چند روزی از مرگ کودک دو ساله اهوازی در کانال فاضلاب روباز در یکی از مناطق این شهر می‌گذرد که آب و فاضلاب و شهرداری اهواز با صدور اطلاعیه‌هایی همدیگر را مقصر این حادثه اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، هر چند خبر فوت یک کودک در فاضلاب تلخ و دردناک است اما به نظر می‌رسد که دیگر شنیدن این خبرهایی که کلید واژه مشترک آنها مرگ، کودک، فاضلاب‌ است، در خوزستان عادی شده است.ترکیب این کلیدواژه‌ها تاکنون خبر مرگ چندین کودک در چاه‌های بدون درپوش منهول فاضلاب و جوی فاضلاب روباز در اهواز و خوزستان را رسانه‌ای کرده است.

همین چند روز پیش بود در ۱۹ آذرماه ۱۴۰۰، فارِس؛ کودک ۲ ساله قربانی جوی روباز فاضلاب گلدشت اهواز شد. او هنگامی که مشغول بازی کودکانه بود، در جوی روباز دفع فاضلاب روبروی منزلش جان داد تا پرونده زندگی این کودک مانند کودکان دیگری که چنین سرنوشت تلخی داشتند، بسته شود و پرونده‌ای در محاکم قضایی باز شود.با گذشت چند روز از این حادثه و پرسش افکار عمومی و رسانه‌ها برای تعیین مسئول این حادثه به منظور پاسخگویی و جلوگیری از تکرار چنین حوادثی، روابط عمومی‌های آبفا و شهرداری در اطلاعیه‌هایی یکدیگر را مسئول این حادثه اعلام کردند.

اطلاعیه آبفا و شهرداری علیه هم

روابط عمومی آب و فاضلاب اهواز در واکنش به جان باختن کودک اهوازی در جوی روباز فاضلاب منطقه گلدشت، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آبفای اهواز فاقد کانال فاضلاب در منطقه گلدشت بوده و جوی‌های روباز فاضلاب در آن منطقه توسط شهرداری احداث شده‌اند.

در واکنش به این حادثه و در پی اطلاعیه آب و فاضلاب اهواز، شهرداری منطقه ۶ اهواز نیز اقدام به صدور اطلاعیه کرد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اینکه محلات گلدشت، کوی سیاحی، گلبهار و کوی سادات فاقد طرح تفصیلی است، توسعه خارج از طرح مذکور، مستلزم وجود تاسیسات زیرزمینی مانند آب‌، گاز و فاضلاب است که طبق ماده ۳۷۰ قانون تشکیل شرکت آب و فاضلاب و ماده ۴ این قانون، انجام به موقع تاسیسات شهری مربوطه، نیز به عهده این شرکت است.

این اطلاعیه تاکید کرده است: لذا با توجه به عدم وجود لوله‌های فاضلاب در منطقه مذکور، ساکنان به ناچار از جوی‌های آبهای سطحی که شهرداری برای جمع آوری این آب‌ها احداث کرده است به عنوان خروجی فاضلاب استفاده می‌کند که این موضوع متاسفانه منجر به حادثه مذکور شده است.

اطلاعیه افزوده است: معمولاً ساکنان محلات مذکور، سپتیک‌هایی به منظور شبکه فاضلاب در منازل خود احداث کرده‌اند تا به محض اینکه تاسیسات شهری توسط آبفا، شرکت گاز و سایر ارگان‌ها انجام شد، شهرداری اقدام به بهسازی، آسفالت و برقراری معابر کند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: ضمن اینکه انجام و ساماندهی به‌موقع تاسیسات شهری، نیازمند همکاری ارگان‌های مربوطه است، اعلام می‌شود شهرداری منطقه ۶ هم اکنون در حال انجام عملیات خروجی فاضلاب منطقه گلدشت است.اطلاعیه افزوده است: در همین راستا پس از جلسات متعدد در استانداری و فرمانداری، طرح ضربتی دفع آب‌های سطحی مصوب شد و احداث خروجی به سمت کانال سلمان و نصب پمپ در انتهای کانال و پمپاژ به سمت کانال مذکور به صورت موقت در هنگام بارندگی فعال شده است.

اداره ارتباطات شهرداری منطقه۶ در ادامه اطلاعیه خود آورده است: امید است شرکت آبفای اهواز نسبت به تعهدات قانونی خود در محلات اهتمام جدی داشته باشد تا شاهد حوادث اینچنینی نباشیم.این حادثه در حالی تکرار می‌شود که شهریور 1400 نیز رئیس روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز از جان باختن دو کودک بر اثر غرق‌شدگی خبر داد.

عارف شرهانی گفت که در این حادثه دو کودک دختر و پسر چهار ساله جان باختند.

با این حال سرنوشت این پرونده و پرونده‌های قبلی سقوط کودکان مشخص نشده است. حال باید دید در پرونده اخیر هم در سایه بی‌توجهی شهرداری و شرکت فاضلاب اهواز به مسئولیت‌های قانونی، همچنان باید شاهد استمرار مرگ خاموش کودکان در فاضلاب‌های روباز باشیم.