پرندگان مهاجر با سرد شدن هوای سیبری به نقاط گرم‌تر مانند ایران و آفریقا سفر خود را آغاز می‌کنند. این در حالی است که هم‌زمان با تغییرات اقلیمی در سراسر نقاط دنیا پرندگان مهاجر نیز تمایل کمتری برای مهاجرت دارند. علاوه بر این، سوءاستفاده شکارچیان و فرصت‌طلبان از حضور پرندگان مهاجر دلیل دیگری برای پرهیز این پرندگان از مهاجرت است.

به گفته کارشناسان، ایران یکی از مهم‌ترین پاساژها (محل عبور پرندگان) برای پرندگان است. بااین‌حال در سال‌های اخیر به دلیل ضعف نظارت و سودجویی یکسری افراد فرصت‌طلب، همچنین رخدادهای طبیعی مانند خشک‌سالی که در اغلب نقاط جهان رخ‌داده است، انواع پرندگان مهاجر کمتر به سمت آسمان کشورمان سفر می‌کنند. متأسفانه برخی افراد میزبانی مناسبی از پرندگان نکرده و با هدف به جیب زدن پول‌های آن‌چنانی، پرندگانی که برای چند صباحی مهمان آسمان کشور می‌شوند را شکار می‌کنند و  به فروش می‌رسانند.

شکارچیان برای شکار پرندگان مهاجر آماده می‌شوند

به گزارش رکنا، اسماعیل کهرم، فعال محیط‌زیست در همین رابطه اظهار کرد: همه‌کسانی که تور هوایی دارند در تالاب‌های اطراف بابل، آمل و فریدون کار در حال آماده شدن برای صید و فروختن پرنده‌ها هستند. باید توجه داشت که اکنون قیمت یک جفت غاز 500 هزار تومان است. اکنون در تالاب عزیزک در نزدیکی بابل، جلوی چشم محیط بانان افرادی به همراه یونیفرم هستند که تورهای هوایی خود را برای شکار پرندگان آماده می‌کنند، این در حالی است که طبق قانون، تور هوایی ممنوع است.

مهم‌ترین پاساژ پرندگان مهاجر، نظارت ضعیفی بر شکارچیان دارد

این فعال محیط‌زیست بابیان این‌که ایران برای پرندگان مهاجر یکی از مهم‌ترین پاساژهای دنیاست، افزود: پرندگان مهاجر از آسمان کشورهای شمالی و ترکیه به ایران آمده و سپس به سمت آفریقا پرواز می‌کنند، در این زمان است که برخی افراد با تورهای هوایی درصدد صید این پرنده‌ها قرار می‌گیرند. تاکنون سازمان محافظت از محیط‌زیست به وظیفه خود در محافظت از پرندگان مهاجر به‌خوبی عمل‌نکرده است. متأسفانه در برخی مناطق مانند فریدون‌کنار و انزلی برخی خود را مالک پرندگان می‌دانند و به فکر آن‌ها نیستند.

برخی در تالاب میانکاله نفت می‌ریزند تا پرندگان را صید کنند

کهرم همچنین افزود: اکنون فصل آمدن پرندگان آبزی است، به عبارتی اردک، غاز و امثالهم وارد کشور می‌شوند. باید در نظر داشت که وقتی پرندگان می‌آیند، اگر تالاب آماده پذیرش آن‌ها نباشد، مورد تهدید قرار می‌گیرند. در میانکاله هرسال در فصل مهاجرت پرندگان، تعداد زیادی پرنده از بین می‌روند، زیرا دیده‌شده است که شکارچیان در تالاب نفت ریخته تا آن‌ها را به دست آورند.

اردک سرسفید، اردک مرری و عروس غاز با آسمان ایران قهر کردند

او پرنده‌هایی که کمتر به کشورمان برای مهاجرت سفر می‌کنند را برشمرد و گفت: پرنده‌های حساس مانند اردک سرسفید، اردک مرمری و عروس غاز تعدادشان هرسال کمتر و کمتر می‌شود. پس از چند ده سال اکنون در یک گله 10 هزارتایی فقط یک یا دو عروس غاز وجود دارد. همان‌طور که گفته شد اردک سرسفید و مرمری نیز بسیار کم شده است. همچنین تعداد پرنده‌های ساحلی نیز در معرض خطر و نابودی هستند.

پرندگان مهاجر آن‌قدر در آسمان  بال می‌زنند تا از خستگی می‌میرند

اسماعیل کهرم در تشریح علل کاهش سفر پرندگان مهاجر به آسمان ایران ابراز کرد: کاهش مهاجرت پرندگان به ایران عمدتاً به خاطر خشک‌سالی نیست. اکنون در میانکاله علوفه را آتش می‌زنند تا ماری جوآنا استخراج کنند، از پسماندهای نفتی در تالاب شادگان استفاده می‌شود و یا در دریاچه ارومیه خودمان مقصر باعث شدیم که هرسال حجم آب آن کم آب‌تر از سال گذشته شود. هنگامی‌که آب رودخانه‌ها به دریاچه‌ها نریزد، دریاچه به سمت خشکی رفته و جذابیتی برای پرندگان مهاجر ندارد. پرنده مهاجر چندین سال با پدرومادرش به سمت تالاب‌های ما آمده و عادت کرده است که مسیرش از کجا می‌گذرد، او گمان می‌کند که هر چه بیشتر پرواز کند ممکن است به آب برسد اما نتیجه آن می‌شود که نهایتاً با جسد آن پرنده در تالاب مواجه می‌شویم. در گاوخونی نیز پرندگان به دلیل خستگی، گرسنگی و یافت نشدن آب در آسمان می‌میرند و جسدشان به روی زمین می‌افتد.