پیش از موعد انتخابات، ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و کشور تمهیداتی برای رعایت پروتکل‌ها در روز رأی‌گیری اندیشیدند و توصیه‌های مؤکد رئیس‌جمهور در این خصوص نیز به دفعات و پرتکرار به گوش می‌رسید. با این حال دیروز گز‌ارش‌های میدانی از سراسر کشور از عدم رعایت پروتکل‌ها در برخی شعب اخذ رأی حکایت می‌کرد؛ و بر نگرانی‌های بروز پیک پنجم کرونا و گسترش دوباره این بیماری دامن می‌زد.

انتشار تصاویری از تجمع خبرنگاران و مردم در شعبه اخذ رای حسینه ارشاد تهران، از جمله این خبرها بود که موجی از نگرانی را در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره شیوع پیک پنجم کرونا به دنبال داشت.

در گیلان نیز، رأی‌گیری در برخی شعب به دلیل ازدحام جمعیت ساعاتی مختل شد. همچنین گزارش‌ها از مشهد موید عدم رعایت پروتکل‌ها در برخی شعب بود. رأی‌دهندگان یکی از شعب اخذ رأی در شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز بدون توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی  به سوی محل اخذ رای هجوم بردند

اضافه شدن بیش از ۱۰ هزار شعبه رأی‌گیری برای کاهش تراکم

این خبرها در حالی است که معاون کل وزارت بهداشت روز قبل از انتخابات با بیان اینکه نگرانی بابت انتقال کرونا نداریم و تمهیدات بسیار مناسبی برای جلوگیری از انتقال هرگونه بیماری اندیشیده شده است، گفت:‌ در شعب رأی‌گیری فاصله‌گذاری مناسبی پیش‌بینی شده است و همه شعب رأی‌گیری نیز ناظر بهداشتی خواهند داشت. ایرج حریرچی درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای روز رأی‌گیری، گفت: تمهیدات بسیار مناسبی برای جلوگیری از انتقال هرگونه بیماری اندیشیده شده است.همچنین بیش از ۱۰ هزار شعبه رأی‌گیری برای اینکه کاهش تراکم در شعب باشد، در سراسر کشور اضافه شده است. وی افزود: استفاده از وسایلی مانند استامپ و ... نیز از فرایند انتخابات حذف شده است.

رضایت سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از رعایت پروتکل‌ها

دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با اشاره به وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شعب اخذ رای، از اختصاص صندوق رای سیار جهت مشارکت و رای دادن بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها خبر داد.

علیرضا رییسی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: افرادی که بیمار مبتلا به کرونا بوده و در بیمارستان بستری هستند، ‌وزارت کشور برایشان صندوق سیار می‌برد و در همانجا از آنها اخذ رای می‌کند.

رییسی گفت: تمام تمهیداتی که وزارت بهداشت اعلام کرده بود، اعم از حضور ناظر بهداشتی و...  کاملا رعایت شده است.

حضور بازرسان بهداشتی در شعب اخذ رای

همچنین پیش از شروع رأی‌گیری، سخنگوی وزارت بهداشت، از شرایط بهداشتی شعب اخذ رای و ابلاغ جرایم برای افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، خبر داد و گفت: از مدت‌ها پیش شعب اخذ رای توسط بازرسین ما جایابی شده و بهتر است که این شعب در فضای باز باشند، اگر در فضای بسته است باید تهویه هوا رعایت شود. در این دوره تعداد شعب افزایش جدی پیدا کرده است و فاصله میزهای اخذ رای از یکدیگر و فاصله افراد زمان رای گیری، حتما باید دو متر باشد.