تبعات دفن زباله در جنگل‌های هیرکانی که مهم‌ترین منبع تأمین اکسیژن ایران محسوب می‌شوند، این روزها چنان حاد شده که به نطق نمایندگان مجلس نیز راه یافته است.

دفن غیر اصولی زباله‌ها،  بحران بزرگ محیط‌زیستی

20 هکتار جنگل در رشت تبدیل به سایت دپوی زباله شد و هم اکنون 30 سایت دپو و دفن زباله در جنگل‌های هیرکانی وجود دارد.

حدود 30سال است که دفن غیراصولی زباله در شهرهای شمالی کشور، به یک بحران بزرگ محیط‌زیستی تبدیل شده و با توجه به تأثیر مستقیم آلودگی این زباله‌ها بر آب، خاک، گیاهان و جانوران، تعلل در ساماندهی این امر می‌تواند تبعات سنگینی بر زندگی مردم شمال داشته باشد.منطقه جنگلی اندرگلی شیرگاه، منطقه جنگلی کلاکولی رامسر، ساحل محمودآباد، حاشیه رودخانه تلار، جنگل‌های عباس‌آباد، چالوس و نوشهر و سایت جنگلی نور با دپوی ۵۰۰ هزار تن زباله، دیگر مناطق بحرانی دپو و دفن زباله در کشور هستند که جنگل‌های هیرکانی را به سرعت رو به زوال می‌برند.

دپوی زباله در جنگل‌های شمال کشور

سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز اعلام کرده است که هم‌اکنون ۳۰سایت دپو و دفن زباله در جنگل‌های هیرکانی وجود دارد که هریک کوهی از زباله را یدک می‌کشند و نزدیک 3دهه از تشکیل آن‌ها می‌گذرد. روزانه به واسطه حجم ورود‌ بسیار زیاد زباله به این مناطق که قرار است آینده حیات در ایران را تضمین کنند و به‌زعم یونسکو، میراث زیست کره محسوب می‌شوند، زیر کوه زباله‌ها دفن می‌شوند.

رضا وثوقی، فعال رسانه‌ای با گلایه تند در این رابطه نوشت: هم اکنون 30 سایت دپو و دفن زباله در جنگل‌های هیرکانی وجود دارد که فقط در سایت سراوان رشت ارتفاع کوه باله به بیش از 70 متر رسیده و بیش از سه دهه هر روز تا 1100 تن زباله شهرنشینان و روستانشینان را در دل خود جای می‌دهد.

تأثیر دپوی زباله بر محیط‌زیست

اما این کار آسیب‌های جدی هم به محیط‌زیست می‌زند. دپوی زباله علاوه بر ایجاد منظره‌ای زشت و ایجاد آلودگی‌های متعدد زیست محیطی موجب خشک شدن درختان جنگل‌های هیرکانی نیز می‌شود.

بارش باران باعث افزایش تولید شیرابه‌های سمی خطرناک از محل دپوی زباله‌ها است و استان‌های شمالی با توجه به اقلیمشان از این قاعده مستثنی نیستند و بارش‌های متعدد باران موجب افزایش حجم تولید شیرابه شده و از آنجا به خاک و آب رودخانه‌ها نفوذ می‌کند.