تلفات روزانه بیماران کووید۱۹ در کشور دیروز پس از گذشت ۵۶۶ روز، به کمتر از ۵۰ نفر رسید و بر اساس اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۲ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، پس از جانباختن ۱۳۰ هزار و ۷۶۴ نفر بر اثر ابتلا به کرونا دیروز میزان مرگ و میر روزانه در حالی به زیر 50 نفر رسید که آخرین بار پنجم خرداد سال گذشته کمتر از ۵۰ نفر در روز بر اثر کرونا جان خود را از دست داده بودند. همچنین طی شبانه روز منتهی به ظهر دیروز، در ۱۴ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، زنجان، ایلام، بوشهر، هرمزگان، یزد، مرکزی، کرمانشاه، لرستان، البرز و فارس هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی ثبت نشده است.

کاهش مرگ‌و ‌میر و افزایش واکسیناسیون

در این میان سه هزار و ۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۵۸ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۷۶۳ نفر دوز اول، ۴۹ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۷۸۳ نفر نیز دوز دوم و دو میلیون و ۷۴۵ هزار و ۱۹۲ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۱۱ میلیون و ۸۴ هزار و ۷۳۸ دوز رسیده است.

طی شبانه روز گذشته نیز ۵۰۵ هزار و ۹۴۵ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

براساس این گزارش اکنون هشت شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ نقطه‌ای از کشور در وضعیت قرمز کرونایی نیست.

وارداتی که آمار را تغییر داد

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم واردات واکسن کووید ۱۹ در حالی شتاب قابل توجهی به خود گرفت که اعلام شده است تا کنون بیش از۱۵۰ میلیون و ۲ هزار و ۷۰۸ دوز از خارج از کشور وارد شده و چیزی حدود ۱10 میلیون دوز آن هم تزریق شده است.

واکسن‌هایی که وارداتشان در دولت سیزدهم شتاب گرفته و البته عمده‌شان از نوع سینوفارم است؛ سهم بسیار پررنگی در سرعت‌گیری واکسیناسیون داشت.

در این میان بخشی از واکسن‌ها نیز از سوی دیگر کشورها در قالب بشر دوستانه به ایران اهدا شده است.

آن گونه که یونیسف ایران اعلام کرده که در روزهای اخیر محموله یک میلیون و ۸۷ هزار و ۱۰۰ دوز واکسن آسترازنکا-آکسفورد است، از طریق سازوکار کوواکس و اهدایی کشور ایتالیا به کشورمان وارد شده و بعد از طی تشریفات قانونی، در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.

 ایران به عنوان یکی از کشور‌های مشارکت‌کننده در سازوکار کوواکس، تاکنون حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن کووید۱۹ را با استفاده از منابع مالی و سهم اختصاصی خود از این سبد دریافت و همچنین سازمان ملل ایران از طریق کوواکس، انتقال محموله‌های دیگر واکسن به ایران را نیز تسهیل کرده است.دفتر یونیسف ایران تاکید کرده، منظور از دیگر محموله‌های منتقل شده به ایران توسط کوواکس، یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن سینوفارم به عنوان بخشی از «پوشش بشردوستانه» برای پناهندگان، ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن اهدایی ژاپن، یک میلیون و ۱۳۹ هزار و ۶۰۰ دوز واکسن اهدایی ایتالیا و ۳۰۲ هزار و ۴۰۰ دوز واکسن اهدایی آلمان است.

البته افزون بر محموله فوق، که ظاهرا از مبدا فرودگاه آمستردام در هلند به مقصد فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در تهران بارگیری شده، محموله دیگری از واکسن هم در روزهای گذشته به ایران ارسال شده که شامل ۱۳۱ هزار دوز واکسن آسترازنکا-آکسفورد است و از مبدا آلمان به ایران ارسال شده است.

بر اساس گزارش گمرک تاکنون نزدیک به 90 محموله واکسن به کشور وارد شده که مجموع واکسن وارداتی کشورمان را از مرز ۱۵۰ میلیون دوز فراتر برده است.