درپی درج گزارش‌هایی با عنوان «نمایش مبتذل خدمتگزاری»، «از امام‌صادقی‌ها تا نظامیان و بستگان!» و «سهم سهمیه‌ای‌ها سنگین‌تر می‌شود» در شماره‌های 924،  919 و 912 «توسعه ایرانی»؛ روابط‌عمومی دفتر رئیس‌جمهور جوابیه‌ای به دفتر روزنامه ارسال کرده است که براساس قانون مطبوعات، در ادامه عینا از نظر خوانندگان عزیز می‌گذرد.

***

مدیر مسئول محترم روزنامه توسعه ایرانی

پیرو درج مطالبی در آن جریده در تاریخ‌های 25 مهرماه، 5 آبانماه و 11 آبانماه 1400 و طرح برخی ادعاهای ناصواب درخصوص گزینش و بکارگیری مدیران در دولت سیزدهم، موارد ذیل به عنوان جوابیه ایفاد می‌گردد و انتظار می‌رود با شرایط مندرج در قانون مطبوعات، از سوی آن رسانه منتشر گردد.

یک – انتخاب و بکارگیری مدیران در دولت سیزدهم از بالاترین سطوح که شامل وزرا و معاونان رئیس‌جمهور محترم است تا سطوح میانی مدیریت، با معیارهای شایسته‌سالانه و پس از بررسی دقیق گزینه‌های مختلف در کمیته‌های تخصصی انتصابات در دستگاه‌های دولتی صورت گرفته است. رییس جمهور محترم چه در دوره انتخابات و چه پس از استقرار در جایگاه ریاست جمهوری همواره به شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران تاکید کرده‌اند و خود نیز در انتخاب همکاران‌شان در کابینه همین اصل را مدنظر قرار دادند. چنانکه خود ایشان در مصاحبه تلویزیونی اخیر تبیین کردند، کوچکترین سابقه آشنایی و رقابت میان ایشان و برخی اعضای کابینه وجود نداشته است و انتخاب افراد صرفا بر اساس خروجی تصمیم‌ کمیته‌های تخصصی و اخذ نظرات مشورتی از افراد و مراجع گوناگون صورت گرفته است.

دو – بررسی اجمالی و نگاهی به سوابق اجرایی و تحصیلی اعضای کابینه، استانداران و سایر متخبان دولت سیزدهم بیانگر آن است که اکثریت این افراد خارج از گروه‌های مندرج در مطالب آن روزنامه بوده‌اند. با این حال متاسفانه در مطالب مذکور انتصابات در دولت سیزدهم به غلط منحصر در خاستگاه‌های خاص و حلقه بسته‌ای از افراد قلمداد شده است. رعایت اخلاق حرفه‌ای و انصاف حکم می‌کند که رسانه‌ها از بیان چنین مطالب غیرکارشناسی که ریشه در واقعیت ندارد، خودداری کنند.

سه – شایسته‌سالاری در انتصابات چنان در متن سیاست‌ها و رویکردهای دولت سیزدهم حائز اهمیت بوده که شخص آیت‌الله رئیسی بارها در این زمینه سخن گفته و در این زمینه تاکید کرده‌اند. از جمله اینکه ایشان در جلسه هیأت دولت در تاریخ 12 آبان‌ماه سال‌جاری، وزرای دولت را اینچنین مورد خطاب قرار دادند: شایسته‌سالاری در دولت سیزدهم نه یک شعار که مبنای عمل است. لذا اگر انتقاد صحیحی به یک عملکرد یا انتصاب شما وارد شده، سریعا اصلاح کنید.

ایشان در همان جلسه در تبیین میزان تقید دولت به اصل شایسته سالاری اذعان داشتند: در دولت سیزدهم برای اولین بار در انتصابات سطوح عالی علاوه بر استعلام از مراجع اطلاعاتی، از مراجع نظارتی دیگر مثل سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز استعلام افراد اخذ شده است.

چهار – در گفتمان دولت سیزدهم، نه عضویت در حزب و جناح سیاسی خاص و نه تحصیل در مرکز آموزشی معین، هیچ کدام شرط اعطای مسئولیت نیست. در این دولت مطابق با نگاه اعلامی رییس جمهور محترم؛ مردمی بودن، انقلابی بودن، کارآمدی و برخورداری از روحیه ضدفساد شرط بکارگیری مدیران است و هر چهره‌ای که با هر اندیشه سیاسی در این چارچوب امکان خدمت در دولت سیزدهم را دارد. تداوم حضور افرادی از دولت پیشین – از بالاترین سطوح تا سطوح میانی – در ساختار دولت مردمی گواه روشنی بر تسری چنین نگاهی در انتصابات دولت سیزدهم است. در نگاه دولت سیزدهم دولت متعلق به همه ملت ایران است. بکارگیری کم‌سابقه جوانان در موقعیت‌های مدیریتی خرد و کلان مهم‌ترین گواه نگاه جدید و دقیق دولت برای بکارگیری همه ظرفیت‌های کشور در شرایط خطیر کنونی است.

پنج – دولت ضمن استقبال از همه انتقادات رسانه‌ای، بر تعامل مستمر با اصحاب گرانقدر رسانه تاکید دارد و حکمرانی انقلابی، کارآمد و مردم‌پسند را بدون همراهی و همدلی رسانه‌ها ناممکن می‌داند. در عین حال از تلاشگران عرصه قلم انتظار دارد ضمن رعایت انصاف، از ظن و گمان‌های نادرست و تحلیل‌های غیرکارشناسی منتج از اطلاعات غلط بپرهیزند و از بسط انگاره‌‌های غیرمنصفانه درباره دولت در فضای جامعه و افکار عمومی خودداری کنند.

با تشکر

روابط‌عمومی دفتر رئیس‌جمهور