چند روزی است که سیستان و بلوچستان درگیر توفان‌های شدید شده است تا جایی که زندگی را برای مردم این مناطق سخت کرده است.

توفان باعث تخلیه روستاها و ادارات شد

روز جمعه دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با صدور اطلاعیه‌ای دستور تخلیه روستاهای در معرض خطر توفان حاره‌ای جنوب این استان را صادر کرد.

از سوی دیگر روز گذشته معاون استاندار و فرماندار ویژه زابل بابیان اینکه توفان و گردوغبار ادارات منطقه سیستان را به تعطیلی کشاند گفت: سرعت توفان در منطقه سیستان شدت گرفته و میزان غلظت گردوغبار در هوای منطقه بسیار زیاد است.

البته روز گذشته برخی مدارس هم در مناطقی که شدت توفان زیاد بود تعطیل‌شده بودند.

آماده‌باش نیروهای هلال‌احمر سیستان و بلوچستان

دیروز مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سیستان و بلوچستان گفت: کلیه نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان برای مقابله با حوادث احتمالی از وقوع توفان حاره‌ای و هشدار قرمز هواشناسی در آماده‌باش هستند.

علیرضا میربهاءالدین افزود: به دنبال هشدار سطح قرمز در پی وقوع توفان حاره‌ای، جهت مقابله با حوادث احتمالی و بر اساس تصمیمات متخذه در جلسه ستاد بحران استان، مقرر گردید کلیه نیروهای امدادی، اعضای تیم‌های واکنش سریع و تمامی کارکنان ستادی و شهرستانی در حالت آماده‌باش قرارگرفته، و تجهیزات برای مقابله با حوادث احتمالی نیز فراهم گردید.

او ادامه داد: همچنین به‌منظور رسیدگی و مدیریت وظایف محوله، معاون امداد و نجات استان در منطقه حضورداشته و تمامی کارکنان و نیروهای نجات گر، امدادگر به حالت آماده‌باش قرارگرفته‌اند و آمادگی حضور در تمامی حوادث برای خدمات‌رسانی به آسیب دیدگان را با بهره‌گیری از تجهیزات امدادی سبک، نیمه سنگین و سنگین دارا هستند.

احتمال خسارت‌های زیاد  در سواحل جنوب شرق

روز گذشته رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان هم گفت: کم‌فشار حاره‌ای که روز جمعه در فاصله ۸۲۰ کیلومتری چابهار قرار داشت به چرخند حاره‌ای تبدیل شد، با ۳۵۰ کیلومتر پیشروی به سمت شمال غرب، در آستانه ورود به دریای عمان است. علی ملاشاهی اظهارکرد: این چرخند حدود ۴۵۵ کیلومتر از بندر چابهار و ۳۸۰ کیلومتر از بندر گواتر در جنوب شرق کشور فاصله دارد و تاکنون بیشترین سرعت وزش باد آن در فراساحل ۴۵ نات معادل ۸۳ کیلومتر بر ساعت گزارش‌شده است.

ملاشاهی بابیان اینکه تقویت چرخند به معنی افزایش آثار و پیامدهای آن است، گفت: به نظر می‌رسد ارتفاع امواج ناشی از شاهین در سواحل جنوب شرق کشور به حدود ۴ متر یعنی بالاتر از سقف یک‌خانه یک طبقه برسد.به‌احتمال‌زیاد اگر شناورهای دریایی از سواحل خارج نشده و به‌جای امن منتقل نشوند، خسارت‌های زیادی به آن‌ها وارد می‌شود. ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود ارتفاع موج در مناطق دور از ساحل به ۶ متر و حتی بیشتر از آن نیز برسد.

5 مسیر جنوب سیستان و بلوچستان بسته شد

همچنین به گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان مسیر مرزی ریمدان - سه راهی نگور - بریس و مسیر سماچ به سندها بر اثر توفان حاره‌ای شاهین تا اطلاع ثانوی بسته‌شده است.

جلال‌الدین قادری اظهار کرد: تمامی ۱۷۵ نیروی فعال در حوزه راهداری جنوب سیستان و بلوچستان به همراه ۲۱۰ نیروی اداری به حالت آماده‌باش درآمدند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی درراه‌های اصلی و فرعی با ۱۰۳ دستگاه ماشین‌آلات سبک، سنگین و نیمه سنگین راهداری به ارائه خدمت بپردازند.

او بیان کرد: بیش از ۱۲ هزار کیلومتر طول راه‌های زیرپوشش اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان(ایرانشهر) است و از رانندگان درخواست داریم با توجه به هشدارهای ستاد مدیریت بحران تا اطلاع بعدی از ترددهای غیرضروری در مسیرهای ارتباطی جنوب خودداری کنند.

از سوی دیگر یک ویدئو منتشر شده است که نشان می‌دهد که به دلیل بالا آمدن آب دریای عمان بخشی از مرز ایران و پاکستان زیرآب رفته است.