وزیر بهداشت دیروز وعده داد که اگر به واکسیناسیون ۸۰ درصد برسیم در مراسمی از کسانی که در داخل و خارج وزارت بهداشت به ما کمک کردند، تشکر می‌کنیم. هر چند او به این نکته هم اشاره کرد که «حالا حالاها جشن پایان کرونا نخواهیم داشت و باید عادت کنیم با کرونا زندگی کنیم».

به گزارش ایسنا، بهرام عین‌اللهی در نخستین نشست خبری خود گفت: در شروع کار با حجم بالایی از بیماران روبرو بودیم و چون خودم رئیس بیمارستان لبافی نژاد بودم این چیزها را می‌دیدم. حدود۵۰ هزار مبتلا در روز، ۷۰۰ مرگ و حدود ۸۰۰۰ بستری در آی‌سی‌یو داشتیم و یک فاجعه ملی در موج پنجم مشاهده کردیم.

 دلیل سیل واکسن در دولت سیزدهم

وی درباره واکسیناسیون نیز افزود: تعداد واکسیناسیون از دی ۹۹ تا تیر ۱۴۰۰ تنها پنج میلیون واکسن تزریق شده بود. این در حالی بود که وقتی کار را شروع کردم هیچ واکسنی نداشتیم و همه واکسن‌ها تزریق شده بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: علت رسیدن واکسن، تلاش رئیس جمهور و یک همدلی بین وزارت خارجه، بانک مرکزی، هلال احمر و... بود که با جلسات منظم همدلی آغاز شد و به سرعت این تامین واکسن انجام شد به طوری که خارج از کار اداری این کار انجام شد.وی افزود: تا امروز حدود ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده است که حرکت بزرگی است که با بی‌خوابی همکاران ما در تمام نهادها اتفاق افتاد. آنها این زحمت را کشیدند تا مردم را نجات دهند تا مرگ و میرها را به عنوان فاجعه ملی کاهش دهند و امروز ما ۹۵ میلیون دز واکسن تزریق کردیم و این خیلی زیاد است.

وضعیت واکسن‌های داخلی کرونا

وی درباره واکسن‌های تولید داخل نیز گفت: تولید داخلی نیز تضمینی برای آینده ما ایجاد می‌کند؛ چراکه کرونا و بیماری‌های مشابه در آینده تهدید هستند و امروز پنج مرکز تولید واکسن ما در سطح عالی تایید شدند و به جز برکت، واکسن‌های فخرا، رازی، سیناژن و پاستور نیز تولید داخل‌اند و برای آینده از تولید داخل استفاده می‌کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: از ۱۵۰ میلیون دز وارد شده، ۹۵ میلیون دز تزریق کردیم و مابقی هم ذخیره است و در حال توزیع است. حدود ۱۳ میلیون دز هم از تولید داخل گرفتیم و ۱۲ میلیون هم از واکسن‌های نام برده شده جدید آماده تحویل داریم و با حمایت از تولید داخل برای دز سوم از تولیدات داخل استفاده کنیم و به این ترتیب می‌توانیم اطمینانی از تولید داخل داشته باشیم.

وزیر بهداشت افزود: در رابطه با تولید داروی ضدکرونا در کشور به خودکفایی رسیدیم و ۳ شرکت تولید کننده فاویپیراویر و ۸ شرکت تولیدکننده رمدسیویر داریم

نگرانی از موج ششم

عین‌اللهی اظهار کرد: کرونا در یک‌کشور به تنهایی ریشه‌کن نمی‌شود و به دلیل ارتباطات پدیده جهانی است و باید عادت کنیم با کرونا زندگی کنیم؛ ولی در عین حال باید مقاومت خود را بالا ببریم. تاب‌آوری مردم کم شده که طبیعی است اما باید عادت کنیم با رعایت پروتکل‌ها زندگی کنیم؛ چون در وسط آتش هستیم و چون کشورهای همجوار ما در موج ششم هستند، نگرانیم.

 هزینه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی  هر بیمار بستری در بیمارستان

عین‌اللهی گفت: کرونا به دلیل هزینه‌های مستقیمی که دارد، برایمان هزینه‌بر است؛ به طوری که به طور متوسط برای هر بیماری که در بیمارستان بستری شود، نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه مستقیم دارد.

وی ادامه داد: البته مشکل بعدی ما هزینه‌های غیر مستقیم است. اکنون ۴۰ درصد درآمدهای اختصاصی ما کاهش یافته است. متاسفانه به دلیل فضاهایی که بعضا ایجاد می‌کردند که اینجا بیمارستان کرونایی است و مراجعه نکنید و ...، متاسفانه درآمد اختصاصی‌مان حدود ۴۰ درصد کاهش یافت، اما اکنون با کم شدن تعداد بیماران کرونایی که حدود بین ۶ هزار تا ۱۲ هزار است، به تدریج بیمارستان‌های ما دارند وضعیت بهتری پیدا می‌کنند. وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره هزینه‌های درمان نیز گفت: در بحث هزینه‌های درمان قرار بود پرداخت از جیب‌ مردم به ۲۵ درصد برسد. حداکثر کاری که انجام شد، این بود که در برهه‌ای به ۳۲ درصد رسیدیم، اما اکنون نزدیک ۴۵ درصد پرداخت از جیب داریم و حدود ۲۰ درصد از هدفمان دور هستیم که این فشار به مردم فشار وارد می‌شود.