع بارش برف در پی فعالیت این سامانه مورد انتظار هستند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی آثار منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. منطقه اثر این سامانه استان‌های سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی خراسان جنوبی و نیمه شرقی کرمان خواهد بود.

20 هزار نفر متأثر از حوادث جوی

روز گذشته رئیس جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به بیش از ۲۰ هزار هم‌وطن متأثر از حوادث جوی در ۶ روز گذشته در ۱۷ استان کشور خبر داد.پیرحسین کولیوند با اشاره به اینکه تا ساعت ۷ صبح دیروز، ۲۹ استان کشور، متأثر از برف و کولاک و سیل و آب‌گرفتگی بودند، بیان کرد: ۸۷ شهرستان در ۱۷ استان آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، بوشهر، قزوین، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، زنجان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی، لرستان، مازندران، هرمزگان و یزد به خدمات امدادی نیازمند بودند و در این استان‌ها در مجموع به ۲۰ هزار و ۵۲۶ نفر امدادرسانی شده است.

او گفت: امدادگران و نجات گران هلال‌احمر در این مدت به متأثران از حوادث جوی در حدود ۲۵۰ منطقه شامل ٤٩ شهر، ١٦٨ روستا، ١١ منطقه عشایری و ٣٣ محور کوهستانی خدمت‌رسانی کرده و علاوه بر اسکان اضطراری ۳۲۳۲ نفر (برپایی سه اردوگاه در چابهار با ظرفیت ٥٠٠ نفر و در کنارک با ظرفیت ١٠٦ نفر)، به چهار نفر خدمات درمان سرپایی ارائه کرده، ۷۳ نفر را به مناطق امن و پنج نفر را نیز به مراکز درمانی منتقل کردند.

کولیوند با اشاره به اینکه امدادرسانی در ٦١ شهرستان متأثر از سیل و آب‌گرفتگی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر، خوزستان و خراسان جنوبی ادامه دارد، از توزیع ۳۰۲ دستگاه چادر، ۱۶۰۱ تخته موکت، ۳۰۴۵ تخته پتو، ۱۶ هزار و ۳۰۳ کیلوگرم نایلون، ۹۹۳ بسته غذایی، ۲۸۱۲ کیلوگرم برنج، ۴۴ کیلوگرم خرما، ۱۵۹۰ قوطی کنسروجات، ۳۰۷ شعله والور و ۲۴۶۵ بطری آب معدنی میان حادثه‌دیدگان خبر داد.

سیل اخیر 10 کشته برجای گذاشت

در میان خبرها اما آمار فوتی‌های این بلای طبیعی نیز به چشم می‌خورد. روز گذشته سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل‌زده در استان‌های جنوبی کشور گفت: در حال حاضر آمار مصدومان ناشی از حوادث جوی در استان‌های جنوبی کشور به ۲۳ نفر رسیده است. همچنین ۱۰ نفر نیز تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.البته گفته می‌شود این آمار متعلق به استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان است.

دستور وزیر کشور برای رسیدگی  به وضعیت سیل‌زده‌ها

دیروز وزیر کشور هم به استانداران سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و هرمزگان دستور داد تا هر چه سریع‌تر به وضعیت هم‌وطنانی که در حادثه سیل اخیر دچار گرفتاری شده‌اند، رسیدگی کنند.

احمد وحیدی با بیان اینکه سیل اخیر برای هم‌وطنان عزیز در استان‌های جنوبی کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است، از استانداران چهار استان سیل زده خواست همه امکانات و ظرفیت‌های استانی‌شان را برای کمک به هم‌وطنان سیل دیده بسیج کنند.