19 ماه پس از شیوع کرونا در کشور و مرگ بیش از 90 هزار نفر از شهروندان ایرانی براثر ابتلا به کرونا، واردات واکسن و همچنین واکسیناسیون علیه کرونا کمی سرعت گرفته است.  دیروز در حالی که پیمان صابری، رئیس اورژانس تهران با اشاره به پر شدن بیمارستان‌های پایتخت گفت که «در هیچ کجای تهران تخت خالی نیست»، وزارت بهداشت هم اعلام کرد که طی 24 ساعت اخیر۲۴ هزار و ۷۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۷۰ بیمار جان خود را از دست دادند. این در حالی است که تاکنون ۹ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۲۹۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۶۵۲ هزار و ۳۵۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲ میلیون و ۱۸ هزار و ۶۴۸ دوز رسید. این در حالی است که آخرین رنگ‌بندی منتشر شده از وضعیت شیوع کرونا در کشور نشان می‌دهد اوضاع وخیم‌تر از هفته پیش است. به طوری که در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری نیز وضعیت آبی و سفید ندارد.

واردات واکسن سرعت می‌گیرد

در حالی که ماه‌هاست وزیر بهداشت وعده واکسیناسیون عمومی با واکسن داخلی می‌دهد و اخبار مختلفی از رونمایی از واکسن‌های مختلف ملی منتشر شده؛ گویا به نظر می‌رسد تصمیم‌گیرندگان داخلی با عملی نشدن وعده کافی واکسیناسیون وطنی و مرگ بیش از 90 هزار نفز بر اثر کرونا، مسئولان داخلی کمی درها را برای ورود واکسن نیمه باز کردند. دیروز علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: آخر هفته یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز از چین وارد می‌شود و دو هفته بعد ۴ میلیون دوز واکسن دیگر به دستمان می‌رسد. این در حالی است که دومین محموله از واکسن آسترازنکا اهدایی از طرف کشور ژاپن به ایران رسید. به گزارش ایرنا، این محموله شامل یک میلیون و ۹۸ هزار و ۳۰۰ دوز است. اولین محموله از مجموعه واکسن اهدایی دولت و ملت ژاپن نیز عصر جمعه گذشته وارد کشور شد که دربردارنده بیش از یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا تولیدشده در ژاپن بود.

همچنین جمال ارونقی، معاون گمرک ایران از ورود دهمین محموله واکسن روسی (اسپوتنیک‌وی) به حجم ۱۰۰ هزار به ایران از طریق فرودگاه امام‌خمینی خبر داد. پیش از این ۹ محموله واکسن روسی به حجم ۹۲۰ هزار دوز اسپوتنیک وی وارد کشور شده بود.

واردات آسترازنکا توسط بخش خصوصی

در این میان حتی تحرکات بخش خصوصی هم برای واردات واکسن نیز به نتیجه رسد.

به گزارش سایت انتخاب، سید علی مهدیان، مدیر عامل شرکت داروسازی کوبل دارو که اولین شرکت بخش خصوصی وارد کننده واکسن کرونا در ایران گفت: ما در مجموع ۳۱۵ هزار دوز واکسن آسترازنکا توانستیم وارد کشور کنیم. این تعداد دوز توسط شرکت آرفارم (R-pharm) روسیه و به صورت تحت لیسانس تولید شده است که نام تجاری آن آر کووی (R-covi) است. مهدیان درباره‌ی نحوه‌ی توزیع یا فروش آن در ایران گفت: همه‌ی این محموله پس از انجام تشریفات گمرکی تحویل وزارت بهداشت شده است. به گفته او این واکسن با قیمت ۴ یورو و ۳۰ سنت وارد ایران شده است.