عضو شورای شهر تهران در حالی روز گذشته از منطقه گلابدره واقع در شمال شهر تهران بازدید کرد که بکی از مشکلات اصلی این محله را وجود باندهای پرقدرت خلافکار در حوزه ساخت‌و‌ساز دانست.

به گزارش ایلنا، ناصر امانی در تشریح جزییات محله‌گردی خود از «گلابدره» گفت: ساخت‌وسازهای غیرمجاز و آلونک‌هایی که گاهی یک‌شبه در آخرین طبقه یک ساختمان ناایمن سر برمی‌آورند، یکی از مشکلات و دردسرهایی است که گریبان اهالی محله را گرفته است. او تاکید کرد: از ۱۶۶ پلاک سنددار، ۳۳ پلاک مجوز ساخت‌وساز دریافت کرده‌اند و ۱۳۰ پلاک فرسوده و ناپایدار نیز در محله وجود دارد. امانی گفت: براساس طرح تفصیلی گلابدره، محدوده سنگ دوقلو در پهنه R۲۱۲ قرار دارد که اجازه ساخت یک بنای ۳ طبقه با سطح اشغال ۴۰درصد را به مالک می‌دهد. اما وجود املاک ریزدانه بسیار که گاهی مساحتشان به کمتر از ۴۰مترمربع می‌رسد باعث رواج ساخت‌وساز غیرمجاز و ساخت طبقات اضافه بدون رعایت اصول ایمنی شده است. حدود ۲ دهه پیش خبری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز نبود و بیشتر خانه‌های این محدوده یک یا ۲ طبقه بودند. اما در چند سال اخیر به دلیل افزایش جمعیت خانوارها و افزایش قیمت ملک، به تدریج ساخت‌وساز غیرمجاز هم گسترش پیدا کرد و افراد سودجو به جان محله افتادند.

او با بیان اینکه این افراد تبدیل به یک باند و گروه خشن در محله شده‌اند، گفت: حتی به محض حضور بنده در گلابدره سعی در ایجاد رعب و وحشت با رفتارهای تهاجمی و دعواهای زرگری داشته تا اطمینان پیدا کنند کسی مانع ساخت‌وسازهای غیرقانونی‌شان نمی‌شود. گروهی که حتی با حضور عوامل نیروی انتظامی نیز به سختی پراکنده شده و شرایط ناامنی را برای اهالی و نیروهای شهرداری و انتظامی که قصد مقابله با تخلفات آن‌ها دارند، ایجاد کرده‌اند.

این عضو شورا گفت: آنطور که اهالی می‌گویند؛ با وجود اینکه در ورودی محله گیت‌هایی برای کنترل ورود مصالح ساختمانی وجود دارد اما برآمدن ساختمان‌های ۱۰ طبقه در کوچه پس کوچه‌های باریک بدون داشتن ذره‌ای استحکام که با یک باد فرو می‌ریزند نشان از آن دارد که نظارت آنچنانی بر ورودی محله صورت نگرفته و در کمال تعجب بین نیروهای ناظر و سودجویان هماهنگی و همراهی صورت می‌گیرد. امانی اضافه کرد: «یا با من کنار می‌آیی با باید کنار بیایی» و «من می‌خواهم که بسازم و باید بسازم» جملاتی است که اهالی محل در توصیف قدرت عجیب سودجویان ساخت‌و‌ساز در این محله می‌گویند. می‌گویند برای رد کردن هر ماشین ۵۰۰ هزار تومان می‌گیرند و برای ساخت هر طبقه غیر‌مجاز ۵۰ میلیون تومان! اینجا پشت‌بام را برای ساخت‌وساز ۲ میلیارد تومان می‌خرند. نائب محله داریم و برای راه افتادن کارمان باید نائب را همراه خودمان کنیم!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات موسوی شهردار منطقه یک، گفت: گفته شد که از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران خواسته که پهنه ساخت‌وساز در گلابدره را حداقل به R ۱۲۱ تغییر دهند تا اهالی بتوانند سه یا چهار طبقه ۶۰ درصدی بسازند. البته شهردار منطقه تاکید می‌کند؛ سقف ساخت‌وساز در بهترین حالت ۴ یا ۵ طبقه است و در نهایت اجازه ساخت‌وساز در ۱۰ یا ۱۵ طبقه داده نمی‌شود. در نتیجه اهالی باید در مقابله با تخلفات ساخت وسازی و سوداگرانه با شهرداری تهران همراهی و همکاری داشته باشند. او گفت که؛ شخصی به نام نائب محله وجود ندارد و موضوعات از طریق شهرداری ناحیه پیگیری می‌شود.

امانی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات اهالی برای نوسازی املاک خود بی‌سند بودن آن‌ها است. اظهار کرد: مطابق با قانون املاک قولنامه‌ای در صورت نوسازی می‌توانند به اندازه تراکم گذشته خود اقدام به تخریب و نوسازی کنند و قانون به بیش از آن اجازه نمی‌دهد. اما برخی نسبت به این قانون بی‌توجهی کرده و ناگاه طبقات غیرمجازی ظرف یک شب بر روی خانه‌های خود می‌سازند.