شعله‌های کرونای هندی در استان سیستان و بلوچستان زبانه بیشتری گرفته و به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، این استان با اختلاف فراوان با میانگین کشوری، شاهد بالاترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور است.

به گفته لاری، شدت بروز بیماری در استان سیستان و بلوچستان از زمان شیوع بیماری در این استان بی‌سابقه است و موج کنونی بیماری در این استان به مراتب بزرگ‌تر و سهمگین‌تر از موج‌های قبلی است.

در همین رابطه، رییس دانشگاه علوم پزشکی در سیستان و بلوچستان از شکسته شدن رکورد جدید ابتلا و بستری در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت:‌ با افزوده شدن ۱۵۱۷ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۶۰ هزار و ۳۷۷ نفر رسید.

سیدمحمد هاشمی‌شهری همچنین با بیان اینکه ۹۰ درصد مواد مثبت کرونا از سویه جهش یافته موسم به دلتا است، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان ۱۶۷۴ نفر اعلام کرد.

و همچنان انتظار برای واکسیناسیون عمومی

ویروس کرونا بار دیگر خیز برداشته و به روایت اپلیکیشن ماسک، سایه «سیاه» خود را بر نقشه ایران به رنگ‌های «قرمز»، «نارنجی» و «زرد» جلوه می‌دهد و جان‌ها می‌ستاند. اکنون ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

پس از یک سال و نیم از شیوع این بیماری در ایران و جهان تاکنون حدود ۸۵ هزار نفر از مردم جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. در حالی که ایران جزو 15 کشور اول دنیا در میزان مرگ و میر ناشی از کرونا است، وضعیت واکسیناسیون عمومی در آن تعریفی ندارد و این موضوع انتقادات زیادی را متوجه وزارت بهداشت کرده است.

۱۵۷ نفر دیگر بر اثر کرونا جان باختند

بر اساس آخرین آمار اعلام شده دیروز ۱۵۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را در طول ۲۴ ساعت از دست دادند. این در حالی است که سه هزار و ۲۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

با این حال بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، ۴ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۱۵۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون و یک هزار و ۱۶۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۲۰ دوز رسید.

پاسخ وزیر به منتقدان وزارت بهداشت

در چنین شرایطی، بسیاری عملکرد ضعیف مسئولان وزارت بهداشت را دلیل این موج‌های پیاپی می‌دانند.

در همین باره دیروز سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: دستور دادم تمام نامه‌های محرمانه‌ام را که در مورد کرونا نوشتم، مهر محرمانه‌اش برداشته شود تا بتوانم به مطبوعات بدهم و بتوانم در دفاع از همکارانم در امواجی که باعث تخریب این قشر زحمتکش می‌شود، پاسخ بدهم. او در پاسخ به توییتی از صادق زیباکلام که با اشاره به ناکامی ایران در ساخت دوچرخه و خودرو این سوال را مطرح کرده بود که آیا کشور در حوزه ساخت واکسن موفق خواهد بود؟ گفت: ایشان نمی‌داند الان در بدنش آنتی‌بادی‌های واکسن‌های داخلی رازی و پاستور می‌چرخد.

وی افزود: یک جو غیرت ملی طغیان نمی‌کند که برویم تاریخ ارجمند این ملت را بخوانیم. زحمت یک ساله مدافعان سلامت و سازندگان دارو و واکسن و... را نفی می‌کنند تا یک فرد یا جریانی را بزنند؛ ننگ بر این سیاست‌زدگی.

 تهران داغ از کرونا

تهران به عنوان پایتخت کشور نیز در اولین ماه گرم‌ترین فصل سال برای بار پنجم پیک جدیدی را  تجربه می‌کند.

در همین باره نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا تهران گفت: تقریباً ۱۰ روز است که وارد موج پنجم شده‌ایم و شاخص نیز افزایش ۱۵ درصدی بیماران بستری و سرپایی‌ها بوده است. اکنون در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته نزدیک به هزار بیمار را در بیمارستان‌های پایتخت بستری کردیم. ۱۰۳ بیمارستان این استان درگیر کرونا هستند و همین وضعیت موجب شد روز دوشنبه جلسه اضطراری برای این شهر تشکیل شود.